Vader is ouderling in gemeente

Ds. H. Paul / 2 reacties

Vraag

Ik heb een vraag waar ik al even mee zit, maar het moeilijk vind om te stellen. Mijn vader is al ruim 20 jaar ouderling binnen de Ger. Gem. De laatste tien jaar zie ik een verkilling in zijn geestelijk leven. Dit trekt door in het gezin, waardoor er nu steeds meer mee door kan. Waarschuwen wordt er bijna niet meer gedaan. Zelf ben ik al een aantal jaren uitwonend, maar zie het steeds meer achteruit gaan. Mijn vader erkent dat zijn geestelijk leven vroeger anders is geweest, maar lijkt de nood ervan niet te ervaren. Wat al jaren speelt is dat mijn vader meer alcohol drinkt dan wenselijk is. Een gesprek hierover accepteert hij niet. Daarnaast is het huwelijk tussen mijn ouders al jaren slecht, ondanks professionele hulp. Het gevolg hiervan is dat mijn vader de laatste jaren overmatig geinteresseerd raakt in vrouwen uit de gemeente. Dit overschrijdt de grenzen van de pastorale zorg die hij biedt (Helaas heb ik hier teveel bewijzen voor, maar durf hier niet met hem over te praten. Kans op ontkenning en agressie is aanwezig). Op dit moment is veel van zijn pastoraat gericht op eigen eer en naam. Bovenstaande zaken zijn onbekend in de gemeente en kerkenraad. Kort geleden ben ik, sinds ruim twee jaar, weer naar mijn de kerk van m'n ouders geweest. Waar ik erg van schrok is dat er zeer slecht werd geluisterd en veel mensen sliepen tijdens de dienst. Dit schijnt wekelijks zo te zijn. Ik vond het vreselijk. Mijn grote angst is dat er een ban in de gemeente is als gevolg van het zondige gedrag van mijn vader. Kan dat? De Heere kan dit toch niet ongestraft laten? Maar ook, wil de Heere nog werken in de gemeente als een voorganger een 'scheve schaats rijdt'? En wat te doen, naast het gebed?

Antwoord

Beste vraagstel(ler)ster,

Het is een aangrijpende zaak die je aan de orde stelt. Eveneens een zaak die niet voort mag sudderen. De regel is, dat je er een open en eerlijk gesprek met je vader over hebt. Als dat niet mogelijk is (maar denk dat niet gauw of te gemakkelijk), dan zou een gesprek met de voorzitter van de kerkenraad of met de consulent voor de hand liggen. Niet aan de orde is geweest hoe de houding van je moeder hierin staat. Die kan ook van grote betekenis zijn.

Het is een ernstige zaak dat het gemeente-zijn zich zo manifesteert. Zeker kan het gedrag van ambtsdragers een reden zijn dat de Heere Zich terugtrekt. Waakzaamheid is altijd een geboden zaak.  Anderzijds is er vergeving bij de Heere te verkrijgen. Maar vergeving gaat niet buiten het herstel van misstanden om. Bidt en werkt.

Hartelijke groeten,
Ds. H. Paul

2 reacties
kneusi
vragensteller, dit is zeer ernstig! Als er gezonde controle is ,zou dit niet voor kunnen komen!Jou vader heeft hulp nodig, en nu dit op refoweb staat, zal ieder die dit leest, op ouderlingen letten, die 20 jaar dienstverlening hebben! Het is een oordeel dat wij zo veel ellende meemaken in onze kerken!zonde! van land en volk! och ,dat de Heere toch een wederkeer mocht geven! vragensteller, praat eerst met je vader persoonlijk! ga eerst op je knieen. dan zie je wel wat er van komt. doe niets achter de rug van vader om!dan kan hij zich niet verweren....je weet tendiepste niet HOE het gekomen is!mensen kunnen zo aardig zijn in je gezicht, maar achter de rug..... Cham is ook nog niet dood hoor!het is fijn dat je zorg hebt om je vader, maar mensen kunnen ,o, zo wreed zijn.[ ach kijk maar naar de Heere Jezus]wees toch heel voorzichtig tegen Wie je iets hierover zegt!het is een wonder als je EEN echt serieuse meelevende hebt!Ga niet over EEn nacht ijs!Echte vrienden gaan door dik en dun,en hebben het goede met jou en je vader voor! en niet zijn ondergang!Echte liefde gaat voor elkaar op de knieen....vragensteller, dit is voor jou een weg, om de Genadetroon dag en nacht nodig te hebben! ''het schijnt wekelijks zo te zijn.......wie zegt dat?????ga zelf er wekelijks zitten,horen zien en zwijgen...totdat het tijd is om in te grijpen.....vergeet zelf niet te luisteren naar de preek!!!!!of kan je zes dingen tegelijk?Misschien hebben je ouders ook NIEMAND.......Sterkte hoor!
Samanthi
Tjonge wat moeilijk
Het valt me op hoe betrokken je bent! Met je ouders en met de kerkelijke gemeente.
Veel sterkte en ik zal voor jou, je gemeente en je ouders bidden
gr Samanthi