Vragen op catechisatie erg moeilijk

Ds. C.G. Vreugdenhil / Geen reacties

Vraag

Ik ben gastlid in de Ger. Gem. en zit daar dus ook op catechisatie. Aangezien ik niet zo heel erg veel bijbelkennis heb vind ik de vragen die we moeten maken altijd heel erg moeilijk. Maar omdat ik hier op kamers woon kan ik het thuis ook niet aan m'n ouders vragen, met als gevolg dat ik vaak geen zin heb om te gaan, want als ik wel ga dan ben ik veel te bang dat als de dominee een vraag aan mij stelt ik die niet kan beantwoorden. Ik voel me als vreemde dan zo dom en onnozel.

Ik heb al zitten overwegen om dan b.v. maar naar de hervormde kerk te gaan, maar daar voel ik me ook niet echt thuis. Maar ik zou echt wel graag willen gaan, maar omdat ik bang ben dat de dominee iets aan mij vraagt ga ik niet. Ik weet dat dit niet goed is, maar zie nog even geen oplossing. Ik ben niet echt een type die zich heel de week zit te verdiepen in prekenboeken of zo. Misschien heeft u een oplossing die bij dit probleem past?

Antwoord

Je probleem wordt niet opgelost als je naar de Hervormde Kerk gaat, want daar zijn ook dominees die iets aan je kunnen vragen wat je niet weet. Niet gaan naar de catechisatie is ook geen goede oplossing, want dan leer je
niets.

De oplossing voor jouw probleem is gewoon dat je een gesprekje aanvraagt met de dominee, eventueel even na afloop van de catechisatie en dat je dan gewoon tegen hem verteld dat je bang bent voor vragen, die je niet kunt beantwoorden.

Ik weet zeker dat die dominee daar dan rekening mee zal houden en je niet voor gek zal zetten. Dan hoef jij niet in spanning te zitten en je kunt toch met plezier naar de catechisatie gaan. Sterkte ermee.

Echt doen hoor! Gewoon even praten en uitleggen.

Ds. C. G. Vreugdenhil

Lees meer artikelen over:

catechisatie