Medicijnen voor botontkalking

drs. J. de Jongh-van Hoof | Geen reacties | 11-04-2013| 10:35

Vraag

Mijn moeder is 70 jaar en heeft botontkalking. Ze heeft hier nog nooit medicijnen voor gehad, maar de huisarts wil deze nu wel gaan voorschrijven. Het blijkt dat hier verschillende medicijnen voor zijn, ook zeer sterke met verschillende bijwerkingen. Mijn vraag aan u is welke medicatie hiervoor het beste is, zodat zij niet de 'goedkopere' vorm voorgeschreven krijgt.


Antwoord

Je stelt twee vragen: 1. Welk medicijn is het beste? 2. Zijn goedkopere medicijnen slechter?

Vraag 1. Welk is het beste? Moeilijke vraag. Dat wisselt per patiënt en per indicatie. Onze richtlijn adviseert huisartsen hierin. Deze richtlijn is in te zien. U kunt deze hier vinden. U kunt ook kijken op thuisarts.nl   zoekterm: osteoporose

Vraag 2. Van veel middelen is er een eerste: deze eerste medicijn mag gedurende een aantal jaren als enige dit medicijn verkopen. Dan wordt de prijs vaak hoog gehouden. Na zo'n vijftien jaar verloopt de termijn waarbij de fabrikant het middel als enige mag maken. Dan gaan ook andere fabrikanten het maken (andere verpakking/andere vorm van het tablet) en zakt de prijs. Goedkopere middelen zijn dus niet per definitie slechter. Sinds enkele jaren moet de apotheek het goedkoopste afleveren.
               
Het voordeel van deze 'oudere' middelen, is dat hun werking en bijwerking bekender zijn. 

José de Jongh-van Hoof

Lees meer artikelen over:

bottenmedicijn

Mis niks, abonneer je op onze WhatsApp en wekelijkse nieuwsbrief

Dit artikel is beantwoord door

drs. J. de Jongh-van Hoof

  • Geboortedatum:
    30-11-1967
  • Kerkelijke gezindte:
    Zevende-dags Adventist
  • Woon/standplaats:
    Rijssen
  • Status:
    Actief
277 artikelen
drs. J. de Jongh-van Hoof

Bijzonderheden:

Huisarts


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Weg van oudvaders

Mijn zus is helemaal weg van oudvaders en als het ware stelt zij de oudvaders boven de Bijbel. Nu komt ze met volgende preek van Van der Groe, Lukas 19:41: "En als Hij nabij kwam en de stad zag, weend...
5 reacties
11-04-2012

Gemeenschap gehad met moslima

In de tijd van corona ben ik steeds verder van de kerk losgeraakt. Uiteindelijk kwam ik in contact met en werd ik verliefd op een vrouw die niet christelijk was. Sterker nog, zij is moslim. Het is z...
Geen reacties
11-04-2024

Docenten waarschuwen

Aan iemand van de Ger. Gem. Op school hebben wij elke dag een dagopening. Er staat “christelijke scholengemeenschap” op de muur. Op school kom ik verschillende soorten Bijbels tegen. Het valt mij op d...
Geen reacties
11-04-2023
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag