Geloof verantwoorden

Ds. L.W. Smelt | Geen reacties | 12-07-2003| 00:00

Vraag

Ik heb een vraag over hoe je tegenover een niet-christen je geloof moet verantwoorden, zowel gevraagd als ongevraagd. Ik heb het hier al met veel mensen over gehad. Zij zeggen: je moet eerlijk zijn en vooral niet schijnheilig. Doen wat je zelf ook getuigt. Maar hoe kan ik van iets getuigen wat ik zelf niet bezit? Ik ben zelf niet bekeerd. Hoe kan ik tegen iemand die helemaal niet christelijk is van geloof getuigen dat ik zelf niet bezit? Ik heb hier al veel over nagedacht, maar ik kom er niet uit. Kunt u mij hier een antwoord op geven?


Antwoord

Uit het feit dat je deze vraag stelt maak ik op dat je waarschijnlijk meer hebt met het geloof dan je jezelf bewust bent. In die zin hoop ik dat je nog heel vaak in situaties terecht komt waarin rekenschap gevraagd wordt van de hoop die in je is (1 Petrus 3:15). Het is namelijk in de weg van het hakkelend en stotterend antwoorden op vragen als: Waarom bid je? Waarom ga je naar de kerk? dat God door Zijn Geest met je aan het werk is.

Als je eerlijk tegenover God en je vragenstellende medemens moet erkennen dat je wat betreft het geloof met lege handen staat, dan zul je moeten blootgeven of je dat erg vindt of niet. Als je eerlijk moet erkennen geen zaligmakend geloof te hebben, dan kan dat je in het gemis brengen: je zou het ten diepste heel graag willen ontvangen. Dan ga je er oprecht om vragen als en bedelaar. En dát is de rechte grondhouding voor een getuige van Christus: jij (als bedelaar) zegt tegen een andere bedelaar waar hij of zij brood voor het hart kan vinden!

Twee behoeftigen zijn er dan. En dan komt het erop aan dat je die ander niet alleen de weg wijst (zoals de schriftgeleerden in Jeruzalem de wijzen uit het oosten de weg wezen naar Bethlehem) naar de Broodbron, maar dat je met die ander meeloopt op die zoektocht.

De belofte geldt dan: Waar twee samenstemmen op aarde (nl. in het graag willen ontvangen van echt geloof) daar zal God jullie opzoeken en daar zal Hij door Zijn Geest aanwezig zijn. Doel van dit alles: de aanbidding van de drieenige God die geeft wat Hij vraagt!

Ds. L. W. Smelt, Ede

Lees meer artikelen over:

getuigen

Mis niks, abonneer je op onze WhatsApp en wekelijkse nieuwsbrief

Dit artikel is beantwoord door

Ds. L.W. Smelt

  • Geboortedatum:
    01-06-1954
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
46 artikelen

Bijzonderheden:

Ds. Smelt is overleden op 27 november 2025


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Angst voor nieuwe zwangerschap

Mijn man en ik hebben een kindje van anderhalf  jaar, maar ik durf niet weer zwanger te worden. De zwangerschap en de bevalling vond ik heel eng, de tijd daarna, (het eerste jaar) heel zwaar. Achteraf...
4 reacties
12-07-2011

Afhankelijk van goedkeuring en waardering

Ik merk steeds vaker dat ik heel veel bevestiging nodig heb voor wat ik doe. Als leerkracht mis ik de complimenten van begeleiders (al is het maar dat de klas er leuk uitziet, dat ik bepaalde dingen l...
3 reacties
12-07-2019

Na lange tijd weer naar de kerk

Ik ben een vrouw van 27 jaar en Nederlands Hervormd gedoopt. Ik heb geen belijdenis gedaan en heb mij jaren niet bezig gehouden met het geloof, tot mijn onuitsprekelijke spijt. Ik heb een leuke club v...
1 reactie
12-07-2018
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag