Heilige vader

Ds. W. van Weelden | Geen reacties | 08-11-2010| 11:00

Vraag

De paus noemt zich of wordt de “heilige vader” genoemd. Maar ik lees de volgende tekst in de Bijbel, Joh. 17:11: “Ik ben al niet meer in de wereld, ik ga naar u toe, maar zij blijven wel in de wereld. Heilige Vader, bewaar hen door uw naam, de naam die u ook aan mij gegeven hebt, zodat zij één zijn zoals wij één zijn.” Volgens mijn interpertatie van deze tekst wordt met de “Heilige Vader” niet een of andere titel voor de rooms-katholieke paus bedoeld. Is dit nu niet in strijd met het gebod dat God ons oplegde, waar duidelijk in opgenomen is: "Gij zult den Naam des HEEREN, uws Gods, niet ijdellijk gebruiken; want de HEERE zal niet onschuldig houden dengene, die Zijn Naam ijdellijk gebruikt." Dit is in mijn ogen een vorm van Godslastering en de paus maakt zich hier schuldig aan. Dat is een zware zonde, of begrijp ik dit verkeerd?

ADVERTORIAL

De actualiteit verandert. De Bron niet.

Zie je ook iedere dag een stroom aan nieuws voorbijkomen? Het RD zet je aan het denken en geeft inzicht met nieuws en achtergronden in Bijbels perspectief. We duiden de actualiteit vanuit een onveranderlijke Bron. Ontdek nu één week gratis...

De actualiteit verandert. De Bron niet.

Antwoord

Er is over de paus veel te zeggen. Wanneer Johannes 17:11 aangehaald wordt, is overduidelijk dat daar met Heilige Vader de God en Vader van onze Heere Jezus Christus bedoeld is. Het is een woord van de Heere Jezus zelf.

Is deze tekst bruikbaar om de benaming van de paus als heilige vader te begrijpen? En zo ja, wat zijn de consequenties. Deze koppeling lijk me niet juist. Bij alle aanspraken die het Rooms-katholicisme verbindt met de paus, vinden wij deze niet. De paus als papa, vader, heeft zijn bron in de apostolische successie.
 
Mocht iemand geïnteresseerd zijn in hoe Rome zichzelf in deze dingen verstaat, die verwijs ik naar de catechismus van de katholieke kerk. (2008, Gooi & Sticht, Kampen) Daar wordt naar de tekst Joh.17:11 verwezen bij de behandeling van het Hogepriesterlijk gebed en de uitleg van het Onze Vader. In hoe de RKK zichzelf verstaat is er dus geen verbinding zoals de vraagsteller suggereert.

Voor een goede en gedegen opvatting over het pausdom vanuit hervormde/gereformeerde  hoek verwijs ik met liefde naar de Institutie van Calvijn. De hedendaagse vertaling van dr. C. A. de Niet heeft een tekst- en zaakregister. Het lemma “paus” is daarin opgenomen. En in boek IV komt de paus regelmatig ter sprake. Neem en lees.

Ds. W. van Weelden

Dit artikel is beantwoord door

Ds. W. van Weelden

  • Geboortedatum:
    13-11-1956
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Oud-Alblas
  • Status:
    Actief
85 artikelen
Ds. W. van Weelden

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Psalmen leren meezingen

Weet iemand of er zoiets bestaat als een cd of mp3-bestand of iets online waarop we echt de berijmde psalmen van 1773 , alle verzen, kunnen vinden die (het liefst) solo gezongen zijn. Zodat je ook als...
5 reacties
08-11-2024

Lichaamstaal leren

Sinds enige tijd ben ik actief bezig om de sociale angst waar ik al jaren mee worstel, actief aan te pakken. Daarbij krijg ik professionele hulp. Ondanks dat zou ik graag meer willen lezen, in het bij...
Geen reacties
08-11-2024

Verplicht schuldbelijdenis doen bij huwelijksgesprek

Wij hebben een half jaar lang in zonde geleefd door met elkaar gemeenschap te hebben. Dit hebben wij samen beleden tegenover de Heere God en om vergeving gesmeekt. We hebben heel erg veel met elkaar g...
Geen reacties
08-11-2003
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag