Heilige vader

Ds. W. van Weelden | Geen reacties | 08-11-2010| 11:00

Vraag

De paus noemt zich of wordt de “heilige vader” genoemd. Maar ik lees de volgende tekst in de Bijbel, Joh. 17:11: “Ik ben al niet meer in de wereld, ik ga naar u toe, maar zij blijven wel in de wereld. Heilige Vader, bewaar hen door uw naam, de naam die u ook aan mij gegeven hebt, zodat zij één zijn zoals wij één zijn.” Volgens mijn interpertatie van deze tekst wordt met de “Heilige Vader” niet een of andere titel voor de rooms-katholieke paus bedoeld. Is dit nu niet in strijd met het gebod dat God ons oplegde, waar duidelijk in opgenomen is: "Gij zult den Naam des HEEREN, uws Gods, niet ijdellijk gebruiken; want de HEERE zal niet onschuldig houden dengene, die Zijn Naam ijdellijk gebruikt." Dit is in mijn ogen een vorm van Godslastering en de paus maakt zich hier schuldig aan. Dat is een zware zonde, of begrijp ik dit verkeerd?


Antwoord

Er is over de paus veel te zeggen. Wanneer Johannes 17:11 aangehaald wordt, is overduidelijk dat daar met Heilige Vader de God en Vader van onze Heere Jezus Christus bedoeld is. Het is een woord van de Heere Jezus zelf.

Is deze tekst bruikbaar om de benaming van de paus als heilige vader te begrijpen? En zo ja, wat zijn de consequenties. Deze koppeling lijk me niet juist. Bij alle aanspraken die het Rooms-katholicisme verbindt met de paus, vinden wij deze niet. De paus als papa, vader, heeft zijn bron in de apostolische successie.
 
Mocht iemand geïnteresseerd zijn in hoe Rome zichzelf in deze dingen verstaat, die verwijs ik naar de catechismus van de katholieke kerk. (2008, Gooi & Sticht, Kampen) Daar wordt naar de tekst Joh.17:11 verwezen bij de behandeling van het Hogepriesterlijk gebed en de uitleg van het Onze Vader. In hoe de RKK zichzelf verstaat is er dus geen verbinding zoals de vraagsteller suggereert.

Voor een goede en gedegen opvatting over het pausdom vanuit hervormde/gereformeerde  hoek verwijs ik met liefde naar de Institutie van Calvijn. De hedendaagse vertaling van dr. C. A. de Niet heeft een tekst- en zaakregister. Het lemma “paus” is daarin opgenomen. En in boek IV komt de paus regelmatig ter sprake. Neem en lees.

Ds. W. van Weelden

Dit artikel is beantwoord door

Ds. W. van Weelden

  • Geboortedatum:
    13-11-1956
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Oud-Alblas
  • Status:
    Actief
84 artikelen
Ds. W. van Weelden

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Eigengerechtigheid

Wat moeten we verstaan onder eigengerechtigheid?
Geen reacties
08-11-2003

Kritiek op dominee Overduin

Rond 1920 had een aantal gemeenteleden kritiek op (de leer van) dominee Daan (Overduin). Weet u wat deze kritiek was, want ik kan het niet vinden?
1 reactie
08-11-2011

(...) Ik heb mijn kussen wel eens nat gehuild, omdat ik weet dat in mijzelf geen goed woont en dat de grootste vijand ikzelf ben. Maar hoe kom ik nu verder (...)

Ds. Heikamp, u vroeg gistermorgen in Oldebroek of we wisten hoe God eruit zag. Daarop kon ik geen ja zeggen. Nu mijn vraag: Ik heb mijn kussen wel eens nat gehuild, omdat ik weet dat in mijzelf geen g...
Geen reacties
08-11-2006
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering