Alleen in geestelijk leven

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Ik voel mij vaak zo alleen in het geestelijke leven. Wat er in Jesaja staat zo voel ik mij de laatste tijd. Overgebleven als een hutje in den wijngaard, als een nachthutje in den komkommerhof. Wat vind ik het moeilijk dat ik daar niet met mijn naaste familie over kan praten. Want wat is het toch anders als je echt met iemand van hart tot hart daarover kunt spreken. Ik weet wel dat je het niet van mensen moet verwachten. Maar wat zou het toch fijn zijn als je weet dat de deur altijd open staat van een kind van God die de Heere ook zo lief heeft. Wat is het toch pijnlijk als je ziet dat er velen zijn die het zo druk hebben met van alles. Maar niemand die ook begrijpt van dat arme bedelaarsleven. Het lijkt wel of dat steeds minder gevonden wordt. In de kerk is ook zoveel onechtheid. Juist ook van mensen waar niemand het van verwacht. Hoe kan dit toch? De mens is ook zo ik-gericht. We leven echt in de eindtijd. We gaan op in al het materialisme. Alles wat in Openbaringen geschreven staat, is de tijd waarin we nu leven. Hoe lang zal dit nog doorgaan? En hoe kan het toch dat je een afstand voelt (van hun kant) van mensen waarvan je houdt? Het lijkt wel een haat er tegen. Alleen God nodig hebben als het ons uitkomt. Maar dan toch zo anders spreken tegen anderen daarover. Ik mis de liefde, verlangen, eerbied en de ootmoed naar de Heere toe. Ach ik ben niet beter dan anderen. O nee, helemaal niet. Maar ik ben zo bang voor de tijd die nog komt. Zal het nog erger worden dan het nu als is? De liefde nog erger verkoelen? Naar elkaar toe, maar het ergste naar God toe? Ik was pas ergens in een kerk. Toen vroeg de dominee: Is er hier iemand in het midden waar ik gepreekt heb over zijn of haar leven? Het was zo’n wonder dat de Heere in het midden was. O ik had het wel willen zeggen. Ook al voel ik mij zo alleen en niet begrepen, de Heere komt op Zijn werk terug. En dat geeft zo’n troost dat de Heere van je af weet. Hoe lang zal het nog duren dat de Heere ons verdraagt? Is er nog een zuchten om Zijn komst?! Is er iemand die mij begrijpt/verstaat?

Antwoord

David sprak: ik ben wel eenzaam, maar met God gemeenzaam. Alleen en toch niet alleen! Hij had een hofhouding om zich heen, die voor hem bogen als een knipmes. Anderen met wie hij van hart tot hart kon spreken. Wie de voetstappen van Christus mag volgen zal niet zo begrepen worden in kerk en wereld. Zeker is het waar dat de liefde van velen verkoelt tussen ouders en kroost en omgekeerd. In het huwelijksleven kan er een gezonde liefdesband zijn tussen man en vrouw, terwijl de één de geestelijke band mat de Heere mag kennen en de ander niet. Zonder dat deze verwijdering geeft met elkaar. Want waar liefde woont, gebiedt de Heere Zijn zegen. U schrijft dat we leven in een ik-gericht tijdsperk. Dat is waar, maar dat is van alle eeuwen. In Handelingen 2 lezen we hoe de eerste gemeente alles met elkaar gemeen had, vanuit de liefde. Zo moest het zijn, maar ook toen ging het al spoedig mis. Denk aan Ananias en Saffira.

We zijn er van overtuigd dat we nog staan aan het begin van de smarten, ziende de ontwikkelingen in de wereld en ons eigen land. We zijn een moderne heidense staat geworden, die alle ruimte geeft aan vreemde wereldreligies, met alle gevolgen van dien. Het ware geloof mag op God vertrouwen dat Hij de wereld regeert en de teugels in Zijn handen heeft. Daarom gaat het goed, want het gaat zoals God wil, dat het gaan zou. Dat is de Kerk alle eeuwen door tot troost geweest.

Dat bewaart ons er voor om niet teveel aandacht te schenken aan de bekende beren en leeuwen op de weg. Maar te zien op de Leeuw uit de stam van Juda. Zeker is, Hij staat gereed om te komen op de wolken des hemels om te oordelen de levenden en doden. Paulus was er eens zo mee vervuld dat hij uitriep: Kom, Heere Jezus, ja kom haastelijk. Maranatha.

Bidt veel om dat ontdekkende- vertroostende licht van de Pinkstergeest. Veel zwakte  toegewenst. Want zegt Hij: Mijn kracht wordt in uw zwakheid volbracht. Mijn genade is u genoeg.

Met hartelijke groeten,
Ds. J. D. Heikamp