Uitputting slecht voor relatie

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Welk advies zou u geven aan een stel, waarvan beiden een zeer drukke baan hebben en merken dat hun samenzijn wordt bedorven door geestelijke en lichamelijke uitputting?

Antwoord

Jonge mensen die getrouwd zijn en een baan hebben zitten in een periode van hun leven waarin ze zich nog helemaal moeten waarmaken. Het is dan goed te begrijpen dat je je dan ten volle wilt inzetten voordie baan. Beiden zijn dan aan het eind van de dag zowel lichamelijk als geestelijk uitgeput en zo ontmoeten ze elkaar dan 's avonds. Je kunt dan makkelijk begrijpen dat er dan al snel irritaties e.d. naar elkaar toe zullen worden geuit. Maar toch is een goed huwelijk eigenlijk veel belangrijker dan een goede baan. Je huwelijk is toch de basis van waaruit je je werkzaamheden in
het dagelijks leven onderneemt. Echt, in een goed huwelijk moet geïnvesteerd worden. Stilstand is achteruitgang.

Als vuistregel geldt dat je per dag één uur tijd aan elkaar moet besteden: praten met elkaar, interesse en aandacht hebben voor elkaar, bidden met elkaar. Heel vaak zie je dat wanneer jonge mensen verkering hebben ze dan allerlei gezellige dingen samen doen, en zodra ze getrouwd zijn is het (helaas) over. Ook dan moet je gezellige momenten inbouwen. Het is zo belangrijk. Het lijkt mij vreselijk om een slecht huwelijk te hebben: je moet dag en nacht met elkaar optrekken en je houdt niet meer van elkaar. Laat het toch zover niet komen, maar investeer in elkaar.

Lees meer artikelen over:

relatieproblemen