Epilepsie van Saulus
Redactie Refoweb | 9 reacties | 01-09-2012| 11:26
Vraag
Onlangs las ik een artikel in de Telegraaf over professor Swaab, neuroloog. Hij stelt dat ons religieus beleven zich afspeelt in de zgn. temporaal kwab. Uitgerekend het gedeelte dat ook getriggerd wordt tijdens epileptisch aanvallen. Belevingen tijdens zo een aanval zijn extatisch en groots. Swaab beweert dat Mohammed, Jeanne d'Arc, Paulus, Vincent van Gogh aan deze vorm van epilepsie leden. Deze vorm zou ook de tijdelijke blindheid veroorzaken die Paulus overkomen is. De genezing van Paulus' blindheid is volgens de bijbel toegeschreven aan Ananias. Die toekenning aan Ananias zou dan niet terecht zijn omdat de blindheid sowieso van tijdelijke aard is. Mijn vraag is: worden de Bijbelse verhalen niet ingehaald door nieuwe wetenschappelijke inzichten of aannemelijkheden. Moeten we de bijbel daardoor niet minder letterlijk gaan interpreteren?
Antwoord
De geschiedenis van Saulus in Handelingen 9 geeft ons inziens geen aanleiding om te denken aan een epileptische aanval.
Lees ook deze artikelen m.b.t. wetenschap en de Bijbel:
- www.refoweb.nl/vragenrubriek/19249/christenen-en-wetenschap/
- www.refoweb.nl/vragenrubriek/19121/onchristelijke-klasgenoten/
- www.refoweb.nl/vragenrubriek/17274/geloven-en-sterke-rationaliteit/
- www.refoweb.nl/vragenrubriek/15532/historische-betrouwbaarheid-van-de-bijbel/
- www.refoweb.nl/vragenrubriek/15323/de-bijbel-als-het-woord-van-god/
- www.refoweb.nl/vragenrubriek/15041/bijbelverhalen-en-mythen/
Dit artikel is beantwoord door
Redactie Refoweb
Bijzonderheden:
Mailadres: vragen@refoweb.nl
Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Als je Gods Woord niet meer ziet als onfeilbaar, dan is er geen hoop meer. Dan ga ik twijfelen of Jezus ooit echt op aarde is geweest en of Hij echt Gods Zoon was en of Hij echt de straf gedragen heeft op de zonde.
De Bijbel is een harmonieus Boek, alles klopt en niets spreekt elkaar tegen en Jezus heeft gezegd: Ik ben de Waarheid. Door genade houd ik mij vast aan Zijn Woord, dat geeft mij rust, dat geeft mij vreugde, ondanks aanvallen van buiten af.
Veel dingen ook wel, maar heel veel dingen ook niet.
Het brengt mij soms ook aan het twijfelen als je een verklaring hoort over bepaalde schijnbaar uitlegbare gebeurtenissen.
Maar het gaat over het Woord van God, niet over het woord van de mens.
Je moet toch de keuze maken om het wel of niet te zien als het Woord van God.
God kan alles, de mens kan veel maar niet alles.
Nee, Bijbelse verhalen worden niet ingehaald door wetenschappelijke inzichten of aannemelijkheden omdat je m.i. door deze stelling anders appels met peren vergelijkt.
God is Geest en de mens is naar zijn beeld gemaakt maar geplaatst in de natuur! Dat is de basis van ons zijn, het zegt iets wie wij zijn en waarvoor we hier op aarde zijn. Echter het feitelijk wegstoppen van de geestelijke wereld in onze maatschappij (ondanks de 1001 paranormale activiteiten) geeft om te beginnen als een vertekend beeld als het gaat om wetenschappelijk onderzoek.
De Geestelijke wereld heeft (door onze wil) invloed op ons fysieke gestel. Dus als iemand een ruim of open hart heeft, zal dit zekere waarneembaar zijn in het fysieke. Maar elke geestelijke beïnvloeding in relatie stellen tot " epilepsie" is natuurlijk suggestief.
Alsof een visioen of hallucinatie alleen door epilepsie zichtbaar wordt...(come on!!!)
Waar hadden b.v al die andere mannen die bij Paulus waren last van dan....soms stemmen in hun hoofd....
De duivel probeert elke keer mensen te verleiden met leugens, te meer als het gaat om de manifesterende en wonderbaarlijke kracht van God! Daar waar zoveel christenen geloven dat die manifesterende Kracht van God alleen zichtbaar was in de begintijd van de kerk, staan er nu zelfs mensen op om het te classificeren als mythische verhalen die door een wetenschapper bewezen wordt als een kern van (epileptische) waarheid
We zijn onder één noemer allemaal mens, echter hebben de door Swaab genoemde mensen, totaal geen gemeenschappelijke deler. Ik ben geen neuroloog maar ik weet wel dat iemand vanuit angst een heel ander onderdeel van zijn hersenen gebruikt dan iemand die vanuit liefde zijn geloof beleeft (lees <a href="http://www.12accede.nl/Geloof-gebaseerd-op-Angst-of-op-Liefde.pdf"> DIT </a> (klik) artikel anders eens van Christen Psycholoog James Wilder).
Laat je niets aanpraten en vraag maar eens aan God of Hij wil laten zien wie Hij is, lijkt mij een mooi voorbeeld
Ik zou Swaab willen vragen, aangezien hij de tekst letterlijk neemt, om vers zes te zien in verband met Ananias. Wel allemaal erg toevallig als dat ook met Ananias gebeurt. Mijn psychologie docente had er in ieder geval geen antwoord op. En zo zijn er meer vragen te stellen wat betreft zijn visie en deze tekst die niet kloppen.
Swaab had beter wat gedegen bijbelcommentaren kunnen pakken dan zijn omstreden theorie te plakken op de Schrift.
Ten slotte: wat ik mooi vind is dat er in het Grieks hier het woordje (dei = moeten/het is nodig) gebruikt wordt. Dat woordje dei is in de Schrift altijd het Goddelijke moeten!
De wetenschap doet ontdekkingen waardoor we de natuur in al haar aspecten beter leren begrijpen. Je kunt het de wetenschap toch niet kwalijk nemen wát ze precies ontdekken?
En twijfel, joh, is dat dan echt zo eng? Twijfel betekent nog niet automatisch dat wat je gelooft niet klopt; het betekent alleen dat je alles moet onderzoeken en dan het goede behouden. En tja, als je na zorgvuldig onderzoek erachter komt dat wat je dacht niet klopt, dan is dat wéten toch wenselijker dan blijven geloven in iets dat niet klopt?
Dat onderzoek van Swaab is verder niet zo interessant. Zelfs als Paulus epilepsie had, dan zegt dat nog niets over zijn ervaringen. Het zou inderdaad nog altijd God kunnen zijn die gebruik maakt van de symptomen.
ik wil de wetenschap niet over een kam scheren.
Helder!
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/19249/christenen-en-wetenschap