Het smalle Credeopoortje

Ali As | 44 reacties | 01-02-2011 | 08:00

Hoe klop je refo's geld uit hun portemonnee? Simpel. Zet ergens "christelijk" of "reformatorisch" voor en succes is verzekerd. De pecunia's rollen je broekzak binnen. Over verzekeren gesproken... Sinds kort is er een speciale schadeverzekering voor het refovolk. Om de zegen van God over dit nieuwe initiatief af te roepen, is de naam van de Allerhoogste in de titel van de verzekering opgenomen: Credeo. Alsof een nieuwe sekte het levenslicht ziet.


Sluwe zet van de orthodoxe commercieeltjes uit eigen kring. Immers, bij God kom je niet aan met een valse verzekeringsclaim. "Reformatorische mensen claimen minder snel dan anderen; ze zien schade vaker als eigen schuld”, verduidelijken de mannen-in-het-gladde-zwart hun plannetje in het Reformatorisch Dagblad.



Schuld en zonde liggen in het verlengde van elkaar. Een claimende refo heeft als zodanig per definitie te weinig zondekennis, en is dus nog niet ver genoeg gevorderd op de toeleidende weg naar het heil. Want niet iedere rechtzinnige kerkganger mag zich aansluiten bij het uitverkoren groepje der Credeo's. Een heus curatorium buigt zich eerst over de kerkgang. Wie het daarin nogal eens laat afweten, wordt door de Credeotionisten ten volle buitengesloten. Alleen de allerbeste refo's mogen door het smalle Credeopoortje om te mogen staan komen te genieten van hoge kortingen.



"Het geloof in God is uitgangspunt bij dit product", menen de initiatiefnemers. En natuurlijk de zekerheid en het vaste vertrouwen dat er veel geld verdiend kan worden aan orthodoxe christenen. Het riekt een weinigje naar de aflaat van Tetzel. Zolang de refo in de kerkbank zingt, de premie naar Credeo springt.

Ali As op 01-02-2011, 08:00
44 reacties
Cloudsadmirer
02-02-2011 / 14:58
De behoefte om inhoudelijk aan deze discussie bij te dragen heb ik totaal niet, maar één uitspraak viel me op:
@JWP, je zegt:
"Zeker ook het feit dat er goede doelen mee gesteund worden is naar mijn mening een zeer goede zaak."

De nationale postcode loterij steunt ook héél veel goede doelen, ze maken daar ook héél graag reclame mee! Met maar één doel.......nog meer leden, want wie wil er indirect niet aan goede doelen geven?
adriano313
02-02-2011 / 15:56
Beste @remcozetzema, het is mij niet zo zeer aangelegen om schokkend te zijn, aanstoot te geven, te oordelen of om u door het slijk te halen. Geen van alle, want ik wens u juist uw bestemming in Hem van harte toe.
Echter of verkopen van verzekeringspolisen een eerzaam beroep is dat betwijfel ik. In mijn ogen waarschuwt de bijbel veel voor snugger gewin. Ik ben het ook niet eens dat mooie pakken auto’s en parkeerwachten een blijk zijn dat de mammon teveel regeert. Misschien zijn deze mensen wel veel meer gezegend wie zal het zeggen. Misschien moet u ze het eens vragen, hoe zij dat doen? En of ik nu valselijk getuigd (9e gebod) dat betwijfel ik want ik stel heel veel vragen aan u i.p.v dat ik u veroordeel en hiernaast adviseer ik u en ja misschien wat ongevraagd … Waar u een punt maakt is dat ik mij wel te weinig in u verdiept hebt, maar uw marketinglogo raakt mijn ziel ook zo…

Wat mij schokt is dat u de vrijmoedigheid heeft om de Het geloof in God => lees in Jezus Christus=> Onze Verlosser, te koppelen aan een verzekeringspakket. Een refopolispakket!
Ik voel me geroepen om in dit geval voor God op te komen. Iets anders kan ik er niet van maken en ja ik heb dit wat confronterend neergezet. En u ook aangesproken, daar heeft u helemaal gelijk in.
Maar dat gebeurt wel meer als Jezus Christus vandaag en wel nu aangenomen kan worden. Dat iemand nu de mogelijkheid heeft om zich te bekeren en niet over 5 of 10 jaar….
Dat is ook confronterend en schokkend… dat vele dan een ander antwoord hebben…

Echter wat ik merk dat u ‘selectief’ reageert. Ik zeg niet dat verzekeren een verkeerde keuze is. Ik schrijf dat verzekeren en Jezus Christus niet verenigbaar zijn. Ik zeg niet dat verzekeren niet mag, ik kan het mij niet indenken dat iemand geïnspireerd wordt door de Heilige geest om zichzelf te verzekeren. Al helemaal niet hoe de verzekeringsmarkt vandaag aan de dag in elkaar zit en u bent hier toch wat meer de specialist. Het lijkt me eerder verre dan dat.

Kijk, u heeft gelijk dat er verzekerd dient te worden als dit door de wet verplicht wordt gesteld. U kunt daar gewoon een verzekering voor verkopen. Lijkt mijn geen probleem want als u het niet doet dan doet een ander dit wel. Maar dat wordt mogelijk gemaakt door een heersende wet en niet omdat God dit van u verlangt. En als u een doelgroep heeft die wat meer verantwoordelijk leeft dan andere doelgroepen, maakt u ook nog kans op goedkopere polissen bij het inkopen. Een kwestie van onderhandelen en u heeft zelfs beleg op uw boterham. Maar dit staat nog steeds los van God, het is gewoon een financieel product omdat dit bij wet verplicht is.

Echter uw pakketpolis kenmerkt zich niet door verplichte verzekeringen(ik tel er 1), waar u als ondernemer handig een rol speelt naar uw achterban. Uw pakket biedt merendeel juist het tegenovergestelde. En binnen uw achterban hinkelen mensen ook op 2 gedachten wat ze nu precies moeten in hun leven moeten doen. Moeten ze nu duizende euro’s in hun leven betalen om maar zekerheid te hebben na een ongeval of moeten ze nu eens bidden tot God. Zoal Paulus schrijft (fil 4:6-7)
“Wees over niets bezorgd, maar vraag God wat u nodig hebt en dank hem in al uw gebeden”. Dan zal de vrede van God, die alle verstand te boven gaat, uw hart en gedachten in Christus Jezus bewaren”.
Dit betekend dus dat Jezus Christus beslist of je wat zal krijgen of niet… en dat Hij dat kenbaar maakt aan de Vader, die voor u en iedereen op deze wereld graag klaar wil staan voor iedereen (joh3:16, 1Tim2 :4).

Hiernaast gaat het mij er niet om uw product af te kraken. Ik verdedig gewoon mijn God omdat u hier gebruik van maakt in uw financiële product. Als een soort marketingbijsluiter. En dit product is niet een investering of belegging omdat u nu zo goed handelt. Of omdat de kansarmen geen diakonale ondersteuning meer kunnen krijgen en dat uw verzekeringsgeld nu uitkomst biedt.
Dit laatste argument is een aanfluiting tegen God en zijn bedoelingen en het maakt me al boos als ik er over schijf. Dat is waarom Jezus iedereen de tempel uit joeg en alles omkeerde in zijn woede…Het is de mammongeest vereren waar er nood heerst en dan wordt god achteraf bedankt

Het is te triest voor woorden dat mensen geen beroep kunnen doen op een diaconie. Dat zegt dat er hulp en handen tekort zijn in zo’n gemeente. Geloof me als u daar met uw collega’s een paar jaar uw handen uit de mouwen steekt, zal God u zo genadig zijn! Dan zullen velen geholpen worden en zijn. Maar dat levert minder geld op… en veel inspanning.

Ik zeg paulus maar na: loop de marathon om te winnen, en daarom geloof ik er gewoon niet in dat uw bestemming is gemaakt om financiele risico’s, voor tal van zijn kinderen af te dekken (die niet bij wet verplicht zijn) en dat God dit zo heeft bedoelt al voor u geboren was ps.139
Want dan kunnen we net zo goed met de postcodeloterij meedoen als we de giraffen in kenia willen ondersteunen. Of als er waterputten in timboektoe moeten komen.
Of zit ik nu half te slapen….

Ik wens u veel wijsheid toe, laat deze aanzet niet regeren en stap anders eens over op de verplichte verzekeringen. Overweeg eens of u diaken in uw gemeente moet worden om dit probleem definitief op te lossen. Zodat de geest van de mammon niet in de gemeente hoeft te regeren omdat mensen noden hebben. Want ook u heeft gave gekregen en ik ben er van overtuigd dat er op uw boterham zeker dikke plakken kaas e.d. kunnen zitten. Want dat is uw zegen die u van God krijgt.
adriano313
02-02-2011 / 15:58
@Rinske , je haalt me de woorden uit mijn mond met het voorbeeld van de postcodeloterij
arjan1984
02-02-2011 / 18:49
Ik vraag mij alleen af waarom nu pas deze kritiek opduikt meneer zetzema.Is er nu niemand in uw omgeving geweest die heeft gezegd dat dat wel eens als aanstootgevend gezien kon worden? Heeft iedereen zijn refomondje gehouden? Echt nooit iemand gezegd dat hier aanstoot aan genomen kon worden?t blijft bizar dat u nu zo enorm verbaasd bent. hiernaast valt het me ook nog op, lees het nu pas, dat u polissen verkooopt aan een doelgroep die niet declareert. dat lijkt mij goed cashen! ik wil u ook wel een polis aanbieden als ik weet dat u geen claims indiend, lijkt me fantastisch snel geld verdienen.

concreet: waarom was er een refopolis nodig, en nu graag redenen die er toe doen en geen zeven zitplaatsen smoezen of onverzekerde orgels, maar een echte goede reden, en waarom moet deze een shokkerende naam hebben?

ik vind het prima als u met een goed product op de markt komt, maar laat dan de noodzaak ook zien, en ons merken dat deze shokkerende naam een echte bedoeling heeft

bovendien,evangeliseren doe je niet door groepen en mensen uit te sluiten. een reformatorische polis die iedereen aan neemt, onchristelijken, moslims, dat is meer wat Jezus bedoelde toen hij met zondaren ging eten, naar de buitenwereld is dit de zoveelste buitensluiting en worden we een nog meer in onzelf gekeerd clubje met eigen regels.
wat is de volgende stap? en refoziekenhuis?
arjan1984
02-02-2011 / 21:17
ja en t klinkt een beetje " maar zij doen het ook", wat me in zijn geval juist een hele slechte boodschap lijkt. hij lijkt te zeggen, we graaien allemaal waarom mag ik dat niet? ik denk dat ik nog wel ff goed zit bij mijn huidige verzekeraar. ik heb dan ook geen orgel en geen mpv:P
JWP
03-02-2011 / 09:37
Dames en heren,
Wat een ongelooflijk laag niveau zeg de commentaren. Het is alleen maar afgeven en je eigen gelijk halen. Denk daar eens over na.
Je hoeft geen product bij Credeo af te nemen je mag het.
Het is zo simpel, je hoeft je niet te verzekeren je mag het en als je je wel wilt verzekeren tegen financiele risico's kies dan voor een organisatie die in ieder geval een beetje begrijpt hoe het werkt in de refowereld en ook zo zijn waarde en normen heeft. En dat gaat het verschil maken.
En in een open dialoog kun je ook vragen hoe dingen zitten en voelen, dan alleen maar rakken en razen.
arjan1984
03-02-2011 / 19:51
Wat een onzin. Als er reclames zijn waarin god of de kerk gebruik worden slaan we op tilt en als we van binnenuit eenzelfde situatie hebben mag het. Vreselijk hypocriet! En als het zo een goede zaal is, waarom horen we credeon dan niet meer!
arjan1984
03-02-2011 / 20:10
Correctie op vorig bericht.

Dat was een mobiele bijdrage. Moet een goede zaak wezen en God moet met hoofdletter uiteraard. En credeo zonder n:-)
Samanthi
03-02-2011 / 22:23
@JWP
De organisatie weet idd hoe het in de refowereld reilt en zeilt, de heer Zetzema trapt naar zijn toekomstige klanten, of zouden er niet zoveel gergem en zwaarder zijn die verzekeren?

Maar goed het gaat hier om de misbruik van de naam van God.
Dat kan niet !
Als je op deze manier naar buitenkomt kun je er opwachten.

@arjan
Ik had al in mijn hoofd om een patatzaak te beginnen en dan bijv de naam "teerkost op de weg" dat is precies hetzelfde en ik denk dat ik een heleberg commentaar op die naam krijg.
en ja er mogen natuurlijk alleen maar refoklanten komen.
Het slaat echt nergens op!
Omega
04-02-2011 / 09:57
"Berg Sion-friet" klinkt wel goed trouwens. Alleen voor zware refo's met een gewicht boven de 100 kilo ;-)
jeewee
04-02-2011 / 10:13
Allereerst: er lopen twee discussies door elkaar heen:
1. de schandalige en godonterende manier waarop dit bericht door een Geen-Stijl-kloon wordt weergeven. De verdachtmakingen en beledigingen zijn niet van de lucht.


2. Of het al dan niet terecht is dat Credeo zich op deze wijze op de doelgroep richt. De naamgeving is misschien minder handig. Maar ik sta verbaasd over de enorme hypocrisie die hier de kop op steekt. Het is (gelukkig) een feit dat mensen die in God geloven eerlijker zijn dan veel anderen en dus minder claimen en dus minder premie betalen. Ja, ik generaliseer, want uitzonderingen zijn over en weer altijd.

En nog meer hypocrisie ligt in het feit dat we er over vallen alsof geld verdienen vies is.
Wat dacht je van Refoweb zelf? Prachtig initiatief maar er moet ook aan verdiend worden. Niks mis mee, net als de christelijke uitgevers, christelijke reisortganisaties, christelijke begrafenisondernemers en ga zo maar door.

Wel eens op wegwijs gelopen?
Alpha
04-02-2011 / 11:43
Tja, jeewee, het blijkt maar weer dat je mij toch nodig hebt om je daar ook aan te herinneren;-)
henkie
04-02-2011 / 12:37
Ik doe ook even een (gratis) duit in het zakje ;-)

1) Het is een column. Geen opeenstapeling van keiharde feiten.

2) a] Het grote verschil is of geld een doel is of een middel.
b] Geld verdienen is geen vies woord alleen ben ik er erg voor dat het dan ook iets toevoegt aan je geloof of je christen-zijn. Je kunt je afvragen of dat zo is bij een aantal refo-bedrijven of dat het slechts dient als plamuur voor de zuil.
jeewee
04-02-2011 / 12:38
Toe maar: een reactie van Alpha & Omega direct achter elkaar ter bescherming van de eigen 'columnisten'.

Het zal ook nooit in jullie hoofd opkomen om eens toe te geven dat je op deze wijze niet met mensen omgaat of in ieder geval eens te zeggen dat je begrip hebt voor de reacties van meerderen hier.

En wat reageren betreft: wees blij dat ik die eerste reactie plaatste, want anders zou ook deze 'column' een vrijwel reactieloze dood zijn gestorven, net zoals de meesten daar voor...
Alpha
04-02-2011 / 13:19
Haha, vergeef me, jeewee, dat ik me niet laat indoctrineren. Wat er in jouw hart en hoofd opklimt, is jouw pakkie aan. En volgens mij levert je dat al genoeg dwaze hersenspinsels op. "De verdachtmakingen en beledigingen zijn niet van de lucht", schreef je net. Inderdaad, je doet goed je best;-)
jeewee
04-02-2011 / 13:22
@ Henkie
Je stipt terecht aan dat het een colums is. En op de manier van schrijven reageerde ik. Niet op de feiten over Credeo.
Daarom zei ik ook eerder dat er twee discussies door elkaar zijn gaan lopen.

Ben het met je eens dat er een groot verschil is tussen geld verdienen als doel of als middel. En inderdaad: als je dit als marketing instrument gebruikt, moet het wel iets toevoegen.
En daar kun je in dit geval over van mening verschillen.

Maar ik blijf er bij dat dit geen rechtvaardiging is voor de wijze van benadering van de columnist.
Samanthi
04-02-2011 / 14:41
jewe zegt En nog meer hypocrisie ligt in het feit dat we er over vallen alsof geld verdienen vies is.
Wat dacht je van Refoweb zelf? Prachtig initiatief maar er moet ook aan verdiend worden. Niks mis mee, net als de christelijke uitgevers, christelijke reisortganisaties, christelijke begrafenisondernemers en ga zo maar door.

Wel eens op wegwijs gelopen?

Het gaat hier over credeo we zijn het nog steeds niet verleerd, de vrouw die Gij mij gegeven heeft. Als andere het doen mogen wij er zeker niet op aangesproken worden, dit is echt bijten in de stok.
arjan1984
04-02-2011 / 15:25
leuk bedacht Jeewee, maar als je op de wegwijs of bij een andere refo organisatie in een broek loopt of minder naar de kerk gaat, wordt je wellicht anders aangekeken maar niet door de deurwacht tegengehouden. op deze manier wordt er over 10 jaar niet meer over refo's maar over credeo's gesproken, want als je bij credeo zit ben je een goed kerkganger.

zaken en geloof moet je in pricipe gewoon scheiden. heel goed als je bedrijf een christelijke achtergrond heeft, en dat mag je ook gerust op je site vermelden. graag zelfs! maar t moet voor buitenstaanders wel respect opleveren, en dat doet dit niet. we scheiden de schapen van de bokken, creeeren weer een nieuwe verdeeldheid er bij.

mijns inziens breekt het meer af dan het opbouwt. en zo aan de stilte te merken kan Credeo blijkbaar niet een echte goede en unieke reden aangeven waarom het nodig is, enige wat ik hoor is dat het christelijk is, net als prolife, die tenminste een naam heeft die in deze tijd van abortus en euthenasie werkelijk een waarde heeft. t blijft een wankel verhaal en de stilte vanuit credeo doet wel weer duidelijk merken dat er geen onderbouwing is die nuchtere mensen de mond kan doen snoeren.

zouden ze uitkeren als je op zondag je grote dure refocontainer aan stront rijdt? zou mij niet verbazen als er n clausule is die de op zondag rijdende auto niet dekt.
jeewee
04-02-2011 / 18:58
Je laatste 'argument' is pure insinuatie.
En voor de rest: verzekeringspremies zijn altijd afhankelijk van het te verwachten risico op schadeclaims.
Wat dacht je van verzekeringen voor ambtenaren, kortingen als je in een bepaald postcodegebied woont?
Als nu is aangetoond dat kerkmensen minder claimen, dan is het ook logisch dat de premie wordt aangepast.
remcozetzema
04-02-2011 / 20:08
Beste schrijvers met voors en tegens. Ik lees dat wij niet meer reageren omdat we geen antwoord hebben. Wij hebben echter besloten niet meer in discussie te gaan. We behalen er geen eer aan en geven u als schrijver uw gelijk. Wij zullen de minste zijn. U hoeft zich niet te melden bij Credeo, het mag allemaal. Ons uitgangspunt is de positief christelijk denkende en dat is een ruim en goed begrip. Net als hoog opgeleiden en universitair geschoolden. Wij weten wat we doen, u weet dat ook blijkbaar. Wij wensen u van harte en oprecht Gods onmisbare zegen in hetgeen wat u in uw eerbare beroep uitvoert en daarbuiten. 1 ding wil ik u nog meegeven. 1 van u schrijft dat zaken en geloof gescheiden dient te zijn. Ik weet niet welke Bijbel u dan leest, maar dat staat er bij mij niet. Geloof en werk (dus ook zaken) zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden ja het is zelfs een Bijbelse opdracht om in het zweet uws aanschijns te arbeiden. Als u vind dat dat anders dient te zijn prima, maar houd u ons daar dan alstublieft buiten?!
Daarnaast wil ik nog kwijt dat u echt niet, zoals 1 van de schrijvers opmerkt, voor God hoeft op te komen. Daar is God te heilig en te rechtvaardig voor. Wij zijn ervan overtuigd dat indien wij niet het juiste doen Hij ons daarin zal sturen en ons de juiste wegen zal tonen. Gelukkig zijn we in dat opzicht niet van u afhankelijk!
Wij doen ons best in ons beroep en hopen dat u dat respecteert ondanks uw bedenkingen op de naam! Het ga u allen goed!
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Lees ook deze columns

Als de kerkklokken beieren...

Niets menselijks is het christendom vreemd. Zelfs valsparkeren niet. Politieagenten in de gemeente Barneveld hadden onlangs zelfs hun handen vol aan het wangedrag van de evangelische Doorbrekers. De h...
7 reacties
31-01-2011

SGP maakt forse ruk naar rechts

Het einde van onze parlementaire democratie is nabij. Dat christendemocraten en PVV'ers met enige regelmaat hun richtingenstrijd op straat uitvechten, is inmiddels een van de zeldzame zekerheden in on...
8 reacties
07-01-2011

Jan of Jezus

Een bekend gezegde luidt: God kan met een kromme stok rechte slagen toebrengen. Soms zijn de stokken zelfs zo krom dat ze als zodanig niet eens meer zijn te herkennen. Wie had verwacht dat de rioolpij...
6 reacties
03-01-2011
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering