Loze belofte van Red Bull
Gertjan de Jong | Geen reacties | 22-03-2012 | 10:35
Red Bull heeft in Zuid-Afrika het omstreden Jezus-televisiespotje teruggetrokken na klachten van christenen. In de reclame wordt Jezus Christus getoond terwijl hij over water loopt. Eén van de discipelen beweert dat dit komt omdat hij net een blikje Red Bull heeft gedronken, maar de Jezus-figuur ontkent dit. Hij zegt dat je 'gewoon slim moet zijn en moet weten waar de stenen in het water liggen'.
Vanwaar deze reclamespot? Red Bull verklaart altijd op zoek te zijn naar 'welkbekende thema's voor hun humoristische reclamespots'. 'Het was niet onze bedoeling om bewust iemand te kwetsen.' Zou het? Je hoeft geen groot psycholoog te zijn om aan te voelen dat je met een lacherig reclamespotje over Christus een flinke groep mensen beledigt. Over Mohammed moet je zo'n spotje ook niet maken. De aanhangers van deze profeet zullen nog wat aangebrander reageren dan veel christenen – wat Red Bull ongetwijfeld wél aanvoelt, want aan een 'humoristisch spotje' over Mohammed of de koran hebben ze zich vooralsnog niet gewaagd.
Wijs advies
De Rooms-katholieke kerk drong er bij christenen op aan geen Red Bull te drinken tijdens het vasten. Een wijs advies. Sowieso kun je beter geen Red Bull drinken – ook niet als straks de vastenperiode weer voorbij is. Het drankje is namelijk niet echt bevorderlijk voor je gezondheid. De Parnassia Bavo Groep noemde het drankje na alcohol zelfs de 'meest gebruikte drug in Nederland'. In Uruguay is het drankje verboden en in Noorwegen en Denemarken gold dat verbod tot een paar jaar geleden ook.
Geen vleugels
'Red Bull geeft je vleugels', zo luidt de leus. In letterlijke zin kan Red Bull deze belofte natuurlijk niet waar maken. Maar ook als je het begrip 'vleugels' wat vrijzinniger opvat (dus: 'Red Bull geeft je energie') blijft het een loze belofte. Volgens Patrica Schutte van het Voedingscentrum geeft het drankje je een oppepper die heel tijdelijk is. 'Op langere termijn maken energiedrankjes je juist extra moe.' Met Jezus Christus, die Red Bull om commerciële redenen poogt belachelijk te maken, kom je gelukkig minder bedrogen uit.