Hoed op bij trouwdienst
Redactie Refoweb | 28 reacties | 20-06-2012| 09:15
Vraag
Ik heb deze week een trouwerij en een kerkdienst in een gereformeerde kerk. Nu is mijn vraag: is daar het dragen van een hoed/petje dan ook verplicht?
Antwoord
Beste vraagsteller,
Als het gaat om een Gereformeerde Kerk synodaal (onderdeel van de PKN), zul je vermoedelijk geen hoofddeksel hoeven te dragen. In de meeste Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt zal dat vermoedelijk ook niet verplicht zijn. Gaat het om een (Oud) Gereformeerde Gemeente (in Nederland), dan is het dragen van een hoofddeksel tijdens een trouwdienst over het algemeen gewenst, zo niet verplicht. Wil je zekerheid, dan kun je dit het best vragen aan de ceremoniemeester.
Redactie Vragenrubriek
Dit artikel is beantwoord door
Redactie Refoweb
Bijzonderheden:
Mailadres: vragen@refoweb.nl
Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
28 reacties
Samanthi
20-06-2012
/ 09:41
Maar het gaat toch om je eigen overtuiging of je wel of niet een hoed draag?
Als je het nooit doet doe het nu ook niet tenzij je er mensen mee kwetst
Als je altijd een hoed draagt doe je het nu gewoon ook
Simpel toch?
Als je het nooit doet doe het nu ook niet tenzij je er mensen mee kwetst
Als je altijd een hoed draagt doe je het nu gewoon ook
Simpel toch?
dkw
20-06-2012
/ 11:01
Ben ik het niet mee eens Samanthi,
Als het de gewoonte van een kerk is dat er 100% van de vrouwen een hoed draagt heb je je aan te passen als je daar een dienst wenst bij te wonen al is het maar uit respect voor de ander.
Als het op het werk de gewoonte is om in een pak te gaan bij klantbezoek doe je dat ook.
Als het om het even is uiteraard niet.
Als het de gewoonte van een kerk is dat er 100% van de vrouwen een hoed draagt heb je je aan te passen als je daar een dienst wenst bij te wonen al is het maar uit respect voor de ander.
Als het op het werk de gewoonte is om in een pak te gaan bij klantbezoek doe je dat ook.
Als het om het even is uiteraard niet.
Wilma
20-06-2012
/ 12:51
Je kan je ook afvragen of een trouwdienst wel een eredienst is, en of je dus wel je hoofd moet bedekken;) De bijbelse odracht is n.l. je hoofd bedekken tijdens erediensten.
Roozemond
20-06-2012
/ 13:29
Of een mooie sluier!
Samanthi
20-06-2012
/ 13:42
@Wilma
Maar in een eredienst houden vrouwen hun mond en er staat een iegelijk vrouw die bidt of profeteert.
Zou een zondagsschooljuffrouw dan juist haar hoofd moeten bedekken?
@Roozemond Ja een sluier of hoofddoek, of komen we dan met Wilders in de knoop ;+)
Maar in een eredienst houden vrouwen hun mond en er staat een iegelijk vrouw die bidt of profeteert.
Zou een zondagsschooljuffrouw dan juist haar hoofd moeten bedekken?
@Roozemond Ja een sluier of hoofddoek, of komen we dan met Wilders in de knoop ;+)
Samanthi
20-06-2012
/ 13:48
@dkw
Daarom schreef ik tenzij je er mensen mee kwetst.
Ik draag wel iets op mijn hoofd tijdens een kerkdienst, maar als ik naar een kerkdienst ga waar geen hoed gedragen wordt, moet ik me dan ook opeens aanpassen?
Mensen, waar het niet de gewoonte is, zouden zich ook groen en geel kunnen ergeren aan een hoofddeksel.
Ieder naar eigen geweten verzekerd
Daarom schreef ik tenzij je er mensen mee kwetst.
Ik draag wel iets op mijn hoofd tijdens een kerkdienst, maar als ik naar een kerkdienst ga waar geen hoed gedragen wordt, moet ik me dan ook opeens aanpassen?
Mensen, waar het niet de gewoonte is, zouden zich ook groen en geel kunnen ergeren aan een hoofddeksel.
Ieder naar eigen geweten verzekerd
Roozemond
20-06-2012
/ 13:55
@samanthie; ha, ha;-)
Wilma
20-06-2012
/ 14:19
@Samanthi: het gedeelte waarin het staat gaat over de erediensten (kijk ook maar naar de voorgaande en navolgende gedeelten) Zondagschool valt niet onder de noemer erediensten. Dus nee, ik vind niet dat een zondagschooljuffrouw haar hoofd moet bedekken.
dkw
20-06-2012
/ 15:07
@Samanthi,
Bijbels gezien is de één er van overtuigd dat het beslist noodzakelijk is en de ander dat dit niet hoeft, voor beide zijn goede argumenten en een ieder moet daarin een ieder in zijn/haar waarde laten.
Persoonlijk vind ik dat er aangepast moet worden, als ik naar de koningin ga doe ik geen overal aan, als ik ga zwemmen doe ik geen wollen trui aan, als ik (als ik een vrouw zou zijn) naar een "hoedjeskerk" zou gaan zal ik een hoed op doen, als ik voor m'n werk een pak aan moet ga ik niet op m'n klompen, als ik soldaat ben weet ik dat ik een baret op moet, ga zo maar door.
En er zit verschil in, als jij als hoeddragende naar een niet hoedjes kerk ga, zal je misschien vreemd worden aangekeken, maar aanpassing is niet nodig, ik heb tenminste nog nooit een argument gehoord dat een hoed bij een vrouw verkeerd is en dat dit een zonde is.
Als jij als niet hoeddragende naar een "hoedjeskerk" ga, vind ik dat er aangepast moet worden, ook al denk je er anders over.
Bijbels gezien is de één er van overtuigd dat het beslist noodzakelijk is en de ander dat dit niet hoeft, voor beide zijn goede argumenten en een ieder moet daarin een ieder in zijn/haar waarde laten.
Persoonlijk vind ik dat er aangepast moet worden, als ik naar de koningin ga doe ik geen overal aan, als ik ga zwemmen doe ik geen wollen trui aan, als ik (als ik een vrouw zou zijn) naar een "hoedjeskerk" zou gaan zal ik een hoed op doen, als ik voor m'n werk een pak aan moet ga ik niet op m'n klompen, als ik soldaat ben weet ik dat ik een baret op moet, ga zo maar door.
En er zit verschil in, als jij als hoeddragende naar een niet hoedjes kerk ga, zal je misschien vreemd worden aangekeken, maar aanpassing is niet nodig, ik heb tenminste nog nooit een argument gehoord dat een hoed bij een vrouw verkeerd is en dat dit een zonde is.
Als jij als niet hoeddragende naar een "hoedjeskerk" ga, vind ik dat er aangepast moet worden, ook al denk je er anders over.
Autumn
20-06-2012
/ 15:58
Ik heb geen hoeden en lange rokken in de kast liggen, dus ik weet niet wat ik in zo'n situatie zou doen ;-) Moet er nog wel over nadenken, want over een paar maanden hebben we een bruiloft in een gemeente waar vrouwen veelal een hoed dragen.
waldboy
20-06-2012
/ 16:58
Waar geen hoed gedragen wordt, hebben ze er nooit problemen mee, als een vrouw wel een hoed draagt. Het is daar ook nooit verplicht om geen hoed te dragen. Ieder kiest wat hem of haar past.
Waar wel een hoed gedragen wordt, ergert men zich vaak geel en groen omdat een vrouw geen hoed draagt. Daar is het verplicht. Daar kan niemand kiezen wat hem of haar past.
Bij een eredienst kan er verlangt worden, dat men gekleed gaat zoals dat wordt voorgeschreven.
Maar bij een trouwdienst gaat het mij toch te ver om buitenstaanders te verplichten zich te houden aan regels die men voor eigen leden heeft ingesteld.
Er komen waarschijnlijk mensen, die de kerk niet gewend zijn.
Waar wel een hoed gedragen wordt, ergert men zich vaak geel en groen omdat een vrouw geen hoed draagt. Daar is het verplicht. Daar kan niemand kiezen wat hem of haar past.
Bij een eredienst kan er verlangt worden, dat men gekleed gaat zoals dat wordt voorgeschreven.
Maar bij een trouwdienst gaat het mij toch te ver om buitenstaanders te verplichten zich te houden aan regels die men voor eigen leden heeft ingesteld.
Er komen waarschijnlijk mensen, die de kerk niet gewend zijn.
Roozemond
20-06-2012
/ 18:18
Wat mij gewoon opvalt is dat mensen zich makkelijk aanpassen. Als jij bijv. naar een trouwdienst komt in de ger.gem. dan zet je een baret op, prima toch? Maar dat je wordt afgewezen ofzo kan ik me hier niet voorstellen.
En als je je niet wilt aanpassen, vraag ik me af met welk doel je naar zo'n dienst komt.
En als je je niet wilt aanpassen, vraag ik me af met welk doel je naar zo'n dienst komt.
Bergen
20-06-2012
/ 19:52
Het gaat er toch om wat de Heere van ons vraagt?
Ik heb mezelf er ook zo vaak op betrapt: naar mijn werk wat hippe kleding aan, naar een net gezin weer wat degelijkere kleding aan, ik was mezelf niet, maar tegelijk ging het mij altijd maar om wat mensen vonden.
Maar nu mag ik zeggen het gaat niet om wat mensen vinden, maar wat vraagt de Heere van mij.
Toch?
Ik heb mezelf er ook zo vaak op betrapt: naar mijn werk wat hippe kleding aan, naar een net gezin weer wat degelijkere kleding aan, ik was mezelf niet, maar tegelijk ging het mij altijd maar om wat mensen vonden.
Maar nu mag ik zeggen het gaat niet om wat mensen vinden, maar wat vraagt de Heere van mij.
Toch?
Bergen
20-06-2012
/ 19:53
Dat geeft ook een stuk vrijheid en dan mag je alles als een kind aan de Heere voorleggen.
rian2
20-06-2012
/ 20:31
Bergen, helemaal mee eens..
Niet wat mensen vinden is belangrijk, maar wat zegt Hij erover in Zijn Woord.
Niet wat mensen vinden is belangrijk, maar wat zegt Hij erover in Zijn Woord.
waldboy
20-06-2012
/ 23:30
-En als je je niet wilt aanpassen, vraag ik me af met welk doel je naar zo'n dienst komt.
B.v. om, zoals verleden jaar, de huwelijksinzegening van mijn nichtje mee te maken. Daar gaat het toch om.
Dat zij dat in haar kerk doet is logisch, maar ik heb totaal niets met die kerk.
B.v. om, zoals verleden jaar, de huwelijksinzegening van mijn nichtje mee te maken. Daar gaat het toch om.
Dat zij dat in haar kerk doet is logisch, maar ik heb totaal niets met die kerk.
Omega
21-06-2012
/ 08:46
De joden een jood, de Grieken een Griek. Paulus had er geen moeite mee om zich aan te passen aan de gewoonten en gebruiken van de cultuur van een stad of land, om daarmee mensen voor Christus te kunnen winnen (1 Kor. 9:20). Juist iemand die geestelijk vrij is van de wet, heeft er geen moeite meer mee om zich lichamelijk dienstbaar op te stellen. Bovendien gaat het hier in deze kwestie om een feest van een ander. Waarom zou je hen op zo'n bijzondere dag willen ergeren door je anders te kleden dan van je verwacht wordt? Wie zich in zo iets kleins al niet kan wegcijferen, heeft m.i. een enorm probleem met zijn eigen ego.
Roozemond
21-06-2012
/ 09:47
@waldboy, lees de reactie van omega, zij verwoord precies wat ik bedoelde.
waldboy
21-06-2012
/ 13:52
@Roozemond, de vragensteller vraagt of een hoed verplicht is. Ze heeft het er nog over dat het van haar verwacht wordt.
Het aanpassen van de gewoontes van anderen moeten in vrijheid gebeuren, het moet een keuze zijn, Geen verplichting.
Het aanpassen van de gewoontes van anderen moeten in vrijheid gebeuren, het moet een keuze zijn, Geen verplichting.
matthew
21-06-2012
/ 17:13
@vraagsteller als je een hoed hebt zou ik hem wel opzetten als ze het daar gewend zijn, zo stoot je niemand tegen de borst, als je geen hoed hebt zou ik ook geen moeite doen om een hoed te kopen. en gewoon gaan.
(verdraagzaamheid)
als je daar in de kerk geen hoed op hoeft zou ik persoonlijk geen hoed opdoen, mensen kijken om,vinden het misschien een beetje overdreven, en dan wordt er weer over gekletst.
ik ken mensen die toen ze trouwden op de kaart geschreven hadden, of de vrouwen en meisjes een rok aan wilde trekken en een hoed op wilde doen. met als gevolg dat ze allemaal met minirokjes in de kerk zaten, tja wat wil je dan??
sterkte in het maken van een keuze
(verdraagzaamheid)
als je daar in de kerk geen hoed op hoeft zou ik persoonlijk geen hoed opdoen, mensen kijken om,vinden het misschien een beetje overdreven, en dan wordt er weer over gekletst.
ik ken mensen die toen ze trouwden op de kaart geschreven hadden, of de vrouwen en meisjes een rok aan wilde trekken en een hoed op wilde doen. met als gevolg dat ze allemaal met minirokjes in de kerk zaten, tja wat wil je dan??
sterkte in het maken van een keuze
- 1
- 2