Een angstboodschap in de kerk
| 28 reacties | 23-06-2015 | 11:37
Op geloofstoerusting.nl vertelt Refowebpanellid ds. G. A. van den Brink over het eenvoudige ‘geheim’ van de wedergeboorte. Op dit moment wordt de lezing uitgebreid gedeeld via Twitter en Facebook. Een korte samenvatting van de lezing staat hieronder redactioneel uitgewerkt.
“Een predikant die alleen vertelt dat je wedergeboren moeten worden, maar niet zegt op welke manier dat moet gebeuren, predikt alleen een angstboodschap. Dat is hetzelfde als aan een ziek kind vertellen dat ze beter moet worden en straf krijgt als ze dat niet doet, maar er vervolgens niet uitleggen hoe ze genezen wordt. Wat een angstboodschap is dat dan en ook oneerlijk.
Maar wedergeboorte gebeurt toch zonder ons, in ons? Een mens kan zichzelf de wedergeboorte toch niet geven? Kan een mens iets bijdragen aan de wedergeboorte? Het antwoord is: nee, dat doet God, maar dat is geen tegenstelling. Wij kunnen onszelf de wedergeboorte niet geven of bewerkstelligen. Dat is wezenlijk. We onderkennen de noodzaak er ook niet van. Helaas.
Wedergeboorte is een radicale, krachtige vernieuwing van ons innerlijk en ons hart. Een verandering die niet kleiner is dan de schepping van de wereld. Zoiets kun je toch zelf niet veroorzaken?! Wedergeboorte is de verandering waardoor je zondige hart veranderd wordt. Dat betekent dat je er niet naar verlangt. Je bent aan de huidige situatie gewend en dat voelt zo comfortabel.
Dus eigenlijk klopt het voorbeeld van dat kind niet of dat van een arme zielige blinde die weer kan zien. Een beter voorbeeld is dat van een dronkaard of van een alcoholist. Die willen niet van hun verslaving af. We kunnen en willen niet geloven. Je bent geen slachtoffer, maar een schuldenaar. Het is actieve opstand tegen God. Een mens wil zelfs helemaal niet bekeerd worden. Je bent zo zondig en vijandig dat je het niet wilt.
Vaak hoor je het argument bij mensen op huisbezoek dat de dominees van vroeger het toch heel anders vertelden... Dus daarom laat je de hemel schieten en kies je voor de hel? Om de mening van dominees of vrienden om je heen, zet je je zaligheid op het spel? Dat laat zien hoe je toestand is als je niet wedergeboren bent. Elke keer als je “ja maar” zegt, laat zien wie je werkelijk bent.
Er zijn teveel trouwe kerkgangers onbekeerd. Dat mag dus niet. Eerlijk onbekeerd zijn, bestaat ook niet. Zonder wedergeboorte zijn al die kerkgangers totaal verdorven. Waarom is er zoveel ontucht, overspel, dronkenschap en verslavingen in onze gezindte? Waarom kunnen wij dat accepteren? Waarom zoveel wanhoop en verlorenheid onder kerkgangers? Omdat dominees mensen niet vertellen dat ze wedergeboren moeten worden. Dat je een hater van Christus bent en dat je God tot een leugenaar maakt. Als je onwedergeboren bent, kies je voor de duisternis en de hel. Dan veracht je Jezus Christus, zoals de mensen in Zijn tijd ook deden.
Ik kom niet vertellen: bid er maar veel om. Nee, je wederstaat altijd de Heilige Geest. Dat is je toestand. Kijk naar je eigen hart en dan zie je dat ik gelijk heb. Wat leeft er in je hart? Kijk eens goed en graaf eens diep.
Hoe word je dan wedergeboren? Door het evangelie. Door de boodschap over Jezus Christus. De Heilige Geest werkt de wedergeboorte. Maar Hij gebruikt middelen, zoals je in je natuurlijk leven levensmiddelen en geneesmiddelen gebruikt. De Heilige Geest gebruikt genademiddelen en dat is het evangelie. Wij denken stiekem dat het evangelie eigenlijk bedoeld is voor bekeerde mensen, voor echte gelovigen. Je hebt er dus niks aan zonder wedergeboorte, denken velen. Stel dat het zo was, dat zou het een waardeloos evangelie zijn. Vergelijkbaar met een reddingsbrigade op het strand die staat te wachten tot mensen veilig aankomen en ze dan pas te hulp schieten. Daar heb je dus niks aan. Het evangelie is echter bedoeld voor onbekeerde mensen. Het komt tot onwillige, vijandige en dode mensen. Tot degenen met een hart vol bitterheid en opstand. En daarom heet het ook “goede boodschap.” Het is zo krachtig dat het dode mensen leven maakt.
God gebruikt het evangelie om ons dode hart levend te maken. God doet daarom twee dingen tegelijk. De genade van de wedergeboorte komt namelijk met de prediking van het Woord mee. Dan zit je hier als een vijand van Christus en de Heere Jezus komt naar je toe en zegt: Ik ben je redder, geloof in Mij! Dat is een bevel. Mijn zoon, Mijn dochter, geef Mij je troep. Hij zegt niet: Mag ik dat misschien hebben. Nee, het is een bevel. Door die vermaning (=bevel) word je wedergeboren. Zodra Hij jou vertelt over Zijn gewilligheid en Zijn genade. Hij wil je vuile hart, niet je opgeknapte hart. Hij zegt: Ik zie je onwilligheid en je weerstand. Hij verplicht het je. Dat is zo krachtig en zo sterk dat je levend wordt.
Over Lydia staat geschreven: De Heere opende haar hart. Maar de Heere betekent hier Heere Jezus. Hij opende haar hart. Zo werkt Hij ook in ons hart. Daarom valt nu de beslissing. Hier klinkt het evangelie. Dan wil Hij dat je nu je hart aan Hem overgeeft, zo slecht en verdorven als het is. Kom je tot Hem? Ben je gehoorzaam aan Hem omdat Hij het wil behouden? Dan ben je wedergeboren! Of komen nu al je jamaars als pop ups naar boven? Ben en blijf je liever die serieuze kerkganger? Dan ben en blijf je evenzo dood in zonden en misdaden.
Hoeveel moet je merken van je wedergeboorte? Niet alles. Net zoals je niet meer weet hoe je ooit lichamelijk geboren werd. Je leidt het af uit je geestelijk leven dat je wedergeboren bent. Dan geloof je met hart en ziel heb je je Zaligmaker lief. Dat is genoeg om te weten dat je wedergeboren bent. Is Jezus jouw Meester en Koning? Dan ben je wedergeboren, want dat zondige hart van jou zal zich nooit aan Hem onderwerpen. Als Jezus het verlangen van je hart is, dan ben je wedergeboren. Dank je Hem daarvoor? Je bent Hem namelijk daarvoor eeuwig dankbaar. Aan wie schrijf je die verandering toe? Aan jezelf of aan de genade van God?
Laten we God danken voor Zijn evangelie. Wat heeft Hem bewogen om zo naar ons om te zien. Dat Hij het niet laat bij: och mocht toch eens dit of mocht toch eens dat, maar dat Hij gekomen is met Zijn heerlijk en heilig evangelie dat ons hart vernieuwt.”
Ds. G. A. van den Brink
@ariehamelink Wedergeboorte zonder de kenmerken lijkt me onmogelijk. Niet voor niets roept Paulus op tot zelfonderzoek. "Onderzoekt uzelven, of gij in het geloof zijt, beproeft uzelven. Of kent gij uzelven niet, dat Jezus Christus in u is? tenzij dat gij enigszins verwerpelijk zijt", 2 Kor. 13:5. Een geloof zonder de werken is immers dood (Jac. 2:26).
In het begin van de lezing zegt ds. Van de Brink helder en klaar het volgende: "Kan een mens iets bijdragen aan de wedergeboorte? Het antwoord is: nee, dat doet God, maar dat is geen tegenstelling. Wij kunnen onszelf de wedergeboorte niet geven of bewerkstelligen." Daar heb je antwoord op je vraag, lijkt me.
en inderdaad gaat het om de liefde tot HEM en de vraag heb je HEM lief gekregen zeker . En dan gaat het ten diepste niet om een plekje in de hemel en daarin vervat de wedergeboorte als grond Want daarmee ben je nog niet ingeplant in die Borg en Zaligmaker Want wat dacht u dat je buiten HEM zou je dan als een wedergeborene gerechtvaardigd kunnen worden ? .En k weet wel daar houden zich nu vele degelijke en zware refos zich mee op de godsdienstige benen Mijn vraag is word er juist op dit punt niet te weinig of geheel geen geestelijke leiding gegeven als je over zulke zaken als de wedergeboorte enz een uit een zetting geeft hopelijk is dit ter verduidelijking en hoop ik dat ook u er iets van gaat verstaan met al u wijze adviezen hg Arie
Eenvoudiger: Wedergeboorte werkt geloof en bekering en is herkenbaar aan de vrucht.
https://www.derooboeken.nl/?page=product&viewItem=1&productID=29066
En hier nog een mooie meditatie die pas in het RD stond: http://www.refdag.nl/kerkplein/meditatie/belofte_1_919062
Je schrijft 'het gaat niet om een plekje in de hemel' terwijl Jezus zegt: 'Strijdt om in te gaan!'
Wedergeboorte is geen grond, de grond is alleen het werk van Christus (je kunt ook met je bekering niet voor God bestaan). Wanneer je wedergeboren bent, is dat door Christus. 'Die de Zoon heeft, heeft het leven'.
In sommige gemeenten worden wedergeboorte en inlijving in de Borg uit elkaar getrokken, dit is onbijbels. Het bekende lied van McCheyne zegt heel duidelijk: Toen vluchtt' ik tot Jezus, Hij heeft mij gered! Hij heeft mij verlost van 't vonnis der wet. Mijn heil en mijn vreugd' en mijn leven werd Hij. Ik boog m' en geloofde en mijn God sprak mij vrij!
Als Nicodemus vraagt hoe je wedergeboren kunt worden, wijst Christus hem op het geloof in Hem, lees Johannes 3 er maar op na. Geloven = toevertrouwen, je geheel en al aan Hem overgeven. Met al je troep, zoals ds. van de Brink zegt. Psalm 2: Kus de Zoon opdat Hij niet toorne en gij op de weg vergaat...
Ik hoop van harte dat je dit ook wilt leren kennen.
Je moet wedergeboren worden.
Je moet je bekeren..
Drink het levende water..
Bekeert u en geloof het Evangelie, want waarom zoud gij sterven?
Johannes 1:22
Wedergeboorte - opnieuw geboren worden kan niet buiten God om. Het staat heel duidelijk uitgelegd in Johannes 3: de werking van de Geest en door het geloof in Jezus Christus. Wat voor uitwerking heeft dat dan? Sla de bekeringen in de Bijbel er maar op na... het kan 'flitsend' gaan, zoals bij Saulus. Maar 't kan ook stilletjes gaan, zoals bij Lydia (en de Heere opende het hart van Lydia zodat zij acht gaf op wat door Paulus gesproken werd). Je ziet het aan de vruchten... kijk maar bij Dorkas (Handelingen 9).. vol goede werken (ze naaide kleren voor armen en gaf 'aalmoezen' - deed aan liefdadigheid).
De vruchten vind je in Galaten 5: 22: liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.
Daar blijft bij dat je geen stappenplan mag maken. Jezus zegt heel duidelijk in Johannes 3 dat de Geest werkt als de wind. Je weet niet waar Hij vandaan komt en naartoe gaat. De Geest werkt bij ieder weer anders (maar het gaat nooit buiten het geloof in Jezus Christus om en het 'Amen' zeggen op dat jij veroordeeld en verloren bent).
Dat leert ook de Heidelberger in de afsterving van de oude mens en de opstanding van de nieuwe mens en nu goed begrijpen wijlen prof wisse zei het zo en dat is dus wat ik bedoelde het kenmerk van alle kenmerken is dat je aan de kenmerken van je wedergeboorte geen genoeg hebt is er dan 2erlei inplanting dat zou niet schriftuurlijk zijn Maar CHRISTUS in mij is de enige grond en door mij dus CHRISTUS door mij is de vrucht die alleen Hem verheerrlijkt HIJ red keer op keer in de heiligmaking want al dorst je ziel naar GOD van de dorst kun je niet meer leven ook van de honger niet een wedergeboren zondaar gaat alle grond verliezen ook in zn vruchten want die vrucht word uit en niet in ons MAAR UIT CHRISTUS GEVONDEN DUS WAT IS JE GROND NU ? ALLEEN CHRISTUS >Als ik een wedergeboren zondaar mag citeren oa Paulus altijd de doding van CHRISTUS in mij omdragende hij had begrepen dat zn wedergeboorte niet alles was die het vat die vatte het hg een zwerver in refo land
Hier lees ik toch heel duidelijk wat WIJ horen te doen...geloven! Geloof gaat dus vooraf aan de wedergeboorte. En daaraan voorafgaand dus goed luisteren met de oren die God u niet voor niks heeft gegeven.
De wedergeboorte zelf is geheel Gods werk meen ik. In Johannes 3:8 vergelijkt Jezus het werk van de Geest van God met de wind. De wind is onzichtbaar. De wind zelf kan men niet zien maar we kunnen wel zien wat de wind doet. U kan zien hoe de bladeren en takken van een boom bewegen. U kan zien hoe een zeilboot wordt voortgedreven over het meer. U kan een vlag zien wapperen in de wind. Hetzelfde is waar met de Geest van God. U kan de Geest van God niet zien, maar u zou in staat moeten zijn op te merken wat de Geest doet! Als de Heilige Geest echt aan het werk is in een persoon zijn leven dan kan het niet anders dan gezien worden. Men moet dan de vrucht van de Geest zien zoals duidelijk wordt beschreven in Galaten 5:22-23 en Efeziërs 5:9. Mensen kunnen zien hoe wij leven en handelen en spreken, en zij kunnen dan zien dat Zijn Geest aan het werk is in onze levens!
En zodoende mogen er dan weer mensen bereikt worden die zich achter de oren gaan krabben die God hen gegeven heeft om mee te luisteren. Een betere vicieuze cirkel kan ik mij niet voorstellen.
- 1
- 2