Een ASO voor Edese Refo’s

Ali As | 15 reacties | 14-09-2015 | 09:13

Stel het is zondag, de dag des Heeren. Geen sabbat, want die valt een dag eerder. Zondag dus. Voor veel christen de rustdag bij uitstek. Je pakt je voertuig om je ernstig zieke moeder te bezoeken. Ze woont in een straat met parkeermeters. Je gooit dus wat muntjes in de pecuniaknager en je brengt de gereserveerde tijd bij moeders door om zo concreet invulling te geven aan één van de werken der barmhartigheid. Of natuurlijk gewoon omdat je van haar houdt. Niks mis mee, zo op het eerste gezicht. Schijn bedriegt.


Volgens de Edese SGP is hier sprake van overtreding van de sabbatsrust. Door het vullen van de muntenslurper wordt namelijk ruimte gehuurd, en dat is handelen (= werken) op zondag en dus tegen de Tien Geboden. De joden hebben voor dit soort hoofdbrekende dilemma’s tal van vernuftige oplossingen gevonden, zoals de sabbatslift in hotels. Die stopt op iedere verdieping, zodat het apparaat niet meer met zondigende vingers bediend hoeft te worden. En het Palestijnse klootjesvolk doet de rest.

Nu hebben wij geen Palestijnen geknecht om onze zondagse klusjes, zoals eten koken en afwassen, op te knappen. Maar wellicht is de kudde Syrische moslims die traag onze richting op sjokt een oplossing voor dit zeer serieuze dilemma. De os en de ezel vallen namelijk onder het Sabbatsgebod, niet onder de zondagsrust. Inventief en creatief als we zijn.

De zeer rechtzinnige staatkundige broeders op de Veluwe zijn hoe dan ook begrijpelijkerwijs woest op ziekenhuis Gelderse Vallei die sinds kort op zondag laat betalen voor parkeren. En aangezien zelfs vrome gelovigen wel eens op deze dag naar de dokter moeten (of naar een wat minder urgent spreekuur),  zijn de rapen gaar, de druiven zuur en de gewetens bezwaard. Een poging van de mannenbroeders om de Edese gemeenteraad een bars veto te laten uitspreken over de zondagse geldklopperij mislukte jammerlijk.

Maar toch wrikt er iets. Het is schijnbaar geen probleem om op de rustdag met de refotainer richting ziekenhuis te toeren en -weliswaar op zaterdag gekochte- brandstof te accelereren, maar zodra het muntje in het kastje zinkt, het zieltje vol bezwaren klinkt. En als zondags de collectezak rondwaart, is het trekken van de beurs geen punt, evenmin als het consumeren van water, licht en gas op diezelfde gedenkdag.

Maar om onze bezwaarde broeders en zusters een handje te helpen heb ik een wonderlijk eenvoudige oplossing: de ASielparkeerhulpOpvang. Een moslimvluchteling, opgevangen en onderhouden door een behoudend reformatorisch kerkgenootschap, die zaterdags wordt voorzien van een handvol parkeermunten en zondags wordt gestationeerd bij de parkeermeters van het Edese ziekenhuis. Afgekort: ASO. Hoe simpel kan het zijn.

Ali As op 14-09-2015, 09:13
15 reacties
mluther
14-09-2015 / 10:53
Hoewel ik het misschien anders verwoord, helemaal mee eens. Hoever wil je het gaan zoeken. Ik heb ooit eens in een parkeergarage gestaan op zondag. Dat was in een stad ergens in het land. Geen ruimte meer op straat om te parkeren(dat krijg je als alles gratis is op zondag...). Zou ik dan volgens deze broeders zeker naar huis gegaan moeten zijn...

Nee, deze discussie is bij mij geregeld voorbij gekomen. Als je het dan over gas, water en licht hebt dan wordt je betiteld als zijnde flauw. Dat men zelf inconsequent is zal niet bij ze opkomen. Het gedeelte waar Jezus met Zijn discipelen door het veld loopt is nog nooit begrepen.

Tot slot, werp ik graag wel een vraag op of het überhaupt te rechtvaardigen valt om bij een ziekenhuis te moeten betalen voor een parkeerplek. Meestal kom je er niet voor de lol.
Catherine
14-09-2015 / 10:56
Stel, je zou ook op een andere dag kunnen gaan. Stel, je zou ook je auto verderop in een niet betaald parkeren vak kunnen zetten.
Stel, je zou ook op de fiets kunnen gaan.
Ik zou zeggen, het ziekenhuis is fout, dat munt slaat uit barmhartigheid en nood. Parkeerterreinen zijn melkkoetjes geworden.

Wat is precies het punt dat je wilt maken Ali As?
hans0166
14-09-2015 / 11:12
als je blijft hangen bij het "parkeren " mis je volgens mij de bedoeling van het stuk ...

De hypocrisie van de dubbele moraal rond de zondagsrust ... de koppeling naar sabbath... de discussies daarover zullen nooit helemaal opgelost worden.
De rustdag is er voor de mens, de mens niet voor de rustdag.
Dirk
14-09-2015 / 17:26
Of ik je punt deel: daar moet ik nog eens over nadenken. Er wordt terecht opgemerkt dat de Sabbat is gemaakt voor de mens.

Ik vind het alleen verkeerd dat je je punt maakt over de rug van de Palestijnen, wanneer je ze aanduidt met "Palestijnse klootjesvolk" en over de rug van asielzoekers, wanneer je ze aanduidt met "ASO", terwijl beide negatief geladen benamingen niet nodig zijn om je punt te maken.
Bomans
14-09-2015 / 22:35
@Dirk Ik ben in Jeruzalem geweest. Palestijnen worden daar behandeld als klootjesvolk en refo's denken vaak vrij aso-ciaal over asielzoekers. Column met een driedubbele lading, zo te lezen. Hand in eigen boezem. Mooi!
Lecram
03-12-2015 / 11:49
Deze discussie is een gevolg van het feit dat we als kerk heel ver bij het Woord vandaan zijn gaan staan.

Ten eerste geldt de Tora niet voor de heidenen, zelfs niet als ze geloven in Jezus. De viering van de sabbat is zelfs verboden voor de niet-Joden.

Ten tweede is Jezus op zaterdag opgestaan, niet op zondag.

We hebben de paap met de reformatie uit de kerk gezet, maar hij is er langzaam weer ingeslopen. En we hebben hem gewoon weer een prominente plek in de kerk gegeven. Sinterklaasje kom maar binnen met je knecht (de duivel), want we zitten allemaal even recht!
Lucas60
31-01-2016 / 20:34
@Lecram
Dichter bij het Woord gaan staan, accoord. Maar daar lees ik toch echt van een opstanding van Jezus op zondag, niet op zaterdag. Die opstandingsdag is niet voor niets de christelijke dag van de samenkomsten geworden, en sinds de 4e eeuw ook officiële rustdag.
Lecram
01-02-2016 / 19:35
@Lucas60: wat betreft de opstandingsdag zijn er plausibele verklaringen dat dit op zaterdag heeft plaatsgevonden, alhoewel dat ook weer niet zo belangrijk is. Er wordt gezegd dat de eerste christengemeenten op zondag bij elkaar kwamen, maar het is aannemelijker dat de gemeente op zaterdagavond bij elkaar kwam.

Dat in de 4e eeuw is besloten om de zondag als rustdag in te stellen, heeft eerder met negatieve motieven te maken dan met positieve. Het was namelijk één van de maatregelen om de Joden een hak te zetten.

Er is niets in de bijbel dat er op wijst dat de zondag in plaats van de sabbat is gekomen.
passantje
14-10-2016 / 19:36
Mensen , jullie kennen totaal de achterfronden niet , dat is wel heel duidelijk.

Voor jaren terug heeft er een fusie plaatsgevonden tussen het Veenendaalse ziekenhuis , het Wageningse ziekenhuis en het Prot. Chr. Streekziekenhuis uit Bennekom .
Het Bennekomse ziekenhuis zou eerst niet mee gaan in de fusie , maar naar heel veel gedoe , is toch het Prot. Chr. Ziekenhuis uit Bennekom overstag gegaan omdat anders die andere twee geen nieuwbouw konden realiseren . Door toch mee te gaan in die fusie heeft het ziekenhuis bedongen dat het nieuwe ziekenhuis dan een christelijk uitgangspunt zou hebben , daar hebben toen beide andere ziekenhuizen mee ingestemd om het Prot. Chr. Streekziekenhuis daar dan in tegemoet te komen als zij dan met de fusie mee zouden doen.
Daar zijn toen goede afspraken over gemaakt , dat er nooit geen abortus en euthanasie zou plaats vinden en dat het ziekenhuis de parkeergarage zondags gratis zou open stellen Dat waren de afspraken die gemaakt zijn om het Prot. Chr. Streekziekenhuis over de streep te krijgen . Nu zijn we pakweg 16 -17 jaar verder en wat wil het geval ? De ¨hoge¨ heren vinden ineens al deze afspraken onzin en gaan het eigenhandig , zonder daar anderen in te betrekken (wat ook was afgesproken , als er iets zou gaan veranderen daar bep. groepen mee overleggen ) Hoe honds brutaal is men anno 2016 om gewoon over te gemaakte afspraken heen te walsen en net te doen of de nu zittende ¨hoge¨ heren het alleen recht hebben . Abortus wordt toegestaan als blijkt dat er een Down kindje opkomst is en euthanasie zal zo langzamerhand ook wel stilzwijgend toegepast worden , dit alles op eigen houtje omgezet , tegen alle afspraken in . Hoe hondsbrutaal is men tegenwoordig , gewoon gemaakte afspraken eenzijdig niet meer na komen en dit is dus ook het geval met de parkeer garage , zonder er maar 1 woord over te kikken heeft men 1 zijdig afspraakbreuk gedaan en als er dan wat over gezegd wordt dan heeft de klager het gedaan ?? Nee , het zijn de honds brutale figuren, die eerst Christenen mee proberen te krijgen om voor hun eigen voordeel , anders hadden de andere 2 ziekenhuizen niet kunnen fuseren en qals ze dan samen op weg gaan , net doen of er geen afspraken gemaakt zijn en hun eigen gang gaan . Je kunt eigenlijk ook niet anders verwachten vqan ongelovigen, ze hebben de mond vol van de gelovigen , maar zelf zijn ze nog veel gemener en onbetrouwbaarder , helaas ias dit de werkelijkheid en ook nog de volle waarheid . Helaas het zij zo

ondergetekende is zelf bij verschillende vergaderingen destijds geweest.
Sammie2016
17-10-2016 / 07:51
Ja, dit soort haarkloverijen werden ook gehanteerd door de Farizeeën en Schriftgeleerden in Jezus tijd.
Wat zei Jezus ook weer tegen hen „Huichelaars, maakt niet een ieder van U op de sabbat zijn stier of zijn ezel van de stal los en leidt hem weg om hem te drinken te geven?" (Luk 13:15).
Mat 23:33 ... Slangen, addergebroed, hoe zult GIJ het oordeel van Gehe̱nna ontvlieden?

Als men zich wil houden aan de 10-geboden dan moet men ook maar dierenoffers brengen aan de Almachtige en alle andere wetten houden.
Doet men dat niet dan is men vervloekt.
Bovendien iedereen die de 10-geboden onderhoudt (de Wet van Mozes) erkent Jezus Christus niet, want Christus is het einde van de Wet.......heeft de ware God de Wet van Christus (het nieuwe Verbond) niet op harten geschreven, dienen christenen die niet uit geloof in christus te houden ...
Galaten 3:10-14 ...
10 .. want er is geschreven: Vervloekt is een iegelijk, die niet blijft in al hetgeen geschreven is in het boek der wet, om dat te doen. 11 En dat niemand door de wet gerechtvaardigd wordt voor God, ..; want de rechtvaardige zal uit het geloof leven. 12 Doch de wet is niet uit het geloof; maar de mens, die deze dingen doet, zal door dezelve leven. 13 Christus heeft ons verlost van den vloek der wet, een vloek geworden zijnde voor ons; want er is geschreven: Vervloekt is een iegelijk, die aan het hout hangt. 14 Opdat de zegening van Abraham tot de heidenen komen zou in Christus Jezus, en opdat wij de belofte des Geestes verkrijgen zouden door het geloof.

...of we houden de Wet van Mozes of de Wet van Christus, één ven de twee.....we kunnen ze niet beide houden en de goedkeuring van de Almachtige God Jahweh krijgen!
huibertus
17-10-2016 / 23:42
Sammie 2016
Christus heeft de wet samen gevat in 2 aan wijzingen,daar kunt ook u niet
aan voldoen. daarom WAS de wet voor de gelovigen de tucht meester tot
Christus. maar voor de ongelovigen IS de samen vatting van de wet nog
steeds de tuchtmeester naar Christus. Daar om heeft de wet nog steeds
een functie, daar zult u niets aan kunnen veranderen
Sammie2016
28-10-2016 / 07:55
Hubertus,

De 2 grootste wetten zijn God liefhebben met geheel ons hart, ziel, kracht en verstand en onze naaste lief hebben als onszelf.
Daar is zeker wel aan te voldoen hoor!

Deze 2 wetten vormen de basis van de nieuwe wet voor Gods volk "de ware christelijke gemeente". Dus "de wet van Christus" geldt nu voor alle christenen wereldwijd.

De Wet van Mozes die bestond uit zo'n 600 wetten waaronder de 10-geboden was aan het volk Israël gegeven en niet aan andere naties.

Aangezien het oude volk Israël Gods geboden niet heeft onderhouden, dus het verbond met hun God Jahweh verbroken had, heeft God hen (zeker na de moord op Gods zoon) als volk verworpen.

Maar zoals eerder door God voorzegd zou Hij een "nieuwe Verbond" sluiten met een ander volk. Jezus heeft op zijn beurt een Verbond gesloten met zijn trouwe discipelen lees maar ...
Lukas 22:28-30 ...
28 Jullie zijn aldoor bij Mij gebleven, wát er ook gebeurde. 29 Aan jullie geef Ik het Koninkrijk, net zoals mijn Vader het aan Mij heeft gegeven. 30 Want Ik wil dat jullie in mijn Koninkrijk bij Mij aan tafel eten en drinken. En jullie zullen op twaalf tronen zitten om over de twaalf stammen van Israël te oordelen."

Gods wetten zouden op harten worden geschreven en niet op stenen tafelen.

groeten
huibertus
31-10-2016 / 11:49
Sammie 2016
Voor u is het niet moeilijk om de aan de samen vatting van de wet te voldoen.
Aller eerst Mozes kwam van de berg met 10 heilzame geboden, niet 600
Deze geboden zijn nog steeds actueel.
Gij zult niet doden,niet echtbreken niet stelen, niet begeren, geen valse
getuigenis spreken,deze geboden zijn echt nog niet versleten,daar kunt u echt
allemaal aan voldoen? In mijn morgen gebed vraag om verlossing van de
boze,maar als de avond gevallen is moet ik de ene avond een oog uit prikken,
de andere avond een voet af hakken. maar gelukkig ken ik ook zondag 7
van de H.C met het apostolicum, daar mogen wij belijden dat er vergeving is
voor onze zonden door Hem, van wie staat dat als je Hem met je hart
gelooft en met je mond belijdt, wordt je behouden
Sammie2016
04-11-2016 / 12:04
Huibertus,

Je hebt gelijk hoor de meeste van de 10-geboden gelden nu nog steeds!
Je vergeet de 3 belangrijkste:
1. Gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben.
2. Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in den hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is.Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de Jahweh uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten; En doe barmhartigheid aan duizenden dergenen, die Mij liefhebben, en Mijn geboden onderhouden.
3. Gij zult de Naam van Jahweh uw Gods niet ijdel gebruiken; want de Jahweh zal niet onschuldig houden, die Zijn Naam ijdel gebruikt.

De Wet of de Mozaïsche Wet (kort de 10 Geboden) bestonden uit veel meer dan de 10, in feite besloegen alle wetten en wetjes die het hele leven van Gods volk moest regelen inderdaad uit zo'n 600 geboden, dat allemaal wordt samengevat in de '10-geboden".

God gaf Zijn volk Israël destijds een wetsstelsel en niet alleen de 10 eerder genoemde geboden. God spreekt in daarom over deze Wet als een Verbond die Israël moest houden om de goedkeuring van God te blijven genieten (lees maar in Exodus 19:5).

Kijk maar eens op de volgende website (klik op de link) wat voor wetten allemaal onder Gods wetten viel........
http://www.allaboutgod.com/dutch/mozes-en-mozaische-wet.htm

groeten.
Erik1964
20-12-2016 / 20:23
Ik ben geen SGPer en ben in tegenstelling van jullie een zondaar.
Ik ben vrij in Christus en leef uit genade en niet uit wet. Ik heb een relatie met Hem, of ik een muntje in een gleuf gooi of niet op zondag er blijft altijd een ding wat recht op blijft , het is geen zonde maar een vrije keus. Ik leef uit genade en fiets op zondag , ga naar het strand en geniet ook op de dag des Heren, ben ik daardoor een zondaar ik vraag het mij af. Het gaat om de keuze die je maakt uit liefde en met je hart daar moet overtuiging uit voort komen en niet uit wet en geboden van een kerk. Nogmaals ik leef uit genade en door genade zo heb ik mij ooit bekeerd en vond genade in liefdevolle Heiland die mijn zonden heeft vergeven,.
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Lees ook deze columns

Gezinsgids uitgebannen?

Ik was verbaasd. Daar kwam Vrouw Buitenman met de boodschap: “Ik wil die Gezinsgids niet meer.” Ze zou haar ouders gaan vertellen dat ze het blad niet meer hoefden mee te geven na een bezoekje. Wat mo...
16 reacties
01-09-2015

Pornoster komt tot geloof in de Heere Jezus

Porno werkt als drugs. Zeer verslavend. Het wordt wel de nieuwe drug genoemd. Ook steeds meer christenmannen en –vrouwen zijn verslaafd aan porno. Ze voelen zich schuldig, maar het lukt hen niet ermee...
1 reactie
28-08-2015

De SV met uitleg als pispaal

Het is ook nooit goed. De aloude Statenvertaling, maar nu aangevuld met woordenboek, is slechts enkele maanden op de markt, of de nodige penetrante plasjes zijn er al op geloosd. Niet uit HSV-kringen ...
31 reacties
07-08-2015
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering