Geestelijke Jeruzalem
Ds. W. Pieters | 4 reacties | 05-07-2012| 16:25
Vraag
Aan dominee Pieters. Via, via kregen wij van iemand aantekeningen die gemaakt zijn tijdens de dienst van zondag 17-6-2012 over Zacharia en daar hebben wij een vraag over. Wij lezen in vers 8 waar u over heeft gepreekt "En Ik zal hen herwaarts brengen, dat zij in het midden van Jeruzalem wonen zullen; en zij zullen Mij tot een volk zijn, en Ik zal hun tot een God zijn, in waarheid en in gerechtigheid." Uw reactie is hierop: "Dat allen terug zullen keren en in Jeruzalem zullen wonen is niet gebeurd. Ze kunnen ook niet allen in Jeruzalem wonen, dan zou de stad wel erg uitgebreid moeten worden. Het gaat ook om het geestelijke Jeruzalem, symbool voor de ware gelovigen, zij wonen allen in Jeruzalem." Wij hebben dit met enige verbazing zitten te lezen, want wij dachten dat u ook wars bent van de vervangingsleer. We zien toch gebeuren dat het volk Israel terugkeert naar hun en ook Zijn Land, want Hij heeft gezegd dat Hij daar zal wonen toch? En dat de grenzen nog groter zullen worden in Israel kunnen we toch ook in de Bijbel lezen? Of ziet u dit inderdaad toch allemaal geestelijk? Dit vinden wij eigenlijk best wel moeilijk, want wat moeten wij dan in de Bijbel geestelijk en wat moeten wij dan letterlijk nemen?
Antwoord
Ik ben tegen een vervangingsleer waarin Israël wordt geëlimineerd, maar ik ben voor een vervangingsleer waarin voor heidenen plaats is als ingeënte takken in plaats van de afgehouwen takken – zoals we in Romeinen 11 lezen.
Wat we van de profetieën in het Oude Testament geestelijk moeten zien en wat niet, is niet zo eenvoudig, maar ik ben vast van mening dat alle beloften –zo velen als er zijn– alleen in CHRISTUS ja en amen zijn, en niet buiten Hem om. Dat betekent onder andere dat het licht van het Nieuwe Testament ons de weg wijst, waar heel wat gedeelten van het Oude Testament een geestelijke duiding krijgen. Neem maar de uitleg van Amos 9 vers 11 door Handelingen 15 – waar het over de gelovige heiden gaat, terwijl ik ze in Amos 9 niet zou hebben vermoed.
Over het algemeen hebben onze statenvertalers de juiste richting aangegeven in hun kanttekeningen op de oudtestamentische profetieën, behalve dat ze te snel of te ongenuanceerd het woord "kerk" gebruiken, waarbij ik graag verdisconteer wat Paulus in Efeziërs 2 schrijft over jood én heiden, die samen de ene gemeente van Christus vormen, in geloofsverbondenheid met Hem.
Trouwens: wie horen er bij Israël? Een zeer klein gedeelte alleen, namelijk dat kleine deel van al de Israëlieten die eeuwenlang het volk Israël uitmaakten, dat net in die eeuw leeft dat een zekere profetie letterlijk in vervulling gaat? Als we in Zacharia 8 de stad Jeruzalem aardrijkskundig moeten opvatten, kunnen zeker niet alle Israëlieten er wonen én in andere profetieën wordt dat ook niet gezegd (maar gaat het over een lánd – hoe wijd of nauw dat ook moge zijn). Maar dan nog: zal heel Israël, zullen alle Israëlieten in de vervulling van de beloften delen, of alleen die ene generatie (of vanaf die bepaalde generatie)? Ik geloof er NIETS van. Al Gods volk hoort bij Israël, en alleen Gods volk is Israël. Denk aan een woord van Ezechiël in hoofdstuk 20 vers 40. Daar staat: "Op Mijn heilige berg, op de hoge berg van Israël, spreekt de Heere HEERE, daar zal het hele huis Israël Mij in het land dienen, zij allen." Wie zijn "zij allen"?
Verder is er nog een punt: een preek is geen lezing. In een preek gaat het om Gods Woord voor de luisteraars (en natuurlijk ook voor de spreker), en dat is niet een joodse gemeente, of een vergadering Israëli’s, maar dat is de gemeente van Jezus Christus te Garderen bijeen – en dan gaat het dus onder andere over de vraag wat voor die mensen zo’n tekst te zeggen heeft.
Ds. W. Pieters
Dit artikel is beantwoord door
Ds. W. Pieters
- Geboortedatum:27-06-1957
- Kerkelijke gezindte:Hersteld Hervormd
- Woon/standplaats:Elspeet
- Status:Actief
Bijzonderheden:
website: dspieters.refoweb.nl
Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Israël wordt dus niet vervangen door de kerk, De gelovigen uit Israël en de gelovigen uit de heidenen zijn samen het nageslacht van Abraham dat behouden wordt.
<i>Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen. Voor discussies is er het forum.</i>
Overigens, Israel en de gelovigen uit de heidenen vormen wel één gemeente, maar blijven wel afzonderlijk en onderscheiden.
Zacharia 8, dat lees je uit vers 3 en 22 bijvoorbeeld, is ook voor ons nog toekomst!