(Hoofd)deksel
Herziene Statenvertaling | 15 reacties | 12-05-2011| 14:00
Vraag
Ik heb een vraag over 1 Kor. 11 en de Herziene Statenvertaling. Daar staat nu dat het lange haar als een deksel is gegeven. In de Statenvertaling staat dat het haar voor een deksel haar is gegeven. Dit is toch heel iets anders? In de SV is het lange haar om er een deksel op te dragen, in de HSV is het zo dat het lange haar zelf al een hoofddeksel is. Ik snap het nu niet meer. Wordt in dit hoofdstuk nu bedoeld dat het lange haar een hoofddeksel is of moet er juist een hoofddeksel op? Kan iemand mij hier uitleg over geven? Ook waarom de HSV hier anders is dan de SV. Alvast hartelijk bedankt!
Antwoord
Om te weten wat de statenvertalers bedoelden, moet je de kanttekeningen lezen. Hier staat bij deksel: “Gr. een omwerpsel, namelijk om haar te dienen tot een deksel, en dienvolgens ook tot een teken van onderdanigheid, hetwelk dan eer voor haar is, dat zij dezelve haar onderdanigheid, volgens de ordinantie Gods, daarmede bekent.” Hieruit kun je concluderen dat de HSV juist helder maakt wat de SV wilde zeggen. Het is door de taalverandering dat de SV niet meer helder overkomt en verkeerd geïnterpreteerd wordt.
Reinier de Blois
Dit artikel is beantwoord door
Herziene Statenvertaling
- Kerkelijke gezindte:Divers
- Woon/standplaats:Divers
- Status:Actief
Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Kan me niet voorstellen dat het niet dragen van een hoofddeksel iemands eeuwige ondergang betekent.
Zonder daarbij ook maar bij na te denken hoeveel mensen buiten je kerk houd door hier hete hangijzers van te maken.
Wat ik er van gezien heb is er vaak weinig onderdanigs aan maar is, kijk mij ik de grootste, mooiste, apartste, meeste nieuwe en hippe model. Dan vind ik zonder nog eerbiediger.
Mv.gr.
Leuk dat jullie serieus reageren! Maar ik ben het niet met jullie, en dus ook niet met de kanttekenaren eens. En dat mag, want de kanttekeningen zijn menselijke uitleg op de SV en dus voor discussie vatbaar :)
Waarom ben ik het daar niet mee eens? alleen al door Paulus zijn redeneertrend. als je bijvoorbeeld Efeziërs doorleest redeneert hij steeds maar door op het voorgaande, de daarom's opdat's en want's vliegen je haast om de oren. En dan zou hij nu, tussen twee betogen, één over de hoofdbedekking en één over het avondmaal, zomaar als een soort van losse flodder opeens iets over twistgierigheid zeggen? Daar geloof ik niks van :) Andere vertalingen zoals de NBG51 en de (ik geloof mijn ogen niet dat ik dat schrijf!!) de NBV zijn dat met mij eens want die gaan daarná verder met "nu ik dit voorschrijf ..." oftewel, die uitdrukking over twistgierigheid gaat over het voorgaande.
Als ik dan nog eens terugblader naar die voorschriften over de hoofdbedekking dan heeft Paulus hele sterke argumenten om de vrouw een hoed op te laten zetten. Máár! Hij zegt ook: oordeel nu zélf, is het netjes dat een vrouw zonder hoofdeksel bid? En: leert de natuur u zelf niet dat ...
Oftewel, hij legt uit dat door de gebruiken of, zo je wilt, de cultuur in Corinthe het goed is dat, om de redenen die hij zojuist heeft genoemd, de vrouw haar hoofd bedekt, het is namelijk een schande als zij dat niet doet. Maar de andere gemeenten hebben die gewoonte niet.
Dat zou ook niet anders kunnen. Want Paulus was er zelf bij toen door de apostelen werd uitgesproken dat er aan de heidenen niets anders zou worden opgelegd dan zich te onthouden van afgoden, hoererij, het verstikte en van bloed. (handelingen 15) En dan zou hij ze nu opeens het dragen van een hoofddeksel opleggen?
Belangrijker is echter het niet geven van aanstoot. Dus als de cultuur is (of als bijvoorbeeld een losbandige cultuur daar juist om vraagt!) dat vrouwen zich zedig het hoofd bedekken moet je dat vooral doen, net zoals in corinthe, en als dat niet de gewoonte is pas je je daarbij aan. Dus terwijl het absoluut niet nodig is draagt mijn vrouw elke zondag zonder bezwaar een hoedje :)
Ik denk dat deze 'zaak' ook een zaak van gevoel is. Hoe je bent opgegroeid, hoe 'zwaar het er ingeprent is' en hoeveel en hoe vaak je de bijbel bestudeert.
Een ieder interpreteert dit gedeelte op zijn eigen manier. Ik draag zelf altijd een hoed...omdat het 'hoort' ....In onze kerk dan.
Maar ik geloof nooit dat als je écht tot waar geloof komt en als God je bekeert heeft, dat een hoed dan een struikelpunt is.
Het gaat er gewoon om wat je zelf vind, en waar jij je prettig bij voelt. Hierin moeten we elkaar respecteren en vrij laten...