Alcohol in natuurmiddelen

dr. NN / Geen reacties

Vraag

Ook wij zijn bij een natuurarts geweest en hebben erg profijt van de middelen die deze man voorschrijft. Het gedrag van onze zoon is aanzienlijk verbeterd en hier zijn we uiteraard erg blij en dankbaar mee. We hebben echter wel een vraag over het alcoholgehalte. De meeste middelen (druppels) zijn geconserveerd m.b.v. van alcohol. Nu is het algemeen bekend dat alcohol een negatieve invloed op kinderen heeft. Als wij onze zoon van bijna 4 jaar vijf druppels op een dag geven en het flesje bevat 44 procent alcohol, zou dat dan ook schadelijke gevolgen kunnen hebben?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Wat goed dat je voorzichtig bent met alcohol bij je kind. Alcohol kan vooral bij kinderen en jongeren blijvende schade aanrichten. Nu weet je misschien wel dat ze zeggen: de dosis maakt het gif. Eenvoudig gezegd, bijna alle stoffen zijn niet goed voor ons als we ze in te grote hoeveelheden binnenkrijgen en bijna alle stoffen zijn niet gevaarlijk voor ons als de hoeveelheid die we binnen krijgen klein genoeg is.

Met alcohol is dat ook zo. In veel vruchtensappen en ook in overrijpe vruchten en bijvoorbeeld kefir zit van nature een heel klein beetje alcohol en zelfs brood en zuurkool bevatten alcohol. Het menselijk lichaam produceert zelf ook een klein beetje alcohol. In deze kleine hoeveelheden merken we daar niets van en is het ook niet schadelijk. Die hele kleine hoeveelheden alcohol horen als het ware bij een gezond lichaam en een gezonde voeding.

Schadelijk wordt het praktisch gesproken bij gebruik van bijv. alcoholische dranken door kinderen en jongeren. Daar zit veel en veel meer in dan wij op een natuurlijke manier binnen krijgen en ook "die paar glazen in het weekend" kunnen de hersenontwikkeling van kinderen en jongeren verstoren. De hersenen ontwikkelen zich totdat het 'kind' ongeveer 23(!) jaar is. Eigenlijk is de grens van 16 jaar voor het beginnen met alcohol dus erg laag.  De laatste tijd komen er steeds meer aanwijzingen dat ook het gebruik van matige hoeveelheden door jongeren en het gebruik van grotere hoeveelheden in het weekend (binge-drinking) in de hersenen blijvende veranderingen veroorzaakt.

Maar nu terug naar de druppels van je zoontje. Bij een alcoholgehalte van 100 procent (is praktisch altijd minder) zouden vijf druppels ongeveer gelijk staan aan 140 mg alcohol. Ter vergelijking: een glas bier heeft ongeveer honderd keer zoveel en een glas appelsap van bevat ongeveer 200-1000 mg alcohol. De hoeveelheid in de druppels die je zoontje krijgt voorgeschreven is dus zo klein, dat het niet schadelijk is. Dat kan natuurlijk anders zijn als hij grotere hoeveelheden van een middel op alcoholbasis zou moeten nemen.

Ps. voor de meelezers

-Praat al vroeg met je kinderen over de gevaren van alcohol en waarom je moet wachten tot je volwassen bent.

-Laat je kinderen niet meedrinken. Ook niet een klein glaasje voor de gezelligheid. Leg ze uit, dat alcohol gif is voor hersenen in de groei.

-Geef zelf het goede voorbeeld en laat merken dat je ook een gezellige avond kunt hebben zonder alcohol.

-Als je je afvraagt of je teveel drinkt, of als je omgeving over je alcoholgebruik klaagt, doe dan de test op jellinek.nl.

Dokter NN

dr. NN

  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    Dokter NN geeft er de voorkeur aan om anoniem te blijven. Gegevens zijn bekend bij de redactie.

Tags in dit artikel:

alcoholnatuurgeneeskunde