Al weken geen smaak

drs. P. C. Hildering | Geen reacties | 06-12-2011| 10:44

Vraag

Ik ben niet verkouden, maar proef al twee weken helemaal niets meer, wat ik ook eet of drink. Het lijkt wel of alles naar boter smaakt. Wat zou dit kunnen zijn? Moet ik een neusspray gebruiken?


Antwoord

Bij een verkoudheid kan het voorkomen dat de reuk verdwijnt. Aangezien het zo is, dat reuk een belangrijke voorwaarde is voor proeven, veranderd dan ook de smaak - wordt over het algemeen minder. Datzelfde is mogelijk bij te langdurig gebruik van neussprays met xylomethazoline er in. Vandaar dat die alleen worden aangeraden voor korte perioden tot maximaal twee weken.

Wanneer de reuk en smaak 'zomaar' veranderen c.q. verminderen moet er worden gezocht naar oorzaken in het slijmvlies of met betrekking tot de zenuw. Daarom is het advies in deze om uw huisarts te bezoeken. Er zijn bij ontbreken van voorstaande oorzaken (verkoudheid, gebruik van neusspray) geen verdere adviezen te geven.

Drs. P. C. Hildering

Lees meer artikelen over:

neus

Mis niks, abonneer je op onze WhatsApp en wekelijkse nieuwsbrief

Dit artikel is beantwoord door

drs. P. C. Hildering

  • Geboortedatum:
    24-04-1953
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
158 artikelen
drs. P. C. Hildering

Bijzonderheden:

Dokter Hildering is op 15 januari 2021 overleden.


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

(...) God zal niet vragen in wat voor auto je gereden hebt, Hij zal vragen hoeveel mensen je vervoerd hebt die geen vervoer hebben. (...)

Deze tekst kreeg ik per e-mail. Graag uw mening/oordeel daar dit misschien door velen al gelezen is: 1. God zal niet vragen in wat voor auto je gereden hebt, Hij zal vragen hoeveel mensen je vervoerd ...
Geen reacties
06-12-2006

Teleurgesteld in gemeenschap

We zijn nu ongeveer een jaar gelukkig getrouwd. We houden veel van elkaar en kunnen alles met elkaar bespreken. We hebben met gemeenschap gewacht tot we getrouwd waren. We zagen er allebei naar uit. E...
21 reacties
06-12-2012

Een beetje boos

Soms ben ik best gewoon een beetje boos. Ik heb mensen om mij heen die God mogen kennen, echt naaste familie. Als ik dan op bezoek ga bijvoorbeeld bij m’n opa, dan wordt er haast niet over het geloof ...
1 reactie
06-12-2021
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag