Begin van de puberteit

drs. N. Wolswinkel | 3 reacties | 05-06-2012| 10:41

Vraag

Vandaag zag ik bij mijn dochtertje van 9,5 jaar een paar schaamharen. Ik schrok daar eigenlijk wel van. Is dit niet vroeg? En is dit het begin van de puberteit? Ook niet heel vroeg hopelijk, ik zou het vervelend voor haar vinden -aangezien het een heel gevoelig meisje is- dat ze erg voorloopt op anderen.


Antwoord

De ontwikkeling van kind tot een volwassen lichaam duurt een aantal jaren. Ergens moet het begin zijn, meestal begint dat met de haargroei. Op deze leeftijd kan dat heel goed.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

beharingpuberteit

Mis niks, abonneer je op onze WhatsApp en wekelijkse nieuwsbrief

Dit artikel is beantwoord door

drs. N. Wolswinkel

  • Geboortedatum:
    02-02-1957
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Inactief
331 artikelen
drs. N. Wolswinkel

Bijzonderheden:

Huisarts


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
3 reacties
dkw
05-06-2012 / 11:00
Ook een goede leeftijd om de voorlichting te geven en uit te leggen wat er allemaal gebeurd met haar lichaam.
vlokje
05-06-2012 / 22:54
Ik denk dat borstgroei een beter beeld geeft van de ontwikkeling (bij meisjes uiteraard) dan haargroei.

Onze dochter kreeg ongeveer op die leeftijd (9) last van pijnlijke borstklieren, volgens mij is dat een prepuberteitssignaal. Het heeft nog een paar jaar geduurd voordat haar borsten echt wat begonnen te groeien. Als de borsten zichtbaar beginnen te groeien is de puberteit echt in aantocht. Ze is nu 12 en we wachten vol spanning haar maandstonde af.
linneke
06-06-2012 / 11:46
Bij onze dochter indertijd, zei de huisarts, dat de groei van de tepel het beste signaal is van ( borst) ontwikkeling.
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

De Zoon des mensen

Ik ben begonnen met het Nieuwe Testament te lezen, alsof ik het voor het eerst lees, dus met verwondering en nieuwsgierigheid. Ik was benieuwd naar wat Jezus Zelf over Zijn bediening heeft gezegd. Daa...
1 reactie
05-06-2013

Geen makkelijke prater over geloofsleven

Het klinkt misschien gek, maar ik spreek niet veel over wat God in mijn leven heeft gedaan (en dat is al veel gebeurd; ik leef met Hem). Ik denk dat het er mee te maken heeft dat het toch wel dieper z...
Geen reacties
05-06-2023

Man heeft vreselijke momenten

Ik ben een kleine 10 jaar getrouwd en heb nu kleine kinderen met mijn man. Maar mijn man is heel erg veranderd op veel gebieden. We begonnen zo mooi en goed samen als christelijk koppel. Maar nu... Al...
Geen reacties
05-06-2020
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag