Dag des oordeels volgens Harold Camping

Ds. P. Koeman / 8 reacties

Vraag

Mijn man wees mij op een grote beweging in Amerika, die wordt geleid door Harold Camping. Hij heeft een christelijk radiostation en blijkbaar veel (vooraanstaande) aanhangers in Amerika. Hij predikt al sinds jaar en dag "de dag des oordeels", na jarenlange Bijbelstudies. Deze dag deze oordeels zou plaatsvinden op 21 mei aanstaande. Hij onderbouwt zijn stelling met allerlei citaten uit de Bijbel. Hoe kijkt u hier tegenaan? Is het mogelijk dat er in de Bijbel zulke duidelijke aanwijzingen worden gegeven?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Geachte mevrouw,

Dank voor uw vraag inzake het tijdstip van Christus wederkomst. Voorop mag staan, dat het goed is, wanneer mensen zich bezighouden met en verlangen naar de terugkeer van de Heiland. Al te vaak is dit een vergeten hoofdstuk in de kerk en blijven gedeelten uit de Bijbel, met name ook het laatste Bijbelboek onbekend en onbemind. En dat terwijl de Geest de Bruid leert roepen: Maranatha|

Wat uw vraag betreft het volgende: opnieuw heeft deze ingenieur uit Amerika via zijn organisatie wereldwijd gemeld, dat zijn nieuwe berekening van de wederkomst op zaterdag 21 mei 2011 valt. Een berekening gerelateerd aan zijn opvatting rond de zondvloed en de indeling van tijdperken. Eerder meende hij, dat het in 1994 zou zijn.

Nu is de Bijbel duidelijk over dergelijke prognoses en berekeningen van mensen. Die kloppen allemaal niet en zijn ook dwaasheid. Van het tijdstip, dag en uur en jaar weet geen mens, geen engel. De Zoon zegt met nadruk, dat alleen Zijn Vader weet, wanneer het de hoogste tijd is en Hij terug komt op de wolken van de hemel (Math.24; Openbaring 14:14vv). Wie het wel denkt te weten, of te kunnen berekenen, zondigt.

Wel gaan er signalen aan de tweede komst van Christus vooraf. Niet alleen in de schepping en onder de volken o.a. in rampen en in het toespitsen van tegenstellingen, maar bovenal in de verkondiging van het Evangelie en dankzij het zendingswerk. Te letten is specifiek op: Wanneer de volheid van de heidenen zal zijn ingegaan. Tevens wanneer God Zich op bijzondere wijze tot Israel zal wenden en Zijn oudste zal zegenen. Intussen hebben wij ons terdege ook voor te bereiden op Zijn terugkeer, opdat als Hij komt, Hij ons wakende zal vinden en het geloof zal vinden!

Al de voorspellingen en beweringen van mensen deugen dus niet (in de loop van de geschiedenis al gebleken), berusten vaak op vooronderstellingen en op een bepaald soort exegese en dienen niet de opbouw van Gods gemeente noch het evangelisatie werk. Laten wij ons houden aan de geopenbaarde dingen van God en na Pasen en met het oog op de wederkomst bezig zijn in de dienst aan God en aan naasten.

Met hartelijke groet,
Ds. P. Koeman

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Barneveld
  • Status:
    Inactief
8 reacties
xsidd
Ik ben het van harte met u eens!

Niemand dan de Vader alleen weet die dag. Ook is het dwaasheid dat wij ons bezig zouden moeten houden met het uitrekenen van die dag!

De vraag die in mij opkomt is deze.... Worden de mensen die dit uitrekenen door de Geest geleid, of door hun verstand?

Groeten Xsidd
1a2b3c
xsidd: De vraag die in mij opkomt is deze.... Worden de mensen die dit uitrekenen door de Geest geleid, of door hun verstand?

Geen van beide denk ik ... ;)
Alphonsus
Worden misleidt door de grootse leugenaar in het universum: satan
xsidd
Waarom zijn er altijd mensen, die grip willen krijgen op God?

Dat gevoel krijg ik bij zulke voorspellingen van mensen...

Zijn we dan wel nederig naar Hem toe?

Waarom wil men altijd beredeneren?

Waarom zouden we de oordeelsdag willen vaststellen?

Uit angst? Uit hoogmoed? Uit het zich verheffen boven God?

Leven deze mensen die zulke voorspelingen doen, in een waan ofzo?

Er staat toch heel duidelijk in het WOORD, dat NIEMAND die ure weet, zelfs de Engelen niet?

groeten xsidd
sis
Niemand weet de dag, nog de ure dan de Vader Die in de hemel is.

Dat zegt genoeg toch?
mortlach
Hier is het ondertussen ook gewoon 22 mei geworden. Die lui in Amerika zaten er dus - oh, wat een verrassing - gewoon naast.
Nen
Ik vind dit heel erg. Hele gezinnen gaan hierin mee, zeggen hun baan en familie vaarwel etc.
Nu is het dus 22 mei.
Ik ging naar de website om te kijken wat er dan vandaag zou staan.
En terwijl ik verwachtte dat er zou staan 'sorry we zaten er naast' of iets dergelijks, staat er doodleuk 'helaas, je bent niet in de opname gegaan. Koop nu dit en dit t'shirt.'
Echt ik vind het ZO erg, dit gaat om de eeuwigheid en vele mensen zijn nu helemaal de weg kwijt, of veroordelen zichzelf omdat ze er blijkbaar niet bij waren of zeggen alles vaarwel.
Ik hoop dat er vele zijn wiens wanhoop ze in de armen van de Here Jezus leidt.

Ik geloof zeker dat het de eindtijd is, en dat de opname nabij is.
Maar zodra iemand met een datum komt, is het wat mij betreft niet waar omdat het Bijbels gezien gewoon niet te berekenen valt. (je weet de dag, nog het uur etc.)
Swimmie
'k Heb de laatste dagen de tekst 'van die dag en die ure weet niemand...' vaak langs horen komen.
Vaak als excuustekst van: nou niemand kan het weten, dus daar hou ik me verder niet mee bezig.
Als je de tekst echter in z'n context leest zie je dat je juist wordt opgeroepen waakzaam te zijn en te letten op de tekenen van de tijd, juist ómdat je niet weet wanneer het zal gebeuren.
Dus er juist mee bezig zijn opdat het je niet overvalt als een dief in de nacht.

Dit 'ermee bezig zijn' kan doorslaan het vaststellen van datums enz. wat volgens mij niet goed is.
Maar aan de andere kant ben ik bang dat veel Christenen zich erg vaak verschuilen achter de tekst om het naast je neer te kunnen leggen.

Weest waakzaam! Juist in onze tijd.
Maranatha, kom Here Jezus, kom!