Op lichtere pil overgaan

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Om mijn menstruatie rond mijn trouwdag te vermijden ben ik kort voor mijn huwelijk begonnen met het slikken van de pil Microgynon 50. De arts heeft deze pil (in plaats van de Mycrogynon 30) voorgeschreven om doorbraakbloedingen tijdens onze trouwdag te voorkomen. Na het huwelijk hebben we besloten de pil enige tijd te blijven slikken als anticonceptiemiddel. Is het zo dat deze pil meer bijwerkingen heeft/schadelijker is dan de Mycrogynon 30 en ik dus beter op deze lichtere pil kan overgaan als anticonceptiemiddel nu doorbraakbloedingen waarschijnlijk niet meer voor zullen komen (of minder storend zullen zijn)?

Antwoord

Goed advies van jouw huisarts om even Microgynon 50 te slikken om doorbraakbloedingen te voorkomen. Nu de trouwdag achter je ligt, valt het zeker te overwegen om over te gaan op Microgynon 30. Na de stopweek kan je met de lager gedoseerde pil beginnen. Een recept hiervoor dien je wel te halen bij je huisarts. Voor vrouwen die te zwaar zijn, wordt overigens Microgynon 50 geadviseerd (hierbij wordt 80 kilo als grens gehanteerd).

Groeten, José de Jongh

Lees meer artikelen over:

de pil