Kiezen voor Jezus

Ds. A. Simons | 74 reacties | 27-05-2010| 18:00

Vraag

De laatste tijd hoor ik dat jongeren op jeugdclubs en andere activiteiten in onze kerk (PKN) door leiders steeds meer uitgenodigd worden om te kiezen voor Jezus. Dat heeft te maken met het feit dat de leiders zo eenvoudig mogelijk willen vertellen hoe een ongelovige tot Jezus kan komen. Ze willen de drempel laag houden en geen jongeren afstoten. Ik kan dat begrijpen. Maar mag dat zo simpel afgedaan worden met het kiezen voor Jezus? Ik ben aan het twijfelen geraakt. Afgelopen week heb ik tijdens een jongerenavond niets anders gehoord dan dat wij voor Hem moeten kiezen. "God houdt van jou en daarom kies je er bewust voor om Jezus te volgen." Maar... wij zullen toch nooit deze keuze vanuit onszelf maken? In ons geen goed! De weg tot bekering is een weg van zelfverloochening, een weg waarin de liefde van God de Vader steeds meer zichtbaar mag worden en wij leren zien dat het vanuit onszelf nooit zal komen. Juist in die weg leren we, door Zijn Geest, onszelf over te geven aan Hem. En dan is de liefde en de vreugde zo diep, als we zien hoe de Heere ons wilde trekken met koorden van liefde! Zo rijk! Doen we dan ongelovigen niet veel te kort door het bij een 'kiezen voor Jezus' te houden? Hoe kunnen we op een andere, eenvoudige manier vertellen hoe we tot bekering kunnen komen? Ben ik nu te 'zwaar', of gaan we met z'n allen een hele verkeerde kant op?


Antwoord

Beste vraagstelster,

Je verwoordt een zorg die ook mijn zorg is. Soms zijn we met alle goede bedoelingen zo eenzijdig bezig in de kerk. Een eenzijdige waarheid is een halve waarheid. De Heilige Geest leert ons om met twee woorden te spreken. Al besef ik heel goed dat je niet alles tegelijk kan zeggen. Laat daarom dingen wel staan. Soms naast elkaar en niet tegen over elkaar. Als Elia op de Karmel staat roept hij het volk op om te kiezen: Zo de Heere God is dient Hem en zo Babel God is dient hem (1 Kon. 18:21). Deze oproep staat in de Heilige Schrift. Maar er staat meer. Er staat ook dat wij gekozen hebben in het Paradijs (Gen. 3). Gekozen voor de zonde! Ook staat er in de Heilige Schrift dat God gekozen heeft. (Joh. 3:16). Hij koos er voor om de mens niet te verdelgen maar te behouden in de Zoon van Zijn liefde. God openbaarde Zijn liefde aan deze verdoemelijke wereld om Zijn Zoon te zenden om te behouden. Wanneer mensen deze waarheden niet in gaan zien dan belanden wij in een remonstrantse geest. Mensen worden aangezet om te kiezen. Mensen menen te kunnen kiezen voor God en Zijn dienst.
 
Ook vind ik het heel kwalijk als er gezegd wordt dat God van alle mensen houdt. Vaak wordt de tekst uit Johannes 3:16 gebruikt om te verdedigen dat God van alle mensen houdt. Dit is exegetisch niet juist. Johannes zegt in het derde hoofdstuk dat Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft als een daad van Gods liefde aan een verloren volk, alzo heeft de Vader Zijn Zoon gezonden, als een daad van Zijn liefde aan de wereld om ze te behouden. Het is iets totaals anders als je zegt dat God van alle mensen houdt. Naar mijn mening ontkracht je het evangelie in Christus Jezus om algemeen te spreken van Gods liefde in Christus aan alle mensen. Mijn Bijbel leert dat het gehele mensdoen verdoemelijk voor God ligt. Er is niemand die naar God vraagt. God vraagt naar de mens. Eeuwig wonder.

Ik ga afronden. Pas op dat je niet de andere kant op slaat. Welke kant je ook op slaat, houdt in gedachte dat er meer te zeggen is. Leg je zorg neer aan de voeten van het Kruis. Dat bloed alleen reinigt van alles zonden. Wie we ook zijn, dit bloed hebben we nodig om getroost te kunnen leven en sterven.

Je dominee A. Simons, Vinkeveen

Dit artikel is beantwoord door

Ds. A. Simons

  • Geboortedatum:
    07-05-1958
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Valburg-Homoet
  • Status:
    Actief
166 artikelen
Ds. A. Simons

Bijzonderheden:

Bekijk ook:

 

 

 

 

 

 

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
74 reacties
1a2b3c
28-05-2010 / 18:59
Catherine, ik snap je juist heel goed. Ik ken die leer van binnen en van buiten.
En dat lamgeslagen gevoel waar je het over hebt dat is ook helemaal herkenbaar. Als je erover door wilt praten mag je me gerust mailen.
mariannezh@live.nl
dijna61
28-05-2010 / 19:41
Inderdaad Catherine, die laatste regel van jou zo is het ook. En ik denk dat dat héél veel met opvoeding en kerkelijke achtergrond te maken heeft en daar kom je, denk ik, nooit helemaal los van. Dit zit naar mijn idee zo diep ingebakken dat je die omslag (nog) niet kunt maken. En toch staat het zo duidelijk in de Bijbel dat je er niet omheen kunt.
Er was nog iemand die Efeze 6 aanhaalde over de geestelijke wapenrusting.
Daar lees je ook over die zekerheid. Er wordt daar gesproken over "de helm van het heil" of andere vertalingen zeggen "de helm der zaligheid" nog duidelijker! Met deze zekerheid van de zaligheid kun je de aanvallen van de duivel bestrijden!
1a2b3c
28-05-2010 / 21:22
Dit zit er naar mijn idee zo diep ingebakken dat je die omslag (nog) niet kunt maken.

Toch kan het wel hoor Dijna61, dat weet ik uit ervaring.
Maar ze zeggen wel eens: het is een Christelijk werk om een heiden te bekeren maar een heidens werk om een Christen te bekeren.
Nou ja, deze term komt dan ook niet uit de Bijbel maar er zit wel veel waars in.
(ik bedoel dit niet persoonlijk maar probeer eens iemand te overtuigen die met systemen en voorwaarden is opgevoed)
Diny
28-05-2010 / 21:30
Catherine, je schrijft over jouw schroom en onze vrijmoedigheid. Maar het is ook onze schroom en jouw vrijmoedigheid! Je bent namelijk best heel open naar ons toe. Zo mag je ook naar de Heere gaan. Vrijmoedig en met schroom. Is dat niet de vreze des Heeren?!

ALLEEN MET GOD

't Is mij goed in droeve dagen
als het kruis de ziel bezwaart
en het oog ontelbare zonden
en veel bange zorg ontwaart
In de stilte ver van mensen
neer te knielen voor mijn God
daar vertrouwend Hem te klagen
't drukkend kruis en 't droevig lot
't Is mijn troost in tegenheên
veel te zijn met God alleen.

't Is mij goed in blijde dagen
als Gods liefde mij verkwikt
en de ziel, vertroost met vreugde
op het kruis van Christus blikt
in de stilte uit te spreken
Ja, te loven: God is goed!
En aan Hem het eerst te tonen
't dankbaar en verheugd gemoed
't Is mijn vreugd in zielgenot
veel te zijn alleen met God.

NN
Catherine
29-05-2010 / 11:18
Nou dat zijn toch warme reacties !! Ik heb er vannacht over liggen denken. Ik zie veel "pinnige"reacties van sommige mensen. Dan heb ik de neiging hier niet meer terug te komen. Ik wil hier graag leren, maar als het zo betweterig moet ! Het nadeel van een vraagstel(st)ler is, dat je maar weinig info hebt. Zo ook van diegenen die reageren. Soms kom je wat meer te weten. Op deze wijze, zoals het hier ging, kun je elkaar tot een hand en een voet zijn !
Maar lieve mensen, we nemen ook allemaal onze achtergrond mee, ons rugzakje, in het ene zit bar weinig, kun je aan 1 pink dragen, die van mij is overvol, loopt soms over, er moet dan iets uit. Denk erom, dat vormt je hoor ! Ik heb ook vriendinnen waar het windje altijd mee zit, die kunnen ook altijd geloven. Maar wat, als de winden gaan waaien, waar is je huis dan op gebouwd ?
1a2b3c
29-05-2010 / 12:44
Ook als de wind tegen is kun je zekerheid van het geloof hebben.
Bij Paulus zat het ook niet mee, lees z'n rijtje maar in 2Kor.11 over schipbreuk en steniging en geseling enz.
En toch zegt hij Ik weet en ben verzekert dat noch dood noch leven...enz. Rom8:38,39.
Ik wil heus je rugzak niet onderschatten maar ik denk dat de rugzak van de
'het gaat zomaar niet' godsdienst veel meer je zekerheid in de weg staat dan de verdrietige dingen die je meemaakt in dit leven.
Ik heb ook een flinke rugtas dus denk niet 'die kan makkelijk praten'.
bakvis
29-05-2010 / 13:47
Juíst als je rugzak zó vol is, als de winden zo waaien, is God zó nabij!!
Geestelijk zijn dat voor ons vaak de beste tijden! En het lijden van deze tegenwoordige tijd weegt niet op tegen de heerlijkheid die wacht; dan is het met recht 'nadat wij een weinigtijds zullen geleden hebben'
Juíst als ik omringd door tegenspoed, bezwijken moet; schenkt HIJ mij het leven! Dan kunnen we ons kruis ook 'vrolijk dragen' (doopformulier)
Hij alleen! Ik heb Hem lief omdat Hij mij eerst heeft liefgehad!
Leg al je "ik kan niet" je "maars" en je "het gaat zomaar niet" af bij het kruis! belijd Hem dat je Hem wilt volgen en je leert Zijn liefde en blijdschap kennen!
En dan..hoe meer ik Hem liefheb, hoe meer ik mijn zonden ga zien, hoe groter Zijn genade wordt!
dijna61
29-05-2010 / 19:42
Catherine, als jij je levenshuis op Christus de rots gebouwd hebt, dan kun je de wind voor of tegen hebben, maar die ene zekerheid, de rots blijft er altijd. In tegenspoed zul je dat waarschijnlijk veel meer ervaren dan in voorspoed, omdat je Hem dan meer nodig hebt, maar dat doet niets af aan jouw eeuwig heil dat ligt immers al vast in Hem.
pannenkoek
29-05-2010 / 22:44
Hoe harder het gaat waaien, des te vaster zetten de wortels zich vast in de grond.
Catherine
29-05-2010 / 23:03
Dat kan ik allemaal onderschrijven ! We dwalen helemaal van de vraagsteller af ! Ik stem van harte in met het antwoord van ds Simons. Kiezen voor Jezus is i.i.g. geen reformatorische uitspraak.
Antoinette
30-05-2010 / 10:42
Meerdere keren in mijn jonge leven klopte Jezus aan de deur van mijn hart.
Heel vaak liet ik de deur gesloten.
Maar in 2006 koos ik ervoor om in te gaan op Zijn uitnodiging, Hij wilde in mijn hart komen en wilde dat ik de deur open deed voor Hem.
Zie ik sta aan de deur en ik klop.
God zelf stuurde Zijn enig geboren Zoon naar de aarde voor zondige mensen.
Ook voor mij, want ik ben een zondig mens geweest, ik kon nooit de hemel in zonder te geloven dat Jezus gestorven was voor mijn zonden.
In 2006 accepteerde ik als ware dat Jezus voor mijn zonden wilde sterven omdat ik op een andere manier nooit bij de Vader had kunnen komen.

God klopte aan de deur van mijn hart.
Jezus nodigde mij zelf uit aan "de tafel" om brood te eten en wij te drinken ter nagedachtenis van Zijn lijden en sterven voor mij.

En ik ben erop ingegaan, had ik dat niet gedaan.
Dan was ik nu nog dood geweest, nog niet wedergeboren geweest en nog niet geloofd.
Dus God vraagt wel degelijk van ons, of we voor Hem willen kiezen?
Hij wil zien, dat we ervoor willen gaan, wil je Hem eigenlijk wel volgen?
Zo ja, laat Hem dat dan zien! En wacht niet af tot in der eeuwigheid want dan kan het te laat zijn!
dijna61
30-05-2010 / 11:07
Catherine, het zal dan geen reformatorische uitspraak zijn. Het is wél een bijbels gegeven!
Omega
31-05-2010 / 15:08
Kiezen voor Jezus impliceert dat wij de eerste zijn. Wij kiezen immers... Het is precies andersom: Christus (ver)kiest en wij geven antwoord. We geven dus antwoord op Zijn roepstem; reageren op Zijn kloppen... Dat is de bijbelse lijn.
1a2b3c
31-05-2010 / 15:17
Omega, dat klopt niet helemaal. Als het aan de mens lag viel er helemaal niets meer te kiezen want hij had alles al verloren en had niets anders dan de dood voor ogen.
Deut.30:19 Ik neem heden tegen ulieden tot getuigen den hemel en de aarde; het leven en den dood heb ik u voorgesteld, den zegen en den vloek! Kiest dan het leven, opdat gij levet, gij en uw zaad.
Maar God heeft in Jezus weer een weg ten leven gegeven en wij moeten wel degelijk kiezen, kiest dan heden...enz.
Omega
31-05-2010 / 17:43
Ook het "kiest dan heden..." is niets anders dan het geven van een antwoord op wat God van ons eist. Wie kiest er nu uit zichzelf voor Jezus? Paulus zegt: er is niemand die God zoekt. Zelfs niet één. Als hij gelijk heeft, hoe kun je dan zelf kiezen? God trekt ons door het werk van de Heilige Geest en biedt Zijn Zoon aan ons aan. Dan kies je niet, maar dan neem je aan; uit liefde of uit gehoorzaamheid. Wij hebben al gekozen toen we nog een vrije wil hadden: in het Paradijs...
1a2b3c
31-05-2010 / 18:26
Dan heeft God het zeker helemaal verkeert als Hij Zelf zegt in Zijn Woord dat je kiezen moet. Kiezen is in dit verband niets anders dan het aannemen en geloven enz. Dus impliceert het helemaal niet dat wij de eerste zijn.
Laten we ajb toch gewoon laten staan wat er staat want het is allemaal waar.
KIES voor Hem, GELOOF in Hem, vertrouw op Hem enz.
Het hoort allemaal bij elkaar en het één is niet los van het ander.
Alphonsus
31-05-2010 / 21:33
De keuze is aan diegene die het geloof aangeboden krijgt.
En dat zijn zij die het woord te horen krijgen.
Dus luister als het woord gesproken wordt.
Omega
01-06-2010 / 00:09
Een mens kiest nooit uit zichzelf voor God. Hij kiest hooguit voor zichzelf. Er staat ook nergens in de Bijbel: kies voor Jezus. Wel: kies dan heden wie gij dienen zult. En dat volgt volgt altijd (!)op een aanbod van God Zelf (aanbod van genade) en is dus niet zomaar een losse keuze van de mens. Bovendien wordt die keuze gewerkt door de Heilige Geest. Ook dat is voluit bijbels: ..."Want het is God die in u werkt, beiden het willen en het werken, naar Zijn welbehagen"(Fil. 2:3). Geweldig toch dat er helemaal niets van ons bij hoeft? Alles genade, alles gratis.
Omega
01-06-2010 / 00:10
Ik lees trouwens dat Rinske dat al eerder schreef. Van harte mee eens dus.
1a2b3c
01-06-2010 / 03:26
Omega, je begint nou in één keer wel heel ergens anders over.
Je zei:Kiezen voor Jezus impliceert dat wij de eerste zijn.
Da's niet waar, want als God niet, als eerste, in Jezus weer een weg naar Hem toe had gemaakt viel er voor ons helemaal niets te kiezen.
Dat er twee kanten aan dat kiezen van de mens zitten is weer een ander verhaal. En dat er niet letterlijk in de Bijbel staat 'kies' voor Jezus betekend niet dat het er inhoudelijk niet staat. Deut.13:19 ...kiest dan het leven enz.
En Jezus is de weg de waarheid en ??? juist het LEVEN!!!
Wat een mens wel of niet uit zichzelf doet daar gaat het even niet om maar het gaat erom wat hij moet doen, waar hij op afgerekend wordt.
En dat is op zijn eigen verantwoording en niet op Gods kant van de zaak.
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Natte onderbroek

Ik ben een  meisje van 18 jaar. Ik heb regelmatig dat overdag mijn onderbroek nat is. Het voelt en ruikt dan alsof ik in mijn broek geplast heb, maar ik weet zeker dat dit niet het geval is. Het is oo...
1 reactie
27-05-2016

Kunnen er redenen zijn, oorzaken dat je verliefdheidsgevoelens 'blokt'? (...)

Kunnen er redenen zijn, oorzaken dat je verliefdheidsgevoelens 'blokt'? Bijvoorbeeld je mag iemand graag, maar je voelt je niet verliefd. Terwijl je dit wel heel graag zou willen. Hoe kun je daar mee ...
Geen reacties
27-05-2006

Begeerte en liefde

Ik heb nu meer dan zeven maanden verkering. We hebben een hele fijne relatie met ontspannende activiteiten, maar ook goede gesprekken. Ik denk heel vaak na over mijn houding ten opzichte van haar. Voo...
Geen reacties
27-05-2006
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering