Almacht van God
Redactie Refoweb | 4 reacties | 29-06-2012| 12:04
Vraag
Waarom is Jezus gestorven? God is toch almachtig? Waarom zou God dan niet gewoon onze zonden kunnen vergeven, zonder dat een onschuldig Iemand daar een hoop ellende en uiteindelijk een marteldood voor moet ervaren? De reden dat het uit liefde voor ons is snap ik dan ook niet echt. Het is inderdaad lief dat Hij onze zonden wil vergeven, maar waarom doet God dat dan niet gewoon? Een almachtig Iemand heeft zoiets toch niet nodig?
Antwoord
Zie voor het antwoord onderstaande urls:
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/15603
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/759
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/269
Dit artikel is beantwoord door
Redactie Refoweb
Bijzonderheden:
Mailadres: vragen@refoweb.nl
Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
4 reacties
vlokje
29-06-2012
/ 16:29
We hebben een heleboel logica: God moet de zonden straffen, en dit heeft Hij in Zijn Zoon gedaan.
De logica dat dan ineens alle zonden in één keer vergeven zijn, ook van zonden die nog in de toekomst gedaan zouden worden kunnen we ook niet goed volgen maar laten we vervolgens maar graag in het mysterie van God wonderbare Raad.
Waarom een logische redenering totdat we het nog kunnen snappen, en daarna houden we ook onze mond maar.
Het is niet zo door en door Rechtvaardig dat Iemand Anders, onschuldig(!) wordt gestraft voor de misdaden van miljoenen. Over deze "onlogische" Rechtvaardigheid van God wordt begrijpelijk overal gezwegen.
De logica dat dan ineens alle zonden in één keer vergeven zijn, ook van zonden die nog in de toekomst gedaan zouden worden kunnen we ook niet goed volgen maar laten we vervolgens maar graag in het mysterie van God wonderbare Raad.
Waarom een logische redenering totdat we het nog kunnen snappen, en daarna houden we ook onze mond maar.
Het is niet zo door en door Rechtvaardig dat Iemand Anders, onschuldig(!) wordt gestraft voor de misdaden van miljoenen. Over deze "onlogische" Rechtvaardigheid van God wordt begrijpelijk overal gezwegen.
Roozemond
29-06-2012
/ 17:59
Voor mij persoonlijk is het zo dat de diepe weg die de Heiland ging, mij heeft laten zien hoe diep de val is, hoe diep we in adam gevallen zijn, etc. Daarom wordt het wonder des te groter dat Hij het Liefste wat Hij had, gaf voor zulke mensen als wij.
Begrijpen doe ik het niet, dat God almachtig is, amen, maar pas op dat je twijfel geen ingang geeft, want we moeten deze dingen niet proberen te begrijpen, daar is het wonder te groot voor. Het gaat ook hierin om geloof.
Begrijpen doe ik het niet, dat God almachtig is, amen, maar pas op dat je twijfel geen ingang geeft, want we moeten deze dingen niet proberen te begrijpen, daar is het wonder te groot voor. Het gaat ook hierin om geloof.
Daniel
30-06-2012
/ 10:18
@Roozemond......, ik heb het nooit begrepen, je schrijft God gaf het liefste wat Hij had, Zijn zoon, maar Hij haalde toch Zijn zoon weer naar de hemel. Zoveel risico liep God niet, Zijn zoon is weer terug in de hemel.
God gaf niets weg, Hij leende het even.
Of heb ik het helemaal mis?
God gaf niets weg, Hij leende het even.
Of heb ik het helemaal mis?
plderoos
30-06-2012
/ 21:48
@ Vlokje, je moet toch Romeinen vijf een keertje goed lezen, dan zul je zien dat het volkomen logisch is! Zoals de zonde door één mens de wereld is ingekomen en zo op alle mensen is over gegaan, zo is ook door de rechtvaardigheid van één mens de straf op die zonde voldaan. En het is met de straf niet zo als met de genade. Want door de zonde van één zijn alle mensen strafwaardig voor God geworden. Maar als al die mensen nog miljarden keren gezondigd hebben dan wordt de straf niet groter, de genade wel. Want door de rechtvaardigheid van één worden alle zonden van allen die geloven genadig vergeven.
Zullen wij dan in de zonde blijven liggen opdat de genade toeneme? Nou, dat dacht ik dus ook weer niet. Want dat is juist waaraan wij kunnen herkennen een gelovige te zijn, aan de vrucht herkent men namelijk de boom. Als wij hartelijk het voornemen hebben niet meer tegen God te zondigen geeft ons dat juist weer die o zo belangrijke zekerheid van het geloof.
En dan nog, al vinden wij dat niet logisch, wie zijn wij dan om aan onze Schepper kritisch te vragen waarom Hij ons zo heeft gemaakt? Als ik nou es pottenbakker was, had ik dan niet het volste recht om die homp klei te vormen naardat ik wil en te hervormen naardat ik wil? En heeft die homp klei dan het recht mij te vragen waarom ik dat zo doe? En mocht je dan nog denken dat we het hier wel eventjes over heuse mensen hebben die de verdoeminis in gepraat worden, denk je niet dat de afstand in intelligentie tussen mij en die homp klei, niet veel kleiner is dan de afstand tussen mij en de almachtige, alwetende en alkunnende God? Waar waren wij toen Hij de leviatan formeerde? Leg je hand er maar eens op, dat doe je echt niet nog een keer. En dat heeft God allemaal bedacht én gemaakt.
Wij hebben niet te vragen naar de rede van God. Maar om de hardheid van ons hart legt Hij het in Romeinen vijf toch nog maar eens een keertje uit.
Zullen wij dan in de zonde blijven liggen opdat de genade toeneme? Nou, dat dacht ik dus ook weer niet. Want dat is juist waaraan wij kunnen herkennen een gelovige te zijn, aan de vrucht herkent men namelijk de boom. Als wij hartelijk het voornemen hebben niet meer tegen God te zondigen geeft ons dat juist weer die o zo belangrijke zekerheid van het geloof.
En dan nog, al vinden wij dat niet logisch, wie zijn wij dan om aan onze Schepper kritisch te vragen waarom Hij ons zo heeft gemaakt? Als ik nou es pottenbakker was, had ik dan niet het volste recht om die homp klei te vormen naardat ik wil en te hervormen naardat ik wil? En heeft die homp klei dan het recht mij te vragen waarom ik dat zo doe? En mocht je dan nog denken dat we het hier wel eventjes over heuse mensen hebben die de verdoeminis in gepraat worden, denk je niet dat de afstand in intelligentie tussen mij en die homp klei, niet veel kleiner is dan de afstand tussen mij en de almachtige, alwetende en alkunnende God? Waar waren wij toen Hij de leviatan formeerde? Leg je hand er maar eens op, dat doe je echt niet nog een keer. En dat heeft God allemaal bedacht én gemaakt.
Wij hebben niet te vragen naar de rede van God. Maar om de hardheid van ons hart legt Hij het in Romeinen vijf toch nog maar eens een keertje uit.