Zeer onregelmatig menstrueren

drs. P. C. Hildering / 6 reacties

Vraag

Afgelopen voorjaar ben ik bij mijn huisarts geweest voor het feit dat ik zeer onregelmatig menstrueer. Er is toen bloed geprikt om te kijken hoe het met mijn hormonen is, maar daar is niks bijzonders uit gekomen. Volgens mijn huisarts is verder onderzoek niet nodig en "zal het wel wel bij me horen." Afgelopen drie maanden menstrueerde ik opeens elke 18-19 dagen. Mijn vraag is of ik nu weer onderzoek moet laten doen (d.m.v. bijv. second opinion), of is het inderdaad zo is dat dit misschien "bij mij hoort" en ik daar maar mee moet leren leven? Ook met het oog op de toekomst, het krijgen van kinderen, wil ik graag weten hoe het nu bij mij zit met eisprong e.d. Graag zou ik van u een advies krijgen in deze.

Antwoord

Inderdaad heeft iedere vrouw haar eigen cyclus, maar de cyclus kan bij een vrouw bij tijden wel veranderen. Zolang er een herkenbare cyclus is, is er over het algemeen geen ernstige problematiek. Een herkenbare cyclus betekent een afgeronde, meestal iedere maand of periode even lange tijd vloeien en een afgeronde, eveneens vaak een even lange tijd, zonder bloedverlies. Die laatste tijd moet natuurlijk niet te kort zijn, want dan ga je op den duur toch te veel bloed verliezen.

Een verschijnsel wat ook betrokken moet worden in de beoordeling is pijn, maar ik zie dat niet aangegeven staan. Een ander verschijnsel is een wisselend lange cyclus. Zolang de periode met bloedverlies en die zonder vloeien duidelijk zijn, is dat geen reden tot
verder onderzoek.

Een aparte kwestie is of je er mee moet leren leven. Als het om regelmaat gaat dan is het mogelijk om met kuurtjes progestageen (10 dagen vanaf dag 14) een vaste regelmaat te bewerken en ook met de "pil". Dat laatste is, zou je kunnen zeggen, de medicinale kant van de pil. Zelf adviseer ik, indien gewenst, dat voor 6-12 maanden. Het komt regelmatig voor dat het lichaam die regelmaat dan heeft overgenomen. Overigens hoeft onregelmatigheid niet te worden behandeld.

Wat betreft de vruchtbaarheid: die verbetert niet met het nemen van regelmaat-bevorderende maatregelen, maar onregelmatigheid doet er op zich ook niets negatiefs mee. In beide situaties (regelmaat en onregelmatigheid (tenzij bij de extremen)) is er geen reden om bang te zijn voor een
verminderde vruchtbaarheid. Overigens is een analyse in die richting pas zinvol wanneer er een actuele kinderwens is welke in 2 jaar niet is vervuld.

Kortom je hoeft er niets aan te doen, maar het kan wel. Nader onderzoek is nu inderdaad niet noodzakelijk.

Lees meer artikelen over:

menstruatie
6 reacties
Ermelo
Er zit ook een sociale kant aan het probleem, die het misschien wel de moeite maakt een behandeling te starten. Het lijkt me heel vervelend om nooit te weten wanneer de menstruatie zal plaatsvinden. Stel je hebt volgende week een trouwerij, een vakantie, e.d. Dan moet je dus altijd verband meenemen en bedacht zijn dat het kan beginnen.
vlokje
Als je bij je huisarts er op aandringt een keer naar de gynaecoloog te willen zullen ze je niet tegen kunnen houden. Soms moet je sterker voor jezelf opkomen: Ik WIL een afspraak bij een gynaecoloog om een evt. stoornis uit te sluiten. Het is toch jouw lichaam!
Ik weet niet wat je leeftijd is, maar zomaar een mogelijke oorzaak zou ook een cyste in je eierstok kunnen zijn. Dit kun je alleen maar zeker weten als er een keer een echo gemaakt is. Laat niet met je sollen, artsen zijn ook niet altijd 100% deskundig, helaas....
hendrika80
Ik ben ook jaren lang onregelmatig ongesteld, maar erg vruchtbaar.
Pas was ik een maand lang ongesteld, ben toen bij de huisarts geweest die mij een hormonale
Pil voorschreef. Primolart ofzo. Die moest ik een week slikken, daarna werd ik ongesteld.
En vanaf die tijd ben ik netjes regelmatig ongesteld. Ben er helemaal blij mee!
hendrika80
Even nagekeken de pil heet primolut, word ook gebruikt om ongesteldheid uit te stellen in vakantie.
drj
Misschien heb je het al gedaan, maar het is in elk geval nuttig een dagboekje bij te houden.
Je schrijft daarin je lichaamstemperatuur ('s morgens voor het opstaan) en andere symptomen (witte vloed/slijm)
evt. baarmoedermond enz. Na een paar maanden kan er dan gekeken worden of er een bepaald patroon in zit.
Ik weet dat het er nu niet zo uitziet, maar soms kan het heel verwarrend zijn als je bijvoorbeeld een ovulatiebloeding hebt en dan ook 1-3 dagen bloedverlies hebt.

Je hebt niet geschreven of het altijd al zo was of pas later gekomen is. Ook staat er niet bij hoe oud je bent. De eerste jaren na het begin van de menstruatie is een onregelmatige menstruatie normaal. Na de twintig hebben de meeste vrouwen wel een regelmatige menstruatie.
Wat ook belangrijk is of je overgewicht hebt, last van 'mannelijke' haargroei, acne enz (pas op, ik wil niet zeggen dat iedereen die in de puberteit acne heeft zich zorgen moet maken).

Begin in ieder geval een dagboek als je dat nog niet gedaan mocht hebben, want dat heeft je huisarts/gynaecoloog op een dag sowieso nodig en hoe langer je het al hebt opgeschreven, hoe meer je daaraan kunt zien.
mango
Dit kan echt aan je leeftijd liggen, maar daar weten we nu even niks van af :)
Ik ben tot mijn 24e onregelmatig ongesteld geweest en heb daarvoor altijd de pil gebruikt om het te reguleren. De dokter raadde me het met klem aan. Het is namelijk hét medicijn voor dit soort klachten!
Sommige vrouwen hebben een korte of onregelmatige cyclus en daar hoort dat dan gewoon bij. Als je je beter voelt bij een second opinion dan zou ik dat vooral doen. Maar als je onder de 25 bent zou ik anders inderdaad even de pil proberen. Bij sommigen, zoals het panellid schrijft, neemt de cyclus snel de regelmaat van de pil over. Bij mij duurde dat echter 7 jaar(!). Ik ben tussendoor best vaak een periode van een aantal maanden gestopt om te kijken of het beter werd, maar elke keer was het weer het oude feestje.
Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken over je vruchtbaarheid. Mijn moeder heeft ook mijn soort cyclus gehad en die werd errug makkelijk zwanger. Maar wederom als je het niet vertrouwt, laat je dan vooral verder onderzoeken!