Dankgebed van doopformulier

Ds. W. C. Meeuse | 10 reacties | 09-03-2011| 07:53

Vraag

In het doopformulier staat in het dankgebed: "...dat Gij ons en onze kinderen, door het bloed van Uw lieve zoon Jezus Christus, al onze zonden vergeven, en ons door Uw Heilige Geest tot lidmaten van Uw eniggeboren Zoon, en alzo tot Uw kinderen aangenomen hebt, en ons dit met de Heilige Doop bezegelt en bekrachtigt."

Hoe kan er nu gedankt worden dat God ons en onze kinderen de vergeving der zonden heeft geschonken en ons tot Zijn kinderen heeft aangenomen? Dan zouden toch alle gedoopten in de hemel komen, omdat God hun zonden heeft vergeven? Toch staat er niet dat God de vergeving van de zonden wíl schenken, maar al heeft geschonken!

ADVERTORIAL

De zorgverzekeringen van Care4Life

Waarom overstappen naar de Care4Life zorgverzekering? Lees hier over onze principiële uitsluitingen.

U bent al verzekerd vanaf € 149,10 per maand.

De zorgverzekeringen van Care4Life

Antwoord

Met excuus. Het was me (weer eens keer) ontgaan dat deze vraag er nog lag. Maar hieronder het antwoord.

We moeten bedenken dat de Heilige Doop een sacrament is waarvoor geldt (net als voor het Heilig Avondmaal) dat dit voor de gelovigen is ingesteld (zondag 25). Opdat we de beloften van het Evangelie des te beter verstaan en geloven. Voor het ongeloof is er geen plaats! Daarom kan er in het geloof gedankt worden voor de weldaden aan ons en onze kinderen bewezen. En het geloof belijdt dat al onze zonden op grond van het offer van Christus, eenmaal op Golgotha gebracht, vergeven zijn. De Heilige Geest past en eigent dit toe, zoals ook bij de Doop beloofd is.

In het Doopformulier staat ook: "Als we gedoopt worden in de Naam van de Vader betuigt en verzegelt ons God de Vader dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht en ons tot Zijn kinderen en erfgenamen aanneemt."  We moeten laten staan wat God gedaan heeft! Dit wil niet zeggen dat alle gedoopten zalig worden. De Heere zegt: je bent Mijn kind. Hij heeft recht op ons. Willen we Hem als Vader erkennen? Want in alle verbonden zijn twee delen (partijen) begrepen. De Heere zegt: Mijn volk (!) gaat verloren, omdat ze geen kennis hebben.

En wat de vergeving van de zonden betreft: het geloof belijdt: ze zijn aan het kruis genageld en gedood. Om kennis van en vergeving van onze zonden te verkrijgen, moeten we bij het kruis van Christus zijn. En nergens anders.

Ds. W. C. Meeuse

Lees meer artikelen over:

doopformulier
Dit artikel is beantwoord door

Ds. W. C. Meeuse

  • Geboortedatum:
    12-04-1944
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Sliedrecht
  • Status:
    Actief
139 artikelen
Ds. W. C. Meeuse

Bijzonderheden:

Emeritus (2011)


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
10 reacties
Race406
09-03-2011 / 09:37
Ofwel: Ik ben blij dat wij de herschreven formulieren gebruiken, waar deze verwarring scheppende regel niet meer in voorkomt.
EVA
09-03-2011 / 14:16
God heeft die vergeving AL geschonken door het volbrachte werk aan het kruis....de vraag is aanvaard je Mijn offer!! Maar het is je al geschonken door Zijn genade.
Ankie1975
09-03-2011 / 14:22
Beste redactie, willen jullie nou dat deze vraagsteller ech eerlijk antwoord krijgt, of perse jullie kinderdoop blijven verdedigen?
refoweb
09-03-2011 / 14:31
Beste Ankie1975,
wil jij je nou houden aan de voorwaarden voor plaatsing van reacties of moeten we je berichten blijven verwijderen?
dijna61
09-03-2011 / 16:04
Ik wil de vraagsteller aanraden het boekje: "Gelukkig gereformeerd" van Jasper Klapwijk eens te lezen. Echt een eye-opener! Dan begrijp je veel beter waarom wij de kinderdoop voorstaan en de rijkdom ervan. Dit boekje gaat overigens niet alleen daarover, maar het heeft alles te maken met hoe wij de bijbel lezen.
Roozemond
09-03-2011 / 16:53
Ik heb deze vraag pas letterlijk aan een ds. gevraagd op een conferentie van de jeugdbond.
Het antwoord heeft me aan het huilen gemaakt.
O, wat verlang ik naar de tijd dat er geen verschillend meer zijn, maar dat we zien zullen dat we in Hem 1 zijn!
Jezus vraagt niet van ons om het overal mee eens te zijn, maar wel om eenheid...
Wie verstaat het nog?

Vraagsteller: persoonlijkben ik het niet eens met die zin.... maar ik kan je niet uitleggen wat er mee bedoeld wordt...
Ankie1975
09-03-2011 / 18:15
@refoweb het spijt me.. ik zal me aan de voorwaarden houden..
als is het soms wel moeilijk als je de vragensteller zou kunnen helpen, maar dit niet met de refo-leer strookt
Race406
10-03-2011 / 11:08
@EVA: Dus de vergeving hebben we al volgens jou. Wat moet je dan nog aannemen?
In jouw beleving is het zalig worden dus afhankelijk van wat jij als mens beslist.
Christelijk NL moet zich meer leren houden aan Fil. 2: 12 en 13.
Zowel ter rechter- alsook ter linkerzijde mankeert daar veel aan helaas..
1a2b3c
10-03-2011 / 13:10
kilejan, de vergeving hebben wij al.... De mens beslist of hij dat wil of niet.

Jezus biedt wel een ieder die in Hem gelooft de vergeving aan die Hij heeft verdiend maar het wordt pas je deel als het in geloof wordt aangenomen, zie o.a.Hand.26:18 ...opdat zij vergeving van de zonden ontvangen en een erfdeel onder de geheiligden door het geloof in Mij.


De mens beslist of hij wil of niet..., dat is wel de kant waar de mens verantwoordelijk voor is maar het is niet de hele waarheid.
Wij mogen nooit vanuit de uitverkiezing beginnen maar we mogen die ook niet ontkennen of negeren.
De mens is verantwoordelijk voor zijn beslissing maar hij ziet achteraf heel goed dat God hem tot die beslissing heeft geleid.

Joh.15:16 Niet u hebt Mij uitverkoren, maar Ik heb u uitverkoren...
Rom.9:16 Zo hangt het dan niet af van hem die wil, ook niet van hem die hardloopt, maar van God Die Zich ontfermt.
EVA
11-03-2011 / 20:10
zo hehe kan eindelijk inloggen!!maar kilejan heeft het antw al toegelicht,
Jezus is gestorven en heeft volledige vergeving van zonde geschonken, jij moet aanvaarden dat je een verlosser nodig hebt, en dat die verlosser Jezus is en Zijn volbrachte werk!
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

TV-bezit in onze kerk

Ik reageer even op de vraag over het TV-bezit in onze kerk (Ger.Gem.). Bij ons in Rijssen heeft het overgrote deel van de leden TV. Hoe valt dit nu te verklaren? Want we horen zondags regelmatig dat h...
Geen reacties
09-03-2007

Geslachtsbepaling

Voor mijn opleiding tot verpleegkundige moeten we een opdracht maken over geboortebepaling. Het gaat erover dat ouders zelf moeten kunnen kiezen of ze een jongen of een meisje willen hebben. Een pitti...
Geen reacties
09-03-2009

Mijn ouders hebben met vijf van de zeven kinderen geen contact meer. Ze zijn gewoon de deur gewezen. Ik ben er daar één van (...) Alle vormen van toenadering worden afgewezen, en zorgen voor heel veel stress onderling!

Mijn ouders hebben met vijf van de zeven kinderen geen contact meer. Ze zijn gewoon de deur gewezen. Ik ben er daar één van. Alleen mijn (nog thuiswonende) zusjes hebben ze nog. Er zijn altijd al, zol...
Geen reacties
09-03-2007
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering