Verbreken van het lichaam van Jezus

Ds. H.H. Klomp | Geen reacties | 09-03-2015| 09:00

Vraag

Sinds een poosje loop ik met de vraag rond hoe het zit met het gebroken lichaam van Jezus, dat word herdacht tijdens het Heilig Avondmaal. Het breken van het brood wordt als symbool voor het verbreken van het lichaam van Jezus gezien. Maar het lichaam werd helemaal niet gebroken, sterker nog, het mocht niet eens. In de evangeliën zie je dat zelfs sterk terug komen: van de twee andere misdadigers werden de benen gebroken zodat ze zouden sterven, bij Jezus mocht dat niet gebeuren! Mijn vraag is dan ook: waarom wordt dit tijdens het HA dan toch zo genoemd?


Antwoord

Beste vragensteller, Dank voor de vraag. Die is mooi en wezenlijk. De formulering ‘breken’ in het formulier komt uit de Bijbel ( 1 Korinthe 11:24). Het wordt gezegd van het brood, maar ook van het lichaam van de Heere Jezus. De Heere zegt Zelf: “dat is Mijn lichaam, dat voor u gebroken wordt.” Je hebt gelijk dat er aan het OT-offerdier geen gebrek mocht zijn. Daarom mochten de benen van de Heere Jezus ook niet gebroken worden. Zie Joh. 19:33-36. Maar de Heere zegt bij de instelling van het Avondmaal dat Hij zijn lichaam wel laat breken. Niet dat het dan ‘ongaaf’ werd. Jezus bedoelt dat Hij Zijn lichaam tot in de dood geeft. En dat is voor de Zoon van God toch heel wat geweest. Zie wat Paulus ervan getuigt in Filippenzen 2:7 en 8. Het begrip “vernietigd” of “ontledigd” geeft de diepe inhoud aan van wat met Jezus’ aanduiding “breken” gezegd wil zijn. Daarbij blijft Jezus’ lichaam gaaf, helemaal in tact. (Zie ook de belijdenis NGB artikel 19). Want er komt ook de opstanding. Van Hem en eens van al de Zijnen. Het lichaam doet er dus toe, heeft betekenis, ook in het verzoeningswerk. Als in Openbaring(5:6) door de gezaligden het Lam gezien wordt “staande als geslacht!”, komen in die zegswijze beide elementen terug: verbreking (offerande) en gaafheid/levendigheid: het Lam stáát! Overwinning dus op grond van het volkomen offer!

Het  breken aan de Avondmaalstafel heeft ook nog de notie van uitdelen. Het brood wordt uitgedeeld. Aangereikt en Gods kind mag het aannemen. Zo wil de Gastheer Zelf aan Zijn tafel Zichzelf wegschenken aan een ieder die gelooft. Teken en zegel door het werk van de Heilige Geest toegepast aan het hart. Zo verklaart de Heere door Woord en sacramentsbediening: al het Mijne is het uwe. Zalig wie daarvan iets of steeds meer  mag (leren) verstaan. Die zegt: “Smaakt en ziet dat de Heere goed is!” Hopelijk wordt het zo iets helderder voor je.

Groet en zegen,
Ds. H. H. Klomp

Lees meer artikelen over:

Heilig Avondmaal
Dit artikel is beantwoord door

Ds. H.H. Klomp

  • Geboortedatum:
    05-04-1949
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Actief
136 artikelen
Ds. H.H. Klomp

Bijzonderheden:

Met emeritaat sinds januari 2017.

Bekijk ook:

 


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Waarom noemt Johannes de Farizeeërs “adderengebroed”

Waarom noemt Johannes de Farizeeërs “adderengebroed”. Wist hij toen al hoe ze in elkaar zaten? Kreeg hij dat inzicht van God, of zo?
Geen reacties
06-03-2006

Jezus Christus in alle eeuwigheid

Is Jezus Christus, de Zoon van God, er al in alle eeuwigheid geweest? Ook voor onze zondeval in Adam?
Geen reacties
06-03-2005

Samengesteld gezin meegesleurd in wereldse zaken

Wij zijn een samengesteld gezin. Mijn man heeft drie kinderen uit een eerder huwelijk. Deze wonen bij hun moeder en worden daar niet bijbels opgevoed. Alles mag. Hun leven bestaat uit film, tv, comput...
Geen reacties
06-03-2003
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering