Achtergrond van broekenverbod
Ds. A.L. van Zwet | Geen reacties | 22-10-2013| 15:43
Vraag
Er zijn meerdere vragen gesteld over het wel of niet dragen van een broek. Ik vroeg me af waar het vandaan zou kunnen komen dat er mensen zijn die vinden dat je als vrouw geen broek mag dragen (soms is het goed om een bepaalde achtergrond te weten). Is het niet zo dat de eerste lesbische vrouwen een broek gingen dragen en hun haren kort knipten omdat ze er niet alleen heel bewust uit wilden zien als een man, maar ook een man wilden zijn? Is het dan niet logisch dat de kerk toen als reactie daarop vond dat de vrouw geen mannenkleed mocht dragen? Het gaat vaak over teksten in het Oude Testament (bijv. Deutr.), maar daar staan ook de teksten over geen tweeërlei stof dragen enz. Met deze teksten doen we niets. Is er in het Nieuwe Testament ook een tekst die daarop wijst?
Geeft u straatarme Egyptische christenen een onvergetelijke Kerst?
In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een christelijke Egyptische familie te doneren. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.
Antwoord
Het is inderdaad van groot belang om naar de achtergronden van Bijbelteksten te kijken. Bij het dragen van mannenkleding lezen we: dat is de HEERE een gruwel. Die woorden komen we meer tegen in het Oude Testament. Lees Leviticus 18: 22-27. Daar wordt het woord “gruwel” gebruikt voor de gewoonten van de volken in Kanaän. Zij hielden er allerlei ontaarde seksuele relaties op na. God geeft aan dat dit niet naar Zijn wil is. Dat geldt ook voor andere zaken zoals het offeren van gebrekkig vee of het meten met valse gewichten. Het valt mij op dat in Deuteronomium veel wordt gezegd tegen de achtergrond van de afgodische gewoonten van de volken rond Israël (zie Deuteronomium 7:25 en 26). Daarom ben ik van mening dat in Deuteronomium 22:5 ten diepste de levensstijl van de afgoden wordt afgewezen. Die bestond hierin: mannen trokken vrouwenkleren aan om mannen aan te trekken en vrouwen trokken mannenkleren aan om vrouwen aan te trekken. Het gaat om tegennatuurlijke zaken die de plaats van man en vrouw aantastten. We mogen die achtergrond niet vergeten en klakkeloos zeggen: zo wil God het! Het gaat er om dat we naast het onderscheid van de kleding van man en vrouw ontdekken: wat zit er achter?
Achter de heidense levensstijl zit de gedachte dat de mens bepaalt wat goed is. Hij/Zij leeft naar eigen inzichten en begeerten. Dat geeft een gedeeld hart en een gedeeld leven. Dat wil de Heere niet.
Het ging en gaat de Heere er om dat Zijn volk een vrij volk is. Vrij om Hem te dienen! Zijn geboden worden gegeven om die vrijheid niet kwijt te raken. Israël moet zich de gewoonte van de omliggende volken niet op laten dringen. Dat moet een christen ook niet. Laten we onze christelijke verantwoordelijkheid nemen om in de Bijbel te ontdekken wat God o.a. met de kleding bedoelt. Daarbij gaat het om het stellen van de vraag: waar komt het vandaan? En laten wij de moed hebben om te leven naar het: Gij geheel anders! Het geheim daarachter is: U hebt Christus leren kennen. In Hem wordt het leven herschapen naar Gods bedoeling. Het NT laat dat uitkomen in allerlei verbanden, ook in de plaats van man en vrouw. In Christus wordt de scheppingsorde niet opgeheven, maar geheiligd. Dan gaat het er niet om dat er allerlei losse teksten worden geciteerd, maar dat het hele leven komt te staan in het verlangen om het beeld van Christus gelijkvormig te worden.
Groet,
Ds. A. L. van Zwet
Dit artikel is beantwoord door
Ds. A.L. van Zwet
Bijzonderheden:
Emertitus