Volgorde van brood en wijn

Ds. H. van Oostende | Geen reacties | 08-03-2008| 00:00

Vraag

Wij hadden afgelopen zondag Heilig Avondmaal. We lazen Lucas 22, het gedeelte wat handelt over de paasmaaltijd. Daar staat dat eerst de drinkbeker gezegend wordt en dat er daarna van het brood gegeten wordt, terwijl wij tijdens de bediening van het Heilig Avondmaal eerst het brood en dan de wijn hebben. Zo staat het ook in de andere evangeliën. Wat is het verschil?


Antwoord

Graag wil ik de beantwoording beginnen met een opmerking, die ik vond in het mooie boek “Bij brood en beker” met als ondertitel “Leer en gebruik van het Heilig Avondmaal in het Nieuwe Testament en in de geschiedenis van de westerse kerk.” De jong overleden prof. Versteeg uit Apeldoorn schrijft daar, dat Jezus Zich bij de instelling van het avondmaal beslist niet bij alle momenten in de paasmaaltijd aansloot. Dat Hij Zich slechts aansloot bij twee momenten in die maaltijd, betekent een voorbijgaan aan andere momenten. Het meest opvallend is uiteraard, dat Hij Zich niet aansloot bij het moment van het eten van het Paaslam.

Om deze reden is het avondmaal ook bepaald niet te zien als een christelijke vorm van de paasmaaltijd. De paasmaaltijd is niet zonder meer in het avondmaal ‘overgegaan.’ Het avondmaal is de vervulling van het pascha. De lijn van het pascha is niet in het avondmaal doorgetrokken, maar opgenomen. Dat lijkt me duidelijke taal. Een hele reeks gegevens wijst uit, dat de evangeliën in hun beschrijving van Jezus’ laatste maaltijd aan niets anders gedacht hebben dan aan een paasmaaltijd.

Als we dan nog even teruggaan naar die viering, dan blijkt dat de eerste beker met wijn wordt gedronken, nadat de huisvader het feest heeft geopend met het uitspreken van twee zegeningen. Nu wordt het eten binnengebracht, bestaande uit ongezuurde broden, bittere kruiden, vruchtenmoes en het gebraden lam. Na het zingen van het eerste deel van de lofzang, wordt de tweede beker gedronken. Daarna neemt de vader het brood, spreekt de zegen uit, breekt het en deelt het uit. Pas dan begint men met het eten van het paaslam. Na het eten zegent het familiehoofd de derde beker tegelijk met het afsluitend dankgebed.

Het getuigt allemaal van een geheel andere context, waardoor het eten van het substantiële brood in onze avondmaalsviering aan het drinken van de beker met wijn voorafgaat. Het lijkt me ook logischer dat eerst het lichaam van de Heere Jezus voor onze ogen wordt gebroken en daarna a.h.w. Zijn bloed wordt vergoten.

Ds. H. van Oostende

Lees meer artikelen over:

Heilig AvondmaalPascha
Dit artikel is beantwoord door

Ds. H. van Oostende

  • Geboortedatum:
    29-11-1936
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
40 artikelen

Bijzonderheden:

Ds. van Oostende is overleden op 18 mei 2014.


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Gaat geloven gemakkelijk, of juist moeilijk?

Het lijkt soms als ik mijn Bijbel bestudeer of het geloof in de Heere Jezus tijdens Jezus’ fysieke omwandeling anders/makkelijker was dan in onze tijd. Voorbeeld: Joh. 11:15. Het lijkt er hier meer op...
Geen reacties
08-03-2021

Niet logische namen van bijbelboeken

Hoe komt het eigenlijk dat de namen van onze bijbelboeken niet logisch zijn in de SV? We hebben het over "Romeinen" en "Filippenzen" maar ook over Efeze en Korinthe. De NBG doet dan Korinthiërs en Efe...
Geen reacties
08-03-2007

Hoe moet ik geloven?

Ik worstel met vragen over het geloof. Ik verlang ernaar om God te kennen, om Zijn kind te zijn, om voor Hem te leven. Maar ik weet niet hoe! Zonder Hem stelt mijn leven en stel ik niets voor, heeft h...
3 reacties
08-03-2011
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering