(On)veranderlijke gedachten over de schepping

Ds. H. Polinder | Geen reacties | 01-10-2001| 00:00

Vraag

Als er voldoende bewijs zou zijn voor de evolutietheorie, en dan met name de Big Bang, zou dat uw gedachten over de schepping van God en Hemzelf veranderen?


Antwoord

Het geloof in de schepping is niet afhankelijk van bewijzen van die van buiten af worden geleverd. Het geloof in de schepping is gegrond in het Woord van God dat vast en zeker is. Het Woord van God is helder en duidelijk in de wijze waarop de wereld ontstaan is.

Dus het geloof in de schepping wordt niet veranderd door eventuele bewijzen die het tegendeel zouden zeggen. Het geloof hecht zich aan het Woord van God dat in alle tijden gelijk is. Wel is het zaak om met eventuele bewijzen op een goede manier om te gaan. Want het is de vraag of een bewijs wel een echt bewijs is.

Het is tekenend dat het bewijs voor de evolutietheorie en voor de oerknal nog nooit geleverd is en naar mijn gedachte ook niet geleverd zal kunnen worden. De evolutietheorie is een ongeloofsvisie op het ontstaan van de wereld. Het gaat er bij voorbaat vanuit dat God de wereld niet heeft geschapen en dat de wereld op een andere manier is ontstaan. Hier staan geloof en ongeloof duidelijk tegen over elkaar en niet geloof en wetenschap zoals vaak gezegd wordt.

Ds. H. Polinder

Lees meer artikelen over:

creationismeevolutietheorie

Mis niks, abonneer je op onze WhatsApp en wekelijkse nieuwsbrief

Dit artikel is beantwoord door

Ds. H. Polinder

  • Geboortedatum:
    07-07-1969
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Urk
  • Status:
    Inactief
33 artikelen

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Ik heb de wens om heel, heel dicht bij God te leven. Ik doe mijn uiterste best om dit te bereiken. (...) Maar hoe hard ik ook mijn best doe, ik schiet voor geen meter op. (...)

Ik heb de wens om heel, heel dicht bij God te leven. Ik doe mijn uiterste best om dit te bereiken. (o.a. door mijn verstand, of door bidden). Maar hoe hard ik ook mijn best doe, ik schiet voor geen me...
Geen reacties
01-10-2007

Licht en hemellichten bij schepping

We vroegen ons het volgende af: God schiep als eerste het licht (Genesis 1:3) en de scheiding tussen dag en nacht. Maar pas op de vierde dag schiep God de hemellichten (Genesis 1:14) die scheiding maa...
Geen reacties
01-10-2008

Stilgezet...door God?

Als je christelijk opgevoed bent en de kerk verlaat (je doet nergens meer aan), je bidt niet meer en je leest geen Bijbel meer, als je na een traumatische ervaring rond de gezondheid het gevoel hebt d...
2 reacties
01-10-2020
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag