Vanzelf vergeven

Ds. A.J. Schalkoort / Geen reacties

Vraag

Als je tot geloof komt, gaat vergeven dan vanzelf? Bij mij niet. Is het bij mij dan niet echt? (Binnengekomen via Jij daar!)

Antwoord

Het is niet voor niets dat de Heere Jezus in het Onze Vader o.a. ons heeft leren bidden: vergeef ons onze schulden gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren. Treffend is het antwoord dat de Heidelbergse Catechismus geeft: "Wil ons arme zondaren, al onze misdaden en ook de boosheid die ons altijd  aanhangt, om het bloed van Christus wil niet toerekenen, gelijk wij ook dit getuigenis van uw genade in ons bevinden, dat ons ganse voornemen is, onze naaste van harte te vergeven."

Het vergeven van onze naaste is geen voorwaarde om vergeving van God te ontvangen, maar wel vrucht ervan. Als wij weten dat God ons zoveel vergeven heeft om niet, waar blijven wij dan als we onze naaste niet kunnen en willen vergeven? Genade maakt vergevingsgezind. We zullen toch alle toorn en haat en wraak uit ons hart hebben weg te doen als we weten van de liefde Gods in ons leven. Wat zegt de Heere Jezus: "Hebt uw vijanden lief; zegent  ze die u vervloeken; doet wel degenen die u haten; en bidt voor degenen die u geweld doen en die u vervolgen; opdat gij kinderen moogt zijn van uw Vader Die in de hemelen is." Ook hier geldt: al wat ons ontbreekt schenkt de Heere mild en overvloedig.

Ds. A. J schalkoort

Lees meer artikelen over:

vergeving