K3 en Marco Borsato

Johan Vreugdenhil | Geen reacties | 01-10-2001| 00:00

Vraag

Ik zou graag willen weten of muziek van K3 verkeerd is? En gewoon rustige, mooie, muziek van Marco Borsato?

ADVERTORIAL

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Familiedagen is hét evenement voor jong en oud, vol activiteiten, workshops en entertainment. Geniet samen van een onvergetelijke dag vol plezier, inspiratie en gezelligheid!

Meer info...

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Antwoord

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet wist wie K3 was, kun je nagaan. Maar zoals bij veel dingen die je zoekt brengt internet uitkomst. Voor het eerst zag ik drie hele leuke jonge meisjes breed lachend op cd hoesjes staan en warempel je kan nog naar korte stukjes muziek van hen luisteren ook. Weet je tenminste hoe het klinkt. Je gelooft het misschien niet, maar het was de eerste keer dat ik ze hoorde.

1. Leuke vlotte liedjes die je zo mee kunt zingen.
2. Een goede swingbeat, waar je heerlijk op kunt dansen.
3. Mooie jonge meiden (bij nader inzien toch wat ouder). Ze kleden zich in ieder geval als meisjes van 13 tot 16 jaar (hun leeftijd is van 23 tot 27): lekker strak en de rokjes vaak kort.
4. Hun liedjes gaan overal over, maar vooral over de liefde natuurlijk (want dat is al zolang als de popmuziek bestaat). Zo'n tekstschrijver probeert natuurlijk wel een beetje origineel te zijn, maar vaak is er gekozen voor lekker in het gehoor liggende klanken.
5. Alles ziet er gelikt en strak uit: super commercieel en dat blijkt ook wel, want nu ik er op let kom ik hun gezichten overal en op allerlei dingen tegen.

En weer is het een paar mensen gelukt om de ingrediënten voor een heerlijke soep (die door vooral jongeren word gegeten) bij elkaar te brengen. Diverse keren eerder is het in de popgeschiedenis gelukt om meidengroepen bij elkaar te brengen met een geweldig succes.

Maar zoals zoveel zaken die niet bij God horen moet het steeds nieuw, nieuw en weer nieuw zijn. Want als je niet meer mooi, jong en strak bent lig je er vaak heel snel weer uit (uitzonderingen daargelaten). Het moet een mooi plaatje zijn. Het moet begeerlijk zijn. Sexy liefst. Niet te, want dan kijken de christen-jongeren niet en die moeten ook mee in de grote optocht achter het beest aan.

Massa's jongeren worden zo weer van de werkelijke dienst van God afgetrokken door fan te zijn van deze zogenaamd onschuldig ogende meidengroep.

Zijn ze zo onschuldig ?

1. Hun videoclips zijn waarschijnlijk te zien op programma's waar ook al de andere popsterren zich kunnen laten zien. Laatst zag ik daar een staaltje van toen ik in een tweedehands zaak liep en getroffen werd door pure pornobeelden op een oude tv, van een videoclip (op een popzender) van één of andere popgroep. Het was 's middags vier uur. De kinderen zijn dan net uit school, begrijp je. In gedachten zie ik ze zitten: duim in de mond, mamma doet even boodschappen en zij maar kijken naar die ongelooflijk vergiftigende beelden.

2. Ja maar zo is K3 niet hoor, hoor ik jullie zeggen . Ok, maar jullie gaan me toch niet vertellen dat jullie alleen naar K3 kijken en luisteren ?

3. Hun teksten lijken onschuldig, maar zijn ze het ook? Je kunt zeggen ach het zijn maar leuke liedjes, het is niet echt. Vergis je niet, je wordt er door besmet. Meestal ken je ze snel uit je hoofd en dan blijven ze hangen. Het wordt een deel van je gedachten; een deel van jezelf. Het is in feite niets anders dan het aanbidden van het beest, hoe onschuldig het ook lijkt (2 Korinthe 11:14). En het is geen wonder; want de satan zelf verandert zich in een engel des lichts.

Hier enkele stukjes uit hun liedjes.

Meisjes, daar draait de wereld om
Meisjes zijn zo lief en zacht
De pret kan niet meer op
En niemand die ons stopt
Want niks heeft zoveel kracht,
als een meisjeslach

Schreeuw het van de daken
Niemand kan ons raken
Ik wil jou - En jij wil mij
Schrijf het op de muren
Dit zal eeuwig duren
Ik wil jou - En jij wil mij

kom heel dicht bij me staan
blijf bij mij
laat dit nooit overgaan
zonder jou ben ik verloren
dan ben ik mijn leven moe
dicht bij jou ben ik herboren
ik wil alles voor jou doen

Jij!
Kom dicht bij mij
En dan gaan wij
Alle taboes doorbreken

Het leven is kort
Het afscheid doet pijn
Dus grijp nu je kans
Om gelukkig te zijn

Ik sta voor je deur en ik hang aan je bel
Kom naar buiten, het wordt weer een keileuke zomer
Ik breek met de sleur, voel me goed in m'n vel
Kom naar buiten het wordt weer een keileuke zomer

Leg al deze regels eens naast de bijbel en vraag jezelf eens eerlijk af of dit nu de wil van God is. Bid en vraag aan de Heere God hoe je hiermee om moet gaan. Je kunt het niet alleen. Het is vreselijk moeilijk. Vraag of Hij je ogen wil openen, zodat je mag zien wat de gevaren zijn van al deze zaken.

Dit alles geldt natuurlijk ook voor de prachtige rustige nummers van Marco Borsato. Op zichzelf zullen er misschien nummers van Borsato zijn waar je niet zo snel iets negatiefs van zou kunnen vinden. Maar in het totale pakket Marco Borsato kun je heel veel zaken vinden die niet stroken met het woord van God.

De eer en aanbidding die hij krijgt bijvoorbeeld zijn een gruwel in Gods oog. Psalmen 115:1: Niet ons, o HEERE! niet ons, maar Uw Naam geef eer, om Uwer goedertierenheid, om Uwer waarheid wil.

De zonde ligt niet zozeer alleen in de ruige of harde muziek, ook in de rustige muziek kun je totaal voorbij schieten aan de wil van God hoe wij moeten leven. Kunnen we dan nergens meer naar luisteren of kijken? Dat hoor ik jullie denken.

God is een God die eer wil ontvangen. Hij weet als geen ander dat een mens pas echt gelukkig kan leven en sterven als hij alleen Hem aanbidt. Dat lijkt misschien egoïstisch van God, maar dat is het juist niet, want Hij wil alleen het beste voor ons.

Als we werkelijk als christen willen leven zijn we alleen al ongelofelijk druk met het volgen van Jezus en zijn geboden te onderhouden (uit liefde natuurlijk). Dan heb je helemaal geen tijd en zin om een of andere artiest te volgen (fan te zijn). Dan kun je het niet verdragen dat zo'n artiest meer aandacht krijgt dan God.

Vele mensen denken recht te hebben op amusement (tv kijken of uitgaan naar een disco of luisteren naar 538 of zo) enz. Maar in de bijbel staat iets anders. Mattheus 6:33: Maar zoekt eerst het Koninkrijk Gods en Zijn gerechtigheid, en al deze dingen zullen u toegeworpen worden.

En als je het werkelijk gevonden hebt, dan ga je uit liefde zoeken wat er wel en niet bij God hoort. Dan wil je ver weg blijven van al de zaken die niet bij God horen, want dat brengt een scheiding tussen jou en God. Dan komt er heimwee en droefheid naar God en verlang je ernaar om weer dicht bij Hem te mogen zijn. Vuurbang word je dan van god(de)loze dingen, want je kunt Jezus Christus niet meer missen.

Bid veel om de leiding van de Heilige geest. Hij leid je naar het goede.

Hartelijke groeten,

Johan Vreugdenhil

Lees meer artikelen over:

popmuziek
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.