Oprecht leven

Buitenman | 8 reacties | 03-03-2015 | 08:28

“Geloof”, aldus de Amerikaanse theoloog Stanley Hauerwas, “is niet bepaalde stellingen voor waar houden, hoewel het ook plaats heeft voor de houding en de passie van het vertrouwen. Geloof is niet een combinatie van die beide, maar eenvoudig loyaal zijn aan Jezus, als de stichter van Gods koninkrijk van vrede.”


“Dat de evangeliën zijn overgeleverd in de vorm van een levensverhaal, heeft niet alleen als doel een beeld te schetsen van dat leven, maar vooral ook ons te oefenen ons eigen leven te bezien in relatie tot dat leven, het leven van Christus zelf. Christenen zijn mensen die geloven dat de waarachtigheid van hun geloof tot uitdrukking moet komen in hun levens.” Dat is precies wat het christendom zo sterk bindt aan het Jodendom. Wat Hauerwas zegt, geldt voor Israël én voor de kerk beide: “God heeft zijn aanwezigheid toevertrouwd aan een concrete historische gemeenschap die van generatie op generatie vernieuwd moet worden.” Hij zegt zelfs: “Het subject van verandering is voor Christenen niét een individu, maar een gemeenschap die door de eeuwen heen leeft.”
 
Christendom is volgens Hauerwas een kwestie van lange adem, je leven lang leren. Dat kan alleen maar door te doen, je kunt het goede leven, het christelijke leven, niet leren door er studie van te maken, je moet het doen. “De kerk is de plek waar karakters worden gevormd, waar christelijke deugden worden aangeleerd en waar tegen de zonde wordt gestreden.”
 
Want, zegt Hauerwas: het is juist de bedoeling in de kerk dat de levens van mensen veranderen. Ken je iemand in de kerk die iets verkeerds heeft gedaan? Niet laten sloffen, maar zeg het, vindt Hauerwas. Je laat iemand in het sop van z’n schuldigheid gaar koken als je het niet doet. Iemand onder kritiek stellen is hem of haar de kans geven zijn fout te herstellen.
 
De vrede die Jezus brengt, is géén vrede van rust, maar de vrede van de oprechtheid. Wie iedereen recht kan aankijken, kan elke avond gerust gaan slapen. “Vrede zonder oprechtheid is per definitie dodelijk.” De confrontatie met het medegemeentelid dat daarvoor nodig is, moeten we aankunnen in het besef dat zowel hij of zij als ikzelf leven van vergeving en berouw. Je ziet elkaar in de ogen als zondaars die genade, vergeving gekrégen hebben. En dan kan dat.
 
“Er kan geen sprake zijn van individuele heiliging zonder een geheiligd volk.” Het leven van alledag heeft daarin een voorname plaats. “Het Koninkrijk is hier, bij u”, zei Jezus immers al tegen zijn discipelen.

Buitenman op 03-03-2015, 08:28
8 reacties
MvR
03-03-2015 / 11:22
Waarom worden hier, zoals steeds in deze rubriek, weer dingen tegen elkaar uitgespeeld die helemaal niet tegen elkaar uitgespeeld moeten worden? Kijk, dat Hauwerwas zegt dat het leven van een christen belangrijk is, dat is waar. En dat in dat leven 'oprechtheid' een belangrijk kenmerk is, dat is ook waar. Maar het is onzin om te zeggen: 'Geloof is niet bepaalde stellingen voor waar houden'. De Heidelbergse Catechismus zegt: 'Het waar geloof is niet alleen(!) een stellig weten of kennis'. Dat is nu Bijbels evenwichtig: 'niet alleen (...) maar ook'. In plaats van net doen alsof kennis/leerstelligheid etc. er niet bij hoort. Dan kun je Johannes of Paulus beter ook uit de Bijbel schrappen...

Dhr. Buitenman vindt het kennelijk een goede manier om zijn columns door een ander te laten schrijven. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik dat niet echt het idee van een column vindt, maar vooruit. Maar dan zijn er toch ook gewoon in eigen gereformeerde traditie ruim voldoende mooie, prikkelende citaten te vinden die niet alleen dwars zijn, maar ook veel zuiverder?
Omega
03-03-2015 / 19:23
Volgens mij gaat deze column vooral over de plek van de vermaning binnen de gemeenschap der heiligen. Voluit bijbels en HC. Daarnaast ben ik benieuwd op welke leerstelligheid van de HC je doelt, zonder dat dit verbonden is aan geloof.
MvR
04-03-2015 / 09:37
'Geloof is niet bepaalde stellingen voor waar houden' zegt Stanley Hauerwas. Nu, dat is onzin, zoals ik hierboven al zei. Geloof is ook bepaalde stellingen voor waar houden. Zoals ik aanhaalde (HC vr./antw. 21): 'Geloof is niet alleen een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houdt wat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft'.
Dus de vraag 'op welke leerstelligheid van de HC je doelt, zonder dat dit verbonden is aan geloof' is buiten de orde. Ik spreek niet over leerstelligheid die niet verbonden is aan geloof. Ik zeg alleen, dat geloof ook leerstelligheid impliceert. En het lijkt me niet zinvol om een column te beginnen met de opmerking dat dat niet zo is. Wat je wèl kunt zeggen: 'je bent er in het geloof niet mee klaar als je bepaalde leerstellingen voor waar houdt'. Inderdaad, het komt ook aan op het leven en de betrokkenheid op de gemeenschap.

Overigens, op dat laatste punt vliegt Hauwerwas ook wel weer uit de bocht, als hij opnieuw twee dingen tegen elkaar uitspeelt: “Het subject van verandering is voor Christenen niét een individu, maar een gemeenschap die door de eeuwen heen leeft.” Dit is weer een onbijbelse tegenstelling, omdat in de Bijbel dit heel duidelijk allebei waar is. De verandering van de gemeenschap begint bij de verandering van het individu.
Omega
04-03-2015 / 21:41
Ik heb niet de indruk dat Hauerwas met "stellingen" hetzelfde bedoelt als de HC in vr/a 21. De Heidelberger heeft het hierbij over geloof in de breedste zin van het Woord: de zekerheid die er ligt in de waarachtigheid van het hele Woord. Dat is bepaald geen leerstelling. Hoewel ik de context van het citaat van Hauerwas niet ken, heb ik de indruk dat hij met name doelt op kerkelijke leerstellingen. En die dienen, mede gezien de vele kerkverbanden alleen al in reformatorische kring, op z'n minst met de nodige scepsis bezien te worden.
MvR
05-03-2015 / 09:23
Beste Omega,

Als je de hele Bijbel voor waar houdt, dan houd je vanzelf ook leerstellingen voor waar. Om maar iets te zeggen: Drie-eenheid, twee naturen van Christus, rechtvaardiging van de goddeloze, schepping uit niets, etc. Die zul je toch eenvoudigweg voor waar moeten houden...
Omega
05-03-2015 / 17:34
Is dat geloofsleer of zijn dat leerstellingen? Ik proef bij Hauerwas in deze column vooral een waarschuwing tegen droge dogmatiek, zonder dat hij daar vervolgens volledig afstand van neemt (zie het laatste deel van de eerste zin).
Gerard314
11-03-2015 / 13:59
"Een robuuste kerk" van Hauerwas moet iedere (orthodoxe) christen gelezen hebben. Jammer dat er nog niet meer van hem in het Nederlands vertaald is.
Gerard314
11-03-2015 / 14:01
@Omega,

Jij schrijft:
Ik proef bij Hauerwas in deze column vooral een waarschuwing tegen droge dogmatiek, zonder dat hij daar vervolgens volledig afstand van neemt (zie het laatste deel van de eerste zin).

Dit is nu juist waarom ik Hauerwas zo graag lees, hij blijft zo dicht bij de kern van Gods Woord dat hij niet in menselijk vakjes is te vangen.
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Lees ook deze columns

Werkelijke communicatie met God

Werkelijke communicatie met God is mogelijk, zo weet Bart Doornweerd, en vervolgens legt hij uit welke houding daartoe dienstig kan zijn. “Hoe kan God het hart van de mens weer bereiken? Het antwoord ...
Geen reacties
21-02-2015

EO raakt snaar van vervreemding

Wat willen ze nou precies bij de EO? Voor mij is het niet helemaal helder. Op de jongerensite van de EO verscheen pas een interview met Thony (19), over zijn omgang met zijn homoseksuele gevoelens. Ee...
6 reacties
19-02-2015

Daan is De Weg kwijt

Hij stond bij me op de stoep, Daan. Een heldere kerel van 33 jaar met een eigen bedrijf en altijd druk. Behoorlijk stressbestendige, een zeer hoog arbeidsethos en trouw in alles wat hij doet.  Getrouw...
3 reacties
17-02-2015
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering