Geen tijd samen na baby

E. (Betsy) Westeneng / 1 reactie

Vraag

Wij zitten met het volgende. Sinds ons kindje (tien maanden) geboren is, is onze relatie behoorlijk veranderd. En niet echt op een leuke manier. We brengen vrijwel geen tijd meer samen door. En als dat dan wel zo is en mijn man raakt me aan, dat weer ik eigenlijk alle contact af. Voor mijn man ook niet leuk. Ik weet niet hoe het komt. Ik kan ook best vaak verlangen dat m'n man me wat vaker knuffelt bijvoorbeeld, maar zodra dat gebeurt weer ik het weer af. Hoe komen we hieruit? Dit werkt voor beiden frustrerend. Een jong stel.

Antwoord

Het eerste jaar na de geboorte van een kind zijn er veel veranderingen. Besef, dat je - zowel mentaal als fysiek – veel hebt meegemaakt. Je lichaam moet herstellen van een bevalling: het lijf heeft in die periode in het teken gestaan van een kind krijgen. Dat is heel wat anders dan intimiteit samen beleven als man en vrouw! Gun dat lijf – en dus jezelf – de tijd om weer geliefd en seksueel aantrekkelijk te voelen, want dat is een hele omslag! Je moet ook weer het vertrouwen krijgen, dat je samen op seksueel vlak kunt genieten, dat vraagt zorgvuldigheid en in kleine stapjes elkaar weer zien te vinden als intieme partners.

Door vermoeidheid, gebroken nachten, de aandacht die de baby van je vraagt, kom je niet zo maar meer toe aan je ontspannen en onbevangen richten op je partner. Dat zal overigens vermoedelijk ook bij hem een rol spelen. Bovendien moeten jij en je man een manier vinden om de rol van het ouderschap, die erbij is gekomen, te  combineren met de rol als intieme partners. Je rol als moeder kan bijna haaks staan op die als seksueel wezen.

Gun jezelf de tijd, maar blijf er wel samen over praten. Wat verwacht je, wat zou je het liefst willen van elkaar?  Maak tijd vrij voor elkaar (dat schiet er vaak bij in met alle nieuwe zorgtaken) en blijf elkaar verrassen met een presentje of plan voor je samen (zonder baby) een weekendje of dagje weg. Partners, die zich niet alleen op hun rol als ouder richten, maar ook op die van partner, zijn vaak meer tevreden met hun relatie.

Bespreek ook de rol en vragen van je man. Heeft hij het vrijen gemist? Kan hij dat uitspreken naar je, zonder dat je je schuldig voelt, want je maakt ieder zo’n periode nu eenmaal heel verschillend mee. In feite moeten jullie elkaar weer opnieuw vinden als (verliefde) seksuele partners. Dat vraagt inzet en geduld.

Tags in dit artikel:

babyseksualiteit in het huwelijk
1 reactie
AHHK76
Of ben je (onbewust) bang voor een nieuwe zwangerschap, waardoor je nog minder tijd hebt voor jezelf en elkaar?