Auschwitz
Ds. N.P.J. Kleiberg | Geen reacties | 09-08-2003| 00:00
Vraag
Hoe kun je Gods leiding in de geschiedenis zien, t.o.v zaken als Auschwitz?
Antwoord
er zijn hier twee dingen op te zeggen:
1. Als we door duidelijke tekenen willen zien of iets van de HEERE is, waardoor we dan kunnen zeggen, dit is van de HEERE -misschien wel als een beproeving- en dat is van de duivel -als een verzoeking- dan denk ik dat we moeten zeggen, zo is dit alles niet duidelijk waar te nemen. Bij Job lijkt het aan het begin, dat de duivel Job verzoekt om hem van God vandaan te brengen. Terwijl wij aan het eind mogen zien, hoe de HEERE alles ten goede gebruikt heeft. Denk hierbij bijvoorbeeld ook Jozef.
2. Vraag en antwoord van de catechismus 27 leert ons dat er niets buiten God omgaat. Al zal het dan misschien enkel zijn onder Zijn toelating. En dan leert Gods Woord ons, dat ook alle dingen moeten medewerken te goede van Gods volk. Daarvoor moet zelfs de maat van de goddeloosheid vol worden, voordat Christus kan wederkomen. En als ik dat weet, dan mag ik belijden dat er NIETS buiten God om gebeurt. Dan begrijpen wij niet waarom God het toelaat en niet ingrijpt, maar later zullen we Gods wonderwerken mogen zien. Het is als een borduurwerk, waar aan de achterkant alles door elkaar lijkt te lopen, terwijl aan de voorkant elk draadje op zijn plek blijkt te liggen.
Om nog terug te komen op de Tweede Wereldoorlog waarin zoveel joden vermoord zijn, je vraag verwijst er naar, dan begrijpen wij niet dat God het toegelaten heeft. Persoonlijk heb ik wel eens gedacht dat de HEERE in deze weg de wereldopinie rijp gemaakt heeft, opdat de staat Israël gesticht zou worden. Voor de oorlog lukte het niet. Na de oorlog was het 'zo' voor elkaar. Moest het dan zo? Dan kan ik alleen maar zwijgen, want Gods wegen gedachten zijn hoger dan de mijne.
Ds. N. P. J. Kleiberg
Dit artikel is beantwoord door
Ds. N.P.J. Kleiberg
- Geboortedatum:03-05-1945
- Kerkelijke gezindte:Hersteld Hervormd
- Woon/standplaats:Achterberg
- Status:Actief