Nieuwe kans

Ds. C. Harinck | 17 reacties | 12-08-2009| 16:08

Vraag

Na een vervelende relatie van 2,5 jaar heb ik, nadat het ruim 1,5 jaar uit was, weer opnieuw een vriend. Tijdens mijn vorige relatie heeft er wel eens gemeenschap plaatsgevonden. Toen ik persoonlijk ben veranderd door het geloof (ik bedoel dat ik me realiseerde dat ik niet kon sterven zoals ik geboren ben) werd mijn schuldgevoel over deze zonde sterk aangewakkerd. Nu ik weer een vriend heb, wordt dit nog eens veel heftiger en weet ik niet hoe ik hiermee om moet gaan. Mag je als je zo in zonde bent gevallen nog wel weer een nieuwe kans? Hoe is dit te plaatsen in het kader van overspel? Ik zit er echt heel erg mee, want als deze relatie verbroken zal moeten worden, ben ik ook kapot. Heel erg, omdat ik nu pas besef wat het zeggen wil als iemand je echt lief heeft. Dat heb ik in mijn vorige relatie nooit gekend. Ik weet wel dat ik nergens meer recht op heb, maar zou de Heere mij dit kunnen vergeven en mij een nieuwe kans met deze jongen kunnen geven? Graag een antwoord van een Ger. Gem.-dominee.
 

ADVERTORIAL

De zorgverzekeringen van Care4Life

De zorgverzekeringen van Care4Life stellen de beschermwaardigheid van het leven voorop. Benieuwd hoe?

Lees hier meer over onze principiële uitsluitingen.

De zorgverzekeringen van Care4Life

Antwoord

Ik kan begrijpen dat je met deze vragen loopt. De duivel verleidt ons eerst tot zonden om ons er daarna mee te benauwen. Hij verdraait daarbij altijd het evangelie en zegt dat er bij God er geen nieuwe kans meer is. Maar de Heere zegt: “Wie zijn zonden belijdt en laat, zal barmhartigheid geschieden.” Dat belijden moet voor God gebeuren. Verborgen zonden moeten in het verborgen beleden worden. Je moet er wel met je nieuwe vriend over spraken. Maar wees verder voorzichtig in het spreken hierover met mensen.

De Heere is goed voor je geweest door je een nieuwe vriend te geven, maar bovenal door je van dit pad af te brengen. Hij laat het jou verder ook horen dat Jezus Christus in de wereld is gekomen om zondaren zalig te maken.  Deze goedheid van God jegens zo'n schuldige moet je hart vernederen. Je bedreven zonden kunnen alleen door het bloed van Jezus uitgewist worden. Ik hoop zo dat dit je deel mag worden.

Verder is er bij God altijd een nieuwe kans. Wat zou er van Petrus geworden zijn en van ieder waar kind van God indien dit niet zo was? In Johannes 8 lezen dat een overspelige vrouw tot Jezus werd gebracht. De wetgeleerden dachten dat Jezus niet anders zou kunnen doen dan haar veroordelen. Hij maakte hen diep beschaamd en wat zei hij tot de vrouw?: "Ga heen en zondig niet meer" (Joh. 8:11). Er is bij God altijd een nieuwe kans. Zeventig maal zeven maal moet er vergeven worden.
 
Ds. C. Harinck

Lees meer artikelen over:

seksualiteit voor het huwelijk
Dit artikel is beantwoord door

Ds. C. Harinck

  • Geboortedatum:
    09-04-1933
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Kapelle
  • Status:
    Actief
258 artikelen
Ds. C. Harinck

Bijzonderheden:

Emeritus

Bekijk ook:


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
17 reacties
plien
12-08-2009 / 17:06
Lees ook maar 1 Joh. 1:9.
Je hebt je zonden beleden? En je gelooft wat er in de Bijbel staat? Geloof dan maar wat de belofte is die God doet als je je zonden belijdt. Ze zijn vergeven. Vergeven betekent voor Hem: wegdoen. Hij gooit de zonden in de zee. Corrie ten Boom gaf hierbij het voorbeeld dat God een bordje in die zee zet met 'verboden te vissen'. Wij blijven die zonden steeds maar weer naar boven halen. God doet dat gelukkig niet!
Ds. Harinck geeft aan dat je voorzichtig moet zijn met het spreken hierover met mensen. Aan de andere kant: 'belijd elkaar je zonden' is in sommige situaties ook een opdracht. Wanneer we met z'n allen onze zonden voor ons houden, denken we dat we de enige zijn die met deze dingen rondlopen. Het zou ook wel eens een hele opluchting kunnen zijn als je dit wel deelt met anderen. Met andere woorden: het werkt beVRIJdend! Ik wens jou toe dat je in die vrijheid gaat staan en dat je daar HEERlijk van geniet!
Be blessed,
Plien
eduard1
13-08-2009 / 21:14
Volgens mij ligt het wel iets gecompliceerder dan voorgesteld wordt.
Als je gemeenschap hebt gehad met elkaar, ben je voor God getrouwd. Verbreek je die relatie dan, dan breek je de echt. Dan is het dus niet een kwestie van belijden, vergeving ontvangen en een nieuwe relatie aangaan.

Sorry als het misschien wat 'kort door de bocht' overkomt, zo is het echt niet bedoeld, en ik bedoel het ook niet hard naar de vraagstellers, maarw e zijn in onze kringen geneigd om veel te gemakkelijk te denken over het hebben van gemeenschap. Realiseren we ons meer en beter wat het echt inhoudt, dan gaan we hier denk ik anders mee om. Vaak kom ik de mening tegen: "als je maar niet zwanger wordt, is er toch niks aan de hand? iedereen doet het toch, kom nou." met alle schade en ellende naderhand.
Rianne1357
15-08-2009 / 22:22
Ik als lezeres en antwoord van deze vraag, begrijp het meisje heel goed. ook dat als de Heere in je leven komt, dat je ernstig berouw krijgt van je en/of deze zonde. dan gevoel je pas het kwaad. en wat het de Heere gekost heeft. maar daarnaast vind ik het heel fijn dat Ds Harink zo,n eerlijk open Bijbels antwoord geeft. dat hij er voorzichtig mee omgaat, zeker als de last vd zonde op je schouders drukt, en je ziet, ik heb nergens recht meer op. wees eerlijk tegenover je nieuwe partner. ik kan het deels met Eduard eens zijn, maar toch helemaal zo Bijbels als t lijkt is het niet. ja je bent voor Gods aangezicht getrouwd. maar Eduard wie zonder zonde is? werpe de 1e steen, doet niemand het zei de Heere Jezus? nee niemand, dan doe IK het ook niet, ga heen en zondig niet meer. dat is Bijbels. net wat Ds Harink zegt, wie zijn zonde beleid en laat ZAL barmhartigheid geschieden, dan zeg jij ja maar dan moet je alleen blijven. ik weet het niet. Soms willen we meer beter weten en wijzer zijn dan God zelf. laten we ingeval maar niet oordelen, en voor ons zelf korter door de bocht zijn als voor een ander okay? sterkte meisje, en het worstelen, wat hier over kan zijn in de binnenkamer in het hart? dat weet geen mens, hoeft ook niet. God weet het. Hij kijkt tot op de bodem. sterkte en liefs.
Rianne1357
15-08-2009 / 22:23
sorry , er moet staan ik als lezeres van deze vraag en antwoord.
eduard1
17-08-2009 / 09:28
@Rianne1357
Ik oordeel niet, ik veroordeel niet, ik ben ook niet zonder zonde, verre van dat, ik geef alleen aan dat het genuanceerder ligt dan het op het eerste gezicht lijkt.
En let ajb op dat je mij geen dingen in de mond legt die ik niet zeg. Goed lezen.
joelie
17-08-2009 / 12:19
@eduard1
Maar wat bedoel je dan nu eigenlijk te zeggen???
Rianne1357
17-08-2009 / 13:45
ik weet ook niet wat je probeert te zeggen en /of bedoelt eduard maar dat geeft niet. h gr.
eduard1
18-08-2009 / 08:27
Wat ik zeggen wil(de), heb ik geschreven, niet meer en niet minder.
davinci
18-08-2009 / 20:23
Ik ben het niet eens met de zin "je bent voor God getrouwd" en vraag mij ook af wie die woorden als eerst in de mond genomen heeft. Ik ben het in de Bijbel in ieder geval nog nooit tegen gekomen, sterker nog het is een beetje bizar vind om een moment van lichamelijke gemeenschap gelijk te stellen met een activiteit waarbij twee mensen elkaar voor Gods aangezicht "trouw" beloven. Dit laatste is toch even iets heel anders.

Waarom ik hier misschien wat sterk tegenin ga is het feit dat mensen, d.m.v. inlegkunde, mensen onnodig in de knel kunnen brengen.
Roozemond
18-08-2009 / 21:47
davinci: op het moment dat je gemeenschap hebt, pak je het door God gegeven huwelijkscadeau uit. Je bent dan inderdaad met andere woorden voor God getrouwd. Ik zeg niet dat jij dat doet maar het grote probleem is in deze verwarde tijd dat zonde niet meer als zonde wordt gezien. Het wordt allemaal maar goedgepraat. (ik bedoel nu niet de vraagsteller, want ik weet dat God een vergevend God is, maar tegelijkertijd, en ook zeker, een God Die de zonde niet door de vingers kan zien)
eduard1
19-08-2009 / 09:38
@davinci

Inderdaad staat er in de Bijbel niet leterlijk "....dan ben je voor God getrouwd", maar als je het Oude Testament goed leest dan lees je daar meerdere keren "........en hij ging tot haar in, en nam haar zich ter vrouw" of ondersoortige bewoordingen die het zelfde beduiden.
eduard1
19-08-2009 / 09:39
sorry: 'andersoortige' moet het natuurlijk zijn
joelie
19-08-2009 / 10:11
@eduard
Is er voor de echt verbreken geen vergeving dan? Is dat een ergere zonde dan alle andere? Dit gaat dus nog even over jouw eerst geplaatste opmerking.
Wat is er verkeerd aan het advies van de antwoordende dominee?
Ben er nl. nog steeds niet uit wat de toegevoegde waarde is van jouw reactie.
Deel je mening dat wanneer er gemeenschap heeft plaatsgevonden, je voor God getrouwd bent. Maar als je daar later spijt van hebt en daarvoor vergeving vraagt, dan geldt hiervoor toch hetzelfde als voor alle andere zonden?
eduard1
19-08-2009 / 17:29
@joelie

Lees in wat ik geschreven heb geen dingen die ik niet gezegd heb.
Ik zal proberen het te verduidelijken.
Natuurlijk is er voor echtbreken vergeving mogelijk. Daarin ben ik het ook niet met ds. Harinck oneens. Bij God is gelukkig vergeving voor de grootste van de zondaren.

Is deze zonde dan erger dan andere zonden?
Nee, als het gaat over het feit dat zelfs de 'geringste' zonde ons schuldig stelt tegenover God.
Ja, als ik kijk hoe het ingrijpt in mensenlevens, als ik lees hoe veel de Heere Jezus er in het Nieuwe Testament over zegt, dan denk ik dat dit één van de zwaarste zonden is.

Waarom dan mijn nuancering?
Als je dus van mening bent dat je door gemeenschap te hebben, voor God getrouwd bent, en je hebt daar later spijt van, misschien moet je dan wel terug naar je 'man'? Is daar al eens over nagedacht? Ik zeg niet dat dat DE oplossing is, maar een verder doordenking en een zwaarder gewicht eraan, lijkt me op z'n plaats.

Ik kom helaas in de praktijk van de hulpverlening zo ongelofelijk veel gebrokenheid tegen a.g.v. deze specifieke zonde, dat ik wel zeker weet dat 'ie bij de duivel favoriet is, en daarom is extra alertheid geboden.
Hoop dat het ietsje duidelijker is wat ik met mijn aanvulling bedoelde.
davinci
19-08-2009 / 21:35
Nou ik kom niet verder dan dat de Bijbel duidelijk laat zien dat 'de daad' in het huwelijk thuis hoort, maar dat 'de daad' hetzelfde is als het elkaar trouw beloven naar elkaar en voor Gods aangezicht is in mijn ogen toch iets heel anders. Blijf dus tot nu bij mijn standpunt en ben erg benieuwd welke Bijbeltekst ervan getuigt dat 'de daad' direct aangezien wordt voor een trouwerij. Ik lees er in zulke gevallen in ieder geval niets over.
joelie
19-08-2009 / 22:20
@eduard
Was gewoon benieuwd naar je motivatie. Wil je geen dingen lezen die je niet gezegd hebt hoor.
Denk dat de huidige moraal is dat we erg goedkoop met elkaar omgaan en dus ook met gemeenschap hebben. Denk dat de gemiddelde refo-er er nog wel over nadenkt alvorens met iemand het bed in te duiken. Maar als je zo niet bent opgevoed is er over het algemeen weinig kennis. En dus gebeuren deze dingen. En krijg je dus ook dergelijke vragen op het moment dat je in de gaten hebt dat dit zonde is.
Deel je mening niet dat het een van de zwaarste zonden is. Maar denk wel dat het vaak een inkoppertje is voor de duivel. Vooral omdat hij er je je levenlang mee kan lastigvallen.
Maar ik weet nu in elk geval wat je bedoelde met je eerste reactie ; ).
donnelien
02-09-2009 / 18:39
hallo,
ben het best met Eduard eens... ik denk zeker dat dit een ernstig zware zonde is, vooral omdat -zoals Paulus dat zegt- een zonde tegen het eigen lichaam is.
Maar....als iemand ECHT berouw heeft...voor diegene geld; kijk de geslachtsregister van JEZUS CHRISTUS eens na...En Salmon gewon bij Rachab (de hoer) Boaz, David gewon bij Batseba (vrouw van Uria) Obed, uit dit geslacht is Jezus voortgekomen....
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Hulphond

Een vriendin van mij heeft een hulphond. Nu wordt er vanuit andere kringen tegen haar gezegd dat ze dan niet genoeg haar vertrouwen op God stelt. Ik vind dat erg verdrietig, het is zo'n mooi cadeau wa...
9 reacties
12-08-2024

Hele dag door depri

Ik voel me de hele dag door depri, terwijl ik alleen het tegenovergestelde kan laten zien aan anderen. Denk vaak aan de dood en zit het liefst altijd alleen. Ik kan alleen niets van deze gevoelens aan...
3 reacties
12-08-2013

Periodes dat je twijfelt

N.a.v. "twijfelende verkering." Als je soms perioden heb dat je zeker bent van de liefde voor je vriend en je voelt hoe mooi het is om liefde te geven en je weet ook dat je geen betere vriend kunt kri...
2 reacties
12-08-2013
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering