Bloosangst

Redactie Refoweb / 1 reactie

Vraag

Ik heb last van bloosangst, omdat ik bijvoorbeeld bang ben een bekende man te begeren. Hoe moet ik daarmee omgaan, als bepaalde zaken je schuldig stellen, maar waardoor je wel bang wordt?

Antwoord

1 reactie
Hermon
Wat naar voor je, dat je last hebt van bloosangst. Hoe je daarmee om moet gaan? Je hebt de eerste goede stap al gezet: het met iemand bespreken. Ik hoop voor je dat je hierdoor goede tips in handen gekregen hebt.

Ik zou eraan toe willen voegen: onderzoek voor je zelf waar dat blozen vandaan kan komen. Vaak komt het voort uit onzekerheid. Ik weet niet hoe oud je bent, maar veel pubers hebben er bijvoorbeeld last van, omdat je je in de puberteit onzeker kunt voelen. Het gaat bij het ouder worden dikwijls vanzelf weer over. Het kan ook komen, omdat je bijvoorbeeld een keer een negatieve ervaring hebt meegemaakt, die je niet goed verwerkt hebt. Telkens als je weer in zo'n situatie belandt, voel je je weer zoals toen en begin je weer te blozen. Het vier stappenplan, zoals mevr. Rots dat beschrijft, kan dan helpend zijn.

Het kan ook zo zijn dat de angst voor het blozen je al doet blozen. Je hebt dan vast het idee dat iedereen het ziet en het raar vindt. Maar is dat zo? Vind jij het bijvoorbeeld raar als iemand stottert? Ik niet. Ik vind dat naar voor zo iemand, als hij of zij er zelf veel last van heeft. Zo ook met blozen, ik vind het niet raar als iemand bloost, maar ik vind het wel naar als iemand er zelf veel last van heeft. Overigens, als je last hebt van bloosangst, denk je dikwijls dat iedereen ziet dat jij bloost. Terwijl dat niet zo is. Je bent erg met jezelf bezig, maar als je om je heen kijkt, zul je merken dat iedereen vaak met zijn eigen ding of met zichzelf bezig is. Probeer er zelf niet meer aan te denken, richt je op andere dingen en andere mensen, dat helpt echt.

Probeer ook te accepteren dat jij nu eenmaal bent, die je bent en dat je er ook mag zijn, zoals je bent. Inclusief je blozen. Je zult merken, als je het zelf niet meer zo erg vindt en je er minder aan denkt, dat het blozen en de angst om te blozen af zal nemen. Sterkte!