Godlasterlijke gedachten die ik helemaal niet wil

Ds. B.J. van Vreeswijk | Geen reacties | 25-02-2005| 00:00

Vraag

Ik heb soms gedachten die ik helemaal niet wil. Die gedachten zijn vaak godlasterlijk en ik wil er echt niet aan denken, maar het gebeurt iedere keer weer. Ik bid er ook om of het weg mag gaan, maar dat gebeurt niet. De gedachten zijn soms zo erg dat ik me verbaas dat God me nog laat leven.


Antwoord

Beste vriend(in),
 
Soms zijn vragen of hartenkreten zo kort dat het moeilijk is heel direct te antwoorden. Dat geldt ook jou. Mijn gevoelen is dat je bijna besprongen wordt door godslasterlijke gedachten. Als je je leven nagaat is daar dan een oorzaak voor aan te wijzen? Heb je op een bepaald moment de boze in je leven toegelaten; is er een leefpatroon geweest waardoor dit is ingeslopen en erger geworden? Als dat zo is dan vraagt dat extra steun en begeleiding. Blijf niet alleen met je nood rondlopen.

Zijn je verkeerde gedachten er zo maar, zonder nadere oorzaak, dan mag je gebed zeker sterk pleitend zijn dat de Heere je ervoor bewaart. Leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van de boze. Dat geeft ook de troost dat de Heere lankmoedig is en gaarne vergeeft. Wij moeten 70 x 7 maal vergeven. Hoe vaak zal Hij het dan willen doen?
 
Ds. B. J. van Vreeswijk

Mis niks, abonneer je op onze WhatsApp en wekelijkse nieuwsbrief

Dit artikel is beantwoord door

Ds. B.J. van Vreeswijk

  • Geboortedatum:
    23-08-1947
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
87 artikelen

Bijzonderheden:

Ds. van Vreeswijk is overleden op 01-03-2010


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

God, Nederland en Oranje

Het is overbekend dat reformatorische mensen vaak koningsgezind zijn. Eén van de redenen hiervoor is dat de koning zijn macht van God krijgt. Dit lijkt in lijn te zijn met Romeinen 13. Maar daar wordt...
Geen reacties
25-02-2026

Doopachternaam

Kan volgende vraag beantwoord worden door een dominee van de HHK? Als kind ben ik gedoopt. Bij de doop spreekt de dominee je doopnamen en achternaam uit. Nu zijn mijn ouders gescheiden en wil ik graag...
2 reacties
25-02-2011

Openbaring volgens ds. N. ter Linden

Ik dacht eerst altijd dat het boek Openbaring een blauwdruk van de ondergang van de wereld was. Na lezen van “Het verhaal gaat” van ds. N. ter Linden blijkt dat het alleen om de ondergang van het Rome...
Geen reacties
25-02-2006
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag