Heeft God de duivel geschapen?

drs. J. Fekkes / Geen reacties

Vraag

God is zonder fouten, zonder gebreken, zonder zonde. Hoe kan Hij dan de duivel hebben geschapen. Hoe kan Iemand die helemaal goed is, zoiets fouts maken?

Antwoord

God heeft de mens en de engelen goed geschapen. Niet als marionetten, maar met een vrije wil. Maar we hebben het nu over de duivel.
God heeft de engelen geschapen. Dat zijn dienstige geesten. Maar niet alle engelen zijn staande gebleven. Zie 1 Tim. 3:6 en Judas 6. De duivel is in de waarheid niet staande gebleven. Waarheid en leugen staan tegenover elkaar. Hij wilde niet staan onder God, maar naast en zelfs boven God. Hij wilde niet op de plaats blijven die God hem gesteld had. Hij is niet in de waarheid staande gebleven.
God heeft alle engelen heilig geschapen, maar een grote menigte is van God afgevallen: 2 Petr. 2: 4

Nogmaals de val der engelen vond plaats in de hemel. Zie ook 1 Tim. 3: 6. We zien bij de val der engelen dat de hoogmoed om de deur kwam kijken. In zijn val sleepte hij vele engelen mee. Maar zie hoe onverklaarbaar is het dat heilige schepselen aan de zonde konden toegeven en opstaan tegen God. De zonde (eerst in de engelen- en daarna in de mensenwereld) blijft een onoplosbaar raadsel. De zonde is niet te verklaren. Wij moeten het niet eens willen beproeven het raadsel der zonde te willen oplossen. Maar God is volkomen en zuiver geweest in Zijn schepping.

Drs. J. Fekkes

Lees meer artikelen over:

duivelschepping