De Trinitate van Augustinus

drs. J. Hoekman | 1 reactie | 25-11-2011| 13:20

Vraag

Over het boek De Trinitate van Augustinus. Hij schrijft in een voorwoord op de herziening van zijn werken: "Wanneer ik in het elfde boek handelde over het zichtbare voorwerp, heb ik gezegd: Dat beminnen is vervreemd worden (XI,5,9). Dit is gezegd overeenkomstig die liefde waarmee men iets zo liefheeft dat door daarvan te genieten hij die dit liefheeft, zich gelukkig acht. Want het betekent geen vervreemding een materiële gestalte te beminnen tot lof van de Schepper, zodat iemand werkelijk gelukkig is die geniet van de Schepper zelf." Wat bedoelt Augustinus hiermee? Het is een passage die voor mij onbegrijpelijk is. Ook na het lezen van XI,5,9. Is er iemand die uit kan leggen wat Augustinus hier duidelijk wil maken? Alvast hartelijk bedankt voor uw moeite.

ADVERTORIAL

De zorgverzekeringen van Care4Life

Waarom overstappen naar de Care4Life zorgverzekering? Lees hier over onze principiële uitsluitingen.

U bent al verzekerd vanaf € 149,10 per maand.

De zorgverzekeringen van Care4Life

Antwoord

Deze tekst staat niet in boek 11,5,9, dus kan ik geen antwoord geven. Misschien dat de vragensteller mij kan vertellen waar de tekst staat in het boek "over de Drie-Eenheid".

Dat beminnen is vervreemd worden (XI,5,9). Dit is gezegd, overeenkomstig die liefde waarmee men iets zo liefheeft dat door daarvan te genieten hij die dit liefheeft, zich gelukkig acht. Want het betekent geen vervreemding een materiële gestalte te beminnen tot lof van de Schepper, zodat iemand werkelijk gelukkig is die geniet van de Schepper zelf.

Ds. J. Hoekman

Lees meer artikelen over:

Augustinus
Dit artikel is beantwoord door

drs. J. Hoekman

  • Geboortedatum:
    27-01-1962
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Urk
  • Status:
    Actief
107 artikelen
drs. J. Hoekman

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
1 reactie
jaop
28-11-2011 / 16:34
het lijkt me redelijke eenvoudig: de uitspraak 'beminnen is vervreemd worden' zou de suggestie kunnen wekken, dat er in het geheel niet bemind mag worden. Beminnen wil dan zeggen (zoals uit het vervolg blijkt): genieten van materiele dingen (waar je dan ook zaken als seksualiteit onder moet verstaan, bij Augustinus). Dat zet Augustinus later, terugkijkend, recht: je mag er wel van genieten, als je het op de juiste manier doet. Als je in de dingen die je geniet, als het ware van God zelf geniet, Zijn goede hand daarin ervarend.
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Emigreren

Wij zijn een gezin met twee kleine kinderen. Een van ons is enig kind en onze kinderen zijn dan ook de enige kleinkinderen aan die kant. Aan de andere kant is er nog een kleinkind. Wij zouden graag wi...
2 reacties
25-11-2019

Gestorven voor de zonden van alle mensen

Mag je zeggen dat de Heere Jezus stierf voor de zonden van alle mensen? Ik begrijp dat niet alle mensen zalig worden. Maar ik geloof dat dat niet aan de Heere ligt. Toch zijn er verschillende mensen d...
9 reacties
25-11-2010

Zelfhandhaving en zelfverloochening

Wat zegt de Bijbel over zorgen voor jezelf, over rust nemen en over je eigen grenzen respecteren? Dus: niet over je eigen grenzen gaan, maar ook niet anderen over jouw grenzen laten gaan. Assertief zi...
Geen reacties
25-11-2014
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering