Opwinding bij man

Eleos / Geen reacties

Vraag

Is bij een man opwinding alleen maar driftmatig?

Antwoord

Als je seksuele opwinding beschouwt als een drift dan zullen we in elk geval moeten spreken van een menselijke drift en niet van een typisch mannelijke of vrouwelijke drift. Als ik uit de vraag moet begrijpen dat mannen slechts driftmatig seksueel opgewonden kunnen raken en vrouwen via andere factoren kan ik je geruststellen: seksuele opwinding is nooit eenduidig.

Ons lichaam reageert naar aanleiding van de externe prikkels die binnenkomen. Die moet je eerst waarnemen. Vervolgens gaan we deze prikkels uitleggen en gaat ons lichaam reageren. Dit kan minder of meer bewust plaatsvinden. Deze prikkels kunnen overigens ook lichamelijke opwindingsverschijnselen zelf zijn.

Onderzoeken wijzen uit dat mannen en vrouwen wel dezelfde prikkels waarnemen maar er vervolgens wel andere betekenis of uitleg aan kunnen geven. Ook verschillen mannen en vrouwen in hoeverre ze waargenomen prikkels (on)bewust afremmen en dus minder of meer invloed laten hebben. Verder lijkt het zo te zijn dat mannen en vrouwen wel verschillen in de betekenis die ze aan (dezelfde) prikkels geven.

Alles bij elkaar genoeg reden om onderlinge verschillen waar te nemen tussen man en vrouw. Maar deze verschillen zijn als zodanig niet uitsluitend toe te schrijven aan ‘driftmatige’verschillen.

Met vriendelijke groet,
Els de Bruin

Lees meer artikelen over:

libido