Bikini

Ds. H.H. Klomp / Geen reacties

Vraag

Waarom mag je als christelijk meisje geen bikini aan? Ik snap dat het een beetje uitdagend is, maar een jongen hoeft toch ook niet zijn buik te bedekken?

Antwoord

Beste vragenstelster, dank voor je vraag. Maar eerst een tegenvraag. Is het waar dat je als christenmeisje geen bikini aan mag? Jij lijkt er van uit te gaan. Dat is misschien in de opvoeding aangereikt. En ik wil daar respect voor hebben als mensen dat zo zien en propageren. Maar zelf denk ik dat dat geen must is voor christenen. Wel moet de badkleding decent zijn. Dat geldt voor mannen en voor vrouwen. De schaamdelen dienen bedekt te zijn, ook als we gaan zwemmen.

Ik heb niet zoveel verstand van mode. Maar ook de zwemmode moet/mag m.i.  niet seksistisch zijn. Je dient bij het zwemmen of op het strand  ook netjes gekleed te zijn in badkleding. Zeker als christen. Ik meen echter dat er geen bijbels verbod is voor het dragen van een bikini door een vrouw. Mits de intiemere lichaamsdelen netjes bedekt zijn. Dat vraagt bij het dragen van een bikini waarschijnlijk  wel meer aandacht dan wanneer je een ‘gewoon’ damesbadpak aan hebt. Dus zonder erotisch uitdagende snit om te provoceren in de verschillende onderdelen van een bikini. Het geldt opnieuw voor de vrouwen-  èn  de mannenmodelijn van de badkleding. Echt een vraag voor de zomermaanden.

Ik hoop dat je met het antwoord wat kunt.

Groet en fijne tijd,
Ds. H. H. Klomp

Lees meer artikelen over:

zwemkleding