Betaald voetbal voor christelijke organisaties
RefoMator | 3 reacties | 06-12-2010 | 19:30
Het katholieke weekblad Kerk&Leven heeft aangeboden om de Belgische voetbalclub Cercle Brugge te sponsoren. Het magazine wilde graag op de shirts van de club prijken. 'Gene goesting' aldus de Bruggenezen en men wees het aanbod af wegens "te delicaat" door alle schandalen in de katholieke kerk. "We vreesden een mikpunt te worden. Bovendien vonden we het als voetbalvereniging ook niet opportuun om ons te associëren met een levensbeschouwing." Dat laatste kan natuurlijk niets anders dan een belgenmopje zijn:
Er is geen zichzelf respecterende voetballer die niet zonder een kruis te slaan het veld betreedt, of na een goal op zijn knieën valt, druk gebarend richting zwerk. En dan hebben we het nog niet eens over hardnekkig bijgeloof in de vorm van het eerst aantrekken van de rechterschoen, wekenlang in dezelfde onderbroek spelen of een balansbandje voor het broodoverbodige evenwicht.
Wellicht dat ons eigen land rijper is voor een dergelijke deal met koning voetbal. Daar moet voor beide partijen voordeel uit halen zijn. Zo zal ik me er niet over verbazen als binnenkort uitlekt dat Feyenoord wordt gevolgd door de Bond tegen het Vloeken. 'Een vloek mist ieder doel' is hen, in ruil voor plenty euro's, op het lijf geschreven.
De krant voor betrokken christenen, het Neerlands Dagblad, doet uiterste inspanningen om de ploeg van Luis Suarez toe te laten happen. Een commercial met de Uruguayaan in de hoofdrol is in de maak. Het betreft een scene waarbij Luis, met het Berliner-formaat overdwars in de mond, het stukje dooie boom voor de sloffen van Ajax-trainer Dick Jol gooit.
Gezinsbladen Terdege en Gezinsgids dingen naar de gunsten van familieclub Heerenveen. De tweelingbroers Anker, fervente supporters en christen, krijgen een eigen column. Via een onderlinge penaltyserie zal uitgemaakt worden wie welk blad voor zijn rekening neemt.
AZ is in onderhandeling met het Reformatorische Dagblad. De club speelt sinds het bankroet van de DSB als een natte krant. Om de armlastige ploeg er wat verder bovenop te helpen, zal eens in de week oud papier opgehaald worden. De opbrengsten komen ten gunste van de Alkmaarders.
Vitesse krijgt wisselende shirtreclame. Het kan immers vriezen en dooien in Arnhem. Is het dak van het Gelredome gesloten dan prijkt Gezinsbeurs Wegwijs op de ruggen. Laat het weer een open hemel toe dan speelt beurs Naar Buiten zich in de kijker.
Zorgverzekeraar ProLife richt zijn campagne op de kaartenverzamelaars uit Den Haag. Het plaatselijk ADO is dit jaar al goed voor 52 gele en 6 rode kaarten.