Verwarring door kerkelijke verdeeldheid

Ds. C.G. Vreugdenhil / Geen reacties

Vraag

Ik word zo moe van de kerkelijke verdeeldheid en dat brengt me ook in verwarring. Door allerlei meningen binnen mijn gemeente kan ik niet meer ontvankelijk zijn voor wat de Heere tot mij te zeggen heeft. Ik luister met kritische oren. Kunnen u misschien zeggen hoe ik met al die verwarring om moet gaan?

Antwoord

Kerkelijke verdeeldheid in Nederland is op zich geen reclame voor het Koninkrijk van God. Toch zit er achter al die verschillende kerken een stukje geschiedenis. Van daaruit kun je wel begrijpen dat er verschillende tradities gegroeid zijn. Laten we nu eens denken aan de reformatorische gezindte. De een zingt ritmisch en de ander niet. De een leert twee verbonden en de ander drie. De een legt meer nadruk op de verdorvenheid van de mens en zijn onmacht om te geloven en de ander wijst meer op de verantwoordelijkheid van de mens. Dat hoeft op zich geen verwarring te geven, want ze hebben allemaal wel een beetje gelijk. Zolang het vormen en accenten betreft, moet je maar bedenken dat het eigenlijk niet zo belangrijk is.

Ook binnen één kerkverband zijn er nogal wat verschillen. Daar geldt hetzelfde voor als ik hierboven schreef. Maar jij spreekt over de gemeente waar je lid of dooplid bent. Dus verschillen tussen mensen binnen één en dezelfde gemeente. En daarom luister je met kritische oren. Dat laatste mag natuurlijk wel. Je hoeft niet alles voor zoete koek te slikken. Je mag positief kritisch luisteren of het Woord van God evenwichtig wordt gepreekt en of de gemeenteleden de vrucht van de Geest vertonen zoals dat beschreven staat in Gal. 5:22.

Het lijkt me goed om eens met iemand binnen je gemeente te praten over wat je zo moeilijk vindt. Zoek eens iemand op waar je veel respect voor hebt en die jouw vertrouwen heeft. Een persoonlijk gesprek kan veel verhelderen. Enerzijds moet je maar van veel dingen het betrekkelijke inzien en anderzijds moet je bedenken dat de Heere Jezus zegt: Strijdt gij om in te gaan. De allereerste prioriteit moet in je leven hebben dat je de Heere vreest. En daarom mag je ook bidden tot God. Blijf in je Bijbel lezen en vraag de Heere om een antwoord als je echt belangrijke vragen hebt. In dit leven zullen er allerlei verschillen blijven. Soms hebben die te maken met de kerkelijke cultuur waarin je leeft. Maar het lief hebben van de Heere overstijgt allerlei verschillen.

Ds. C. G. Vreugdenhil

Lees meer artikelen over:

verdeeldheid