Nooit de naam Jezus gebruiken in preek
Ds. C. Harinck | 17 reacties | 29-10-2015| 10:23
Vraag
Geachte dominee C. Harinck. Sommige predikanten gebruiken nooit de naam Jezus. Wel af en toe Christus. Wat is hier de reden van?
Antwoord
Beste vraagsteller,
Tot mijn verdriet moet ik ook constateren dat inderdaad sommige predikanten en ouderlingen de naam Jezus niet gebruiken. Je hoort die naam soms alleen als afsluiting aan het eind van het gebed. Wat zijn er een Christusloze gebeden en een Christusloze preken!
Nu wil je weten wat de reden hiervan is. Allereerst wil ik er op wijzen dat de Heere nadrukkelijk gewild heeft dat de naam van de Verlosser Jezus zou zijn. Gabriël zei tot Maria: Gij zult Zijn naam heten Jezus, want Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden. Jezus betekent: De HEERE redt. Het is dus een rijke en inhoudsvolle naam. Nu wil je weten waarom wordt die naam dan toch vermeden wordt in preken en bidden?
Ik denk dat de eerste oorzaak gelegen is in de gedachte dat het gebruik van de naam Jezus thuis hoort bij een oppervlakkige godsdienst, die het wel veel over Jezus heeft maar niet weet waarvan men door Hem verlost moet worden. Hoe minder je daarom de naam Jezus gebruikt, hoe meer je daardoor afstand neemt van de lichte dominees en ouderlingen die het over Jezus hebben. Het is een teken van rechtzinnigheid en degelijkheid om de naam Jezus nauwelijks te gebruiken. Men kiest dan voor allerlei verhullende namen, die men opvult met gewichtige uitdrukkingen als: de aanbiddelijke tweede persoon in de Goddelijke Drieëenheid of de eeuwige Koning van Zijn duurgekochte kerk enz.
Een andere oorzaak is dat men wil benadrukken dat men vindt dat Jezus een verborgen Persoon is. De natuurlijke mens kent Jezus niet en heeft geen behoefte aan Jezus. De Schrift en de praktijk leren dat de ware geestelijke kennis van Jezus een vrucht is van de verlichting door de Heilige Geest. Men kan zijn hele leven over Jezus en de weg der zaligheid horen en Hem toch niet kennen. Voor deze zaligmakende kennis is een beleefde behoefte aan een Zaligmaker en de Geest van de wijsheid en de openbaring in de kennis van Jezus Christus nodig. Zie Efeze 1;17 en 2 Kor.4:6.
Ofschoon dit allemaal waar is, is dat geen reden om van de naam van Jezus te zwijgen, maar juist een reden om hem in Zijn noodzakelijkheid en dierbaarheid aan te prijzen. Er gaat dus in het verzwijgen van de naam Jezus iets mis. Men wordt over-rechtzinnig.
Ds. Van Aalst heeft hierover juist een goede en duidelijke reactie opgenomen in de Saambinder. Hij schrijft terecht: “Er is een krampachtigheid waardoor men niet onbevangen over de Middelaar durft te spreken. Laat staan Hem onbevangen verkondigen. Ja, dat het zelfs verdacht wordt, wanneer je de naam van Jezus noemt. Het blijkt soms tot mijn verdriet een teken van rechtzinnigheid om zo weinig mogelijk over de Middelaar te spreken.”
Ik wil dit van harte onderstrepen. En eigenlijk begrijp ik het niet goed. Van een dienaar van Christus mag men toch aannemen dat hij in de nood van zijn verlorenheid Jezus heeft leren kennen in Zijn volheid, gewilligheid en bereidheid om de slechtste van de slechten te ontvangen. Hoe kun je dan van Jezus zwijgen als je al je heil in Hem hebt gevonden? Of wringt hier misschien de schoen? Ontbreekt de kennis van Christus? Wat doe je dan op de preekstoel?
Kan ik weten dat ieder zondaar buiten Christus voor eeuwig verloren is? Kan ik weten dat Jezus volkomen kan zalig maken? Kan ik weten dat de kracht van Zijn bloed ver de kracht van mijn zonden overtreft? Kan ik weten dat wie tot Christus komt geenszins zal worden uitgeworpen? Kan ik al deze dingen weten zonder mensen te dringen Christus hun één en al te maken? Het antwoord op deze vragen is niet moeilijk. De rechte dienaar verkondigt Jezus Christus en Die gekruisigd.
Ds. C. Harinck
Dit artikel is beantwoord door
Ds. C. Harinck
- Geboortedatum:09-04-1933
- Kerkelijke gezindte:Gereformeerde Gemeenten
- Woon/standplaats:Kapelle
- Status:Actief
Bijzonderheden:
Emeritus
Bekijk ook:
Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Er is maar één Naam onder de hemel waardoor wij moeten zalig worden. Die Naam moet verkondigd worden, vrijuit!
Dat is immers de opdracht van elke dienaar van Christus.
Hoe kan een dominee Christus dienen zonder Zijn Naam te noemen? Hoe kunnen mensen zalig worden als Zij die Naam niet of bedekt horen, (Romeinen 10) terwijl zij naar de kerk gaan waar juist het evangelie verkondigd moet worden?
@jbemelmans: Amen!
Jesaja 55 ( en Openbaringen 22). Hier geeft de HEERE door Jesaja een ruime jaloersmakende nodiging. Aan wie en ook hoe je het ontvangt. Met de belofte: " in blijdschap en met vrede voortgeleid te worden".
Wat is er toch mis in onze refokerken!?
Zeer zorgelijk dit! Het is ook echt mijn nood geworden om hier wat mee te moeten gaan doen. Evangelisatie in de kerken! Hoe erg kan t zijn!
Het geeft mij weer moed als ik mag merken dat er meerderen zijn die dergelijke misslagen opmerken die uit "over-verrechtsing" worden begaan en op deze manier de rijkdom van Gods genade gave inperken. Heeft het ons niet héél veel te zeggen dat God de Vader Zelf, de in die tijd zo véél voorkomende naam Jezus, juist aan Zijn Zoon wilde geven voor Zijn omwandeling op aarde? Als ik hierover nadenk, dan raak je verwonderd over "hoe dichtbij" de Heere is willen komen bij ons, zondige mensen, zodat Hij zelfs in Zijn Naam niet ver bij ons vandaan wilde staan!!
Wat geeft ons dan ooit het recht om wijzer te zijn dan God door om welke reden dan ook een "afstand" te creëren tussen Jezus, de ons van God de Vader geschonken Zaligmaker en ons zondige mensen?
Laten we toch Héél dicht bij Gods Eigen Woord blijven, al maakt het ons verdacht in de ogen van sommige mensen.
Dus het verkondigen van Jezus is een bijbelse opdracht, ongeacht of de predikant het beleeft of niet.
"Bevinding, tenzij direct uit Gods Woord te herleiden, maakt meer kapot dan je lief is."