God wekt een levende behoefte

Ds. H. Paul / Geen reacties

Vraag

Aan ds. Paul. In een antwoord schreef u: "De vraag is: is de Heere Jezus je wel eens bekend gemaakt uit het Woord als de volkomen Zaligmaker, Die alles heeft wat je nodig hebt? En was er plaats voor Hem, zodat je aan Hem genoeg had?" Wat bedoelt u hiermee? Bedoelt u dat er dan echt een tekst met overtuiging in je hart moet komen, of mag het ook zo zijn dat je een Bijbelgedeelte las, waarin Hij als de volkomen Zaligmaker afgeschilderd wordt en dat je dat gelooft?

Antwoord

Beste vraagstel(ler)ster,

Wat ik met mijn antwoord bedoel te zeggen is dat het Gods gewone weg is plaats te maken voor Zijn beloften en zegeningen. Dan wekt Hij er een levende behoefte aan op. Dan krijg je verzadiging in de honger, die je hebt.

Hoe de Heere die verzadiging geeft, daar is Hij vrij in. Veelal gebeurt dit door het lezen van Zijn Woord. Of het horen van de prediking. Soms krijg je met kracht het Woord toegepast in je hart. Maar dat gebeurt niet zo vaak. God gebruikt meest de weg van de door Hem gegeven middelen. Maar de vrucht is wel: aanvaarding met aanbidding en verwondering. Hem wordt de eer gegeven.

Hartelijke groeten,
Ds. H. Paul