Verschil in prediking en Avondmaal
Ds. H.H. Klomp | 7 reacties | 31-08-2011| 15:02
Vraag
Recent stond er een vraag op Refoweb m.b.t. het Avondmaal: waarom er in de ene kerk (los van de grootte van de kerk) veel meer avondmaalsgangers zijn dan in een andere kerk. Het antwoord (van een dominee) was dat dit komt door verschil in prediking. Mijn vraag is: hoe kan dit? Corrigeert God zijn kinderen (de predikanten) niet? Er lijkt soms een wetmatigheid in kerken te zijn: hoe minder avondmaalsgangers, hoe minder hoop en geloof in de prediking. Hoe meer avondmaalsgangers, hoe meer er over het algemeen (ook doordeweeks) bij door kan (en algemeen geaccepteerd is in de gemeente). Voor veel mensen is dit misschien een feit/gegeven. Ikzelf (en volgens mij ook heel veel jongeren) vind dit allemaal erg verwarrend.
De zorgverzekeringen van Care4Life
De zorgverzekeringen van Care4Life stellen de beschermwaardigheid van het leven voorop. Benieuwd hoe?
Antwoord
Beste vragensteller,
Je stelt een mooie en moeilijke vraag. Het aantal avondmaalsgangers heeft zeker te maken met de prediking. Als deze eenzijdig is (alleen oordeel) dan zullen er weinig avondmaalsgangers komen. In moderne kerken, waarin de oordeelsprediking helemaal ontbreekt, viert iedereen avondmaal, zelfs kinderen en onbekenden in de dienst kunnen zomaar meedoen. Dit is totaal niet in de lijn van Gods Woord. Als de prediking geestelijk evenwichtig is (d.w.z. een juist bijbels accent vanuit de tekst op ellende, verlossing en dankbaarheid) dan nog kan het aantal avondmaalsgangers verschillen.
Het avondmaal is voor Gods volk, voor bekeerde mensen dus. Nu verschillen(schriftgetrouwe) kerken onderling in de toelating tot de Tafel des Heeren. In sommige kerken moet je zeker weten dat je een kind van God bent wil je avondmaal (mogen) vieren. Dan moet dus gekend worden "de rechtvaardigmaking in de vierschaar der consciente" (kun je me nog volgen?!). In andere Schriftgetrouwe kerken is een oprecht, toevluchtnemend geloof (ook vrucht van levendmaking van de ziel) voldoende om de dood des Heeren aan Zijn tafel te verkondigen.
Het moeilijke van de verantwoordelijkheid van een kerkenraad in de toelating tot Avondmaalsviering is: God alleen kent het hart van Zijn volk. Maar als er het werk van de Heere in het hart van een zondaar is (hetzij een grote of een kleine in de genade) dan mag dat gevoed worden aan de avondmaalstafel met de tekenen van brood en wijn. Deze (pastorale) benadering is (naast de manier van prediken) een verklaring voor het verschil in de aantallen avondmaalsgangers.
Ik hoop je vraag zo enigszins beantwoord te hebben.
Groet en zegen,
Ds. H. H. Klomp
Dit artikel is beantwoord door
Ds. H.H. Klomp
- Geboortedatum:05-04-1949
- Kerkelijke gezindte:Christelijk Gereformeerd
- Woon/standplaats:Veenendaal
- Status:Actief
Bijzonderheden:
Met emeritaat sinds januari 2017.
Bekijk ook:
Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Het volgende tafereeltje speelt zich af in je geweten/beleving: God de Vader is de rechter, de beklaagde is de zondaar, de aanklager is de duivel en Jezus is de advocaat.
De duivel klaagt je aan bij God de Vader, de zondaar erkent zelf het schuldig en op het moment dat hij denkt dat hij veroordeeld wordt komt Jezus tussenbeide met Zijn plaatsvervangend werk.
En dan spreekt God de zondaar vrij.
Of iedereen dat zo beleefd is nog maar de vraag. Jezus in het geloof aannemen en door Hem tot God gaan klinkt me Bijbelser in de oren.
Je kunt de 'vierschaar' ook wel op een Bijbelse manier gebruiken maar meestal wordt dit zo bevindelijk gebracht dat mensen die dit zo niet hebben ervaren denken dat ze dan ook geen geloof hebben.
http://www.downloadpreken.com/artikelen/A096.pdf
toen (verleden tijd) Hij ons al onze overtredingen kwijtschold, (onderstreept)
14 DOOR HET BEWIJSTUK UIT TE WISSEN,
dat door zijn inzettingen tegen ons getuigde en ons bedreigde.
En dat heeft Hij weggedaan door het aan het kruis te nagelen:
15 Hij heeft de overheden en machten ontwapend en openlijk tentoongesteld en zo over hen gezegevierd.
Paulus (heilige geest) laat in deze tekst nadrukkelijk zien dat de Bewijsstukken van je zonden er niet meer zijn. Dat klinkt ook logisch want als de satan aanklaagt moet hij ook reden (lees zonden in jou leven) hebben om je aan te KUNNEN klagen. Maar als jij elke begin en eind van de dag mag beroepen op het bloed van Jezus Christus, waar blijven dan de bewijsstukken?
Precies, door Jezus Christus Zijn er voor jou geen bewijsstukken=>geen aanklacht
Terug naar de vierschaartheorie (ik weet er echt niet veel van)
Maar als er een rechtszaak gehouden moet worden zonder bewijs
Waar zou de rechtzaak dan over gaan.....
Volgen deze tekst nergens
Waarom?
JE bent gekocht en betaald
Hallelujah, prijs God en wees alert op schuld-, schaamte- of angststrikken.