Waarom was het op mij gemunt?

Kand. G.A. van Ginkel / Geen reacties

Vraag

Ik las in een gedicht: “Waarom was het op mij gemunt? Daar zovelen gaan verloren, die Gij geen ontferming gunt.” Dit is toch niet bijbels? De Heere wil niet dat er iemand verloren gaat, dus de Heere gunt een ieder ontferming door het geloof in Jezus.

Antwoord

Ik kan me voorstellen dat je moeite hebt met deze dichterlijke zin. Misschien helpt het je, als je beseft dat de dichter hier geen uitgebalanceerde theologische visie op de uitverkiezing tracht te geven, maar er alleen maar op uit is zijn diepe verwondering te uiten over het feit dat God in Zijn ondoorgrondelijke vrijmacht en goedheid ook hem in Christus in gunst wil aanzien!

Het is waar dat je met deze zin een heel verkeerde kant op kunt gaan. Dat moet je niet doen. 't Gaat niet om de prediking van lijdelijkheid of een willekeurig, grillig en onbarmhartig handelende God. Integendeel. De ruimte van Gods vrijmachtige genade voor de grootste van alle zondaren, wie hij ook is, wordt met kracht onderstreept. Dit geheel in lijn met teksten als Ez.33:11 en 2Petr.3:9. Er zijn vele teksten te noemen waaruit blijkt dat het de geopenbaarde wil van God is dat wij ons bekeren! Allen! En dit is zeker: de HEERE houdt er geen verborgen agenda op na.

Zoek de HEERE en leef!

Kand. G. van Ginkel

Lees meer artikelen over:

uitverkiezing