66 bijbelboeken

Ds. H. Polinder / 1 reactie

Vraag

Als 6 het getal van de duivel is, waarom heeft de Bijbel dan uitgerekend precies 66 boeken?!

Antwoord

Eerlijk gezegd heb ik daar nog nooit over nagedacht. We moeten denk ik ons realiseren dat het getal 6 vooral in een symbolisch boek als Openbaringen een bepaalde betekenis heeft en in verband met de duivel wordt gebracht. We moeten ook zes dagen arbeiden staat er in de wet van God. Maar daar heeft het getal 6 ook niets met de duivel te maken.

Daar los van moet je ervoor oppassen om getallen te gaan interpreteren in dat licht. Meer kan ik je niet als antwoord geven.

Met vriendelijke groet,
Ds. H. Polinder

1 reactie
waarnemer
De Hebreeuwse canon telt 22 boeken, de Septuaginta 39 boeken.
De Griekse canon van het NT telt 27 boeken, zowel de oorspronkelijk Griekse als ook de Latijnse, alleen de volgorde van de bijbelboeken is anders.
Dus we komen op totaal 49 bijbelboeken.
Als we de oorspronkelijke Hebreeuwse canon aanhouden komen we niet tot 66 maar tot 49.