Begin van de puberteit

drs. N. Wolswinkel | 3 reacties | 05-06-2012| 10:41

Vraag

Vandaag zag ik bij mijn dochtertje van 9,5 jaar een paar schaamharen. Ik schrok daar eigenlijk wel van. Is dit niet vroeg? En is dit het begin van de puberteit? Ook niet heel vroeg hopelijk, ik zou het vervelend voor haar vinden -aangezien het een heel gevoelig meisje is- dat ze erg voorloopt op anderen.


Antwoord

De ontwikkeling van kind tot een volwassen lichaam duurt een aantal jaren. Ergens moet het begin zijn, meestal begint dat met de haargroei. Op deze leeftijd kan dat heel goed.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

beharingpuberteit

Mis niks, abonneer je op onze WhatsApp en wekelijkse nieuwsbrief

Dit artikel is beantwoord door

drs. N. Wolswinkel

  • Geboortedatum:
    02-02-1957
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Inactief
331 artikelen
drs. N. Wolswinkel

Bijzonderheden:

Huisarts


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
3 reacties
dkw
05-06-2012 / 11:00
Ook een goede leeftijd om de voorlichting te geven en uit te leggen wat er allemaal gebeurd met haar lichaam.
vlokje
05-06-2012 / 22:54
Ik denk dat borstgroei een beter beeld geeft van de ontwikkeling (bij meisjes uiteraard) dan haargroei.

Onze dochter kreeg ongeveer op die leeftijd (9) last van pijnlijke borstklieren, volgens mij is dat een prepuberteitssignaal. Het heeft nog een paar jaar geduurd voordat haar borsten echt wat begonnen te groeien. Als de borsten zichtbaar beginnen te groeien is de puberteit echt in aantocht. Ze is nu 12 en we wachten vol spanning haar maandstonde af.
linneke
06-06-2012 / 11:46
Bij onze dochter indertijd, zei de huisarts, dat de groei van de tepel het beste signaal is van ( borst) ontwikkeling.
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

In Genesis 49:7 profeteert Jakob over zijn zonen (...) Hoe moet ik deze tekst zien?

In Genesis 49:7 profeteert Jakob over zijn zonen. Hij lijkt hierin te suggereren dat de stammen van Simeon en Levi geen eigen land zullen hebben. Maar later kreeg de stam Simeon toch een eigen stuk ge...
Geen reacties
05-06-2006

God al 30 jaar zoeken

Ik zoek de Heere nu al meer dan 30 jaar, van mijn jeugd af aan. Ik bid, lees, vraag, onderzoek, ga naar de kerk. Dat staat toch in Gods Woord, dat je moet kloppen en zoeken? Waarom antwoordt God dan n...
19 reacties
05-06-2025

Vergadering der Gelovigen

Vraag 1: Ik heb een vraag, en hoop dat jullie deze kunnen beantwoorden. Wat houd de Vergadering der Gelovigen in? Wat voor 'regels' zijn er? En hoe is de kerkdienst daar? Klopt het dat mannen en vrouw...
Geen reacties
05-06-2004
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag