Is dat nou zo?
Buitenman | 8 reacties | 28-10-2014 | 09:02
Ik heb mijn hersens afgepijnigd: wat kon die man nou toch tegen Wim hebben? Helemaal onbedoeld hoorde ik, buiten op het land, flarden van een gesprek tussen twee mannen. De ene was héél erg duidelijk over Wim: dat was een waardeloze kerel waaraan werkelijk niets goeds te ontdekken was. Tot mijn grote verbazing: ik ken Wim als een nogal goedig iemand, tolerant en vriendelijk. Hadden die twee soms een conflict gehad waar ik niets van wist?
Dat moest haast wel zo zijn – de spreker van dat moment was nu ook de makkelijkste niet. Maar wel iemand met sociaal gevoel, die kameraadschappelijk omgaat met allerlei mensen en die zelf veel heeft meegemaakt. Wat kon er toch gebeurd zijn?
Ja, het moest wel teruggaan op een persoonlijke vete. Of zat het toch dieper? Had de afkeer van die ander misschien te maken met het feit dat Wim bij de bevindelijk-gereformeerde bevolkingsgroep hoort? Maar Wim kende ik als juist géén zwaartiller, tolerant, niet veroordelend en zeker niet eenkennig. Dus dat kon het niet zijn. Of toch?
Wanneer dat meespeelde -en ik ken de achtergrond van het conflict dus werkelijk niet- dan zou het misschien die combinatie kunnen zijn waarover ik me al eens meer heb verwonderd. Ik bedoel de combinatie van een zekere afzijdigheid van de rest van de samenleving met de drive om goed voor zichzelf te zorgen. Ook Wim heeft immers zijn schaapjes best op het droge – in tegenstelling tot de man die zich zo negatief over hem uitliet.
Let wel: dit verhaal over Wim en de man die zo’n hekel aan hem heeft, is maar een aanloop naar mijn diepere vraag. Het conflict tussen beiden zal wel teruggaan op een gebeurtenis waar beiden of misschien één van beiden iets zei wat hij beter niet had kunnen zeggen.
De diepere vraag is: kan het zijn dat er een tendens is, bij een deel van de bevolkingsgroep die zich laat leiden door Gods Woord aan de ‘rechterzijde’ van het Nederlands protestantisme, in de richting van deze combinatie? Het tegelijkertijd je in meerdere of mindere mate afzijdig houden van de samenleving én tegelijk goed voor jezelf zorgen?
Het laatste kan natuurlijk in het verlengde liggen van oude tradities, bijvoorbeeld die van het agrarische kleinbedrijf met zijn spaarzaamheid voor de lange termijn. Het eerste kun je misschien zelf helemaal niet in de gaten hebben, omdat je je bijvoorbeeld inzet voor vervolgde christenen elders in de wereld of voor arme mensen in Oost-Europa. Niettemin: de naasten zijn in de eerste plaats toch de mensen waartussen je leeft. En die nemen ook het gemakkelijkst nota van je gedrag, ook wanneer daarin de hiervoor genoemde combinatie eventueel tot uitdrukking komt.
Dit geldt natuurlijk niet voor de volledige bevolkingsgroep waar Refoweb zich op richt. Misschien voor de jongeren nog wel het minst. Maar zit er misschien iets in, wanneer ik deze combinatie signaleer? Beschuldig me alsjeblieft niet van het optrekken van een karikatuur van een bevolkingsgroep. Dat is helemaal de bedoeling niet. Het gaat erom de lezers aan het denken te zetten. Zij kunnen mij wijzer maken, ik heel af en toe misschien ook sommige van hen. Hoop ik toch. En anders kunt u deze vraag -en zeker het verhaal dat de aanleiding vormde- gevoeglijk vergeten.
Zomaar een paar gedachten n.a.v. het verhaal van Buitenman:
1. Vanwaar moet hij per se weten wat er ten grondslag lag aan de negatieve opmerkingen?
2. Waarom maakt hij zich zo druk om wat er precies met Wim aan de hand was? Zou dhr. Buitenman ons niet beter deelgenoot kunnen maken van zijn zoektocht naar de psyche van de negatieveling daar op het land?
3. Wat is het verband tussen het verhaaltje en de vraagstelling? Het vermoeden dat de negatieve kijk op Wim te maken heeft met Buitenmans eigen visie is geheel op zand gebouwd, dunkt me.
4. Als je de vraagstelling nog enigszins zinvol en opbouwend wilt doen zijn, dan is een wat neutraler formulering wat beter, dunkt me. Wellicht kan ik Buitenman helpen met twee alternatieve vragen:
a. Hoe komt het dat refo's zich relatief vaak in de (hogere) middenklasse bevinden?
b. In welke mate houden zij zich afzijdig van (een bepaald deel van) de samenleving?
Maar goed, zoals Arjan al zei: dit komt niet veel verder dan wat sociologie, en het is de vraag wie je daarmee nu echt helpt.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/14755/omgaan-met-fraude/
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/16285/niet-eerlijk-belastingformulier/
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/5579
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/5397
Daarnaast neem ik je suggestie ter harte en zal ik de redactie van Refoweb mailen dat ze in het vervolg vragen over zwart werken in eigen kring maar moeten weigeren en predikanten adviseren dit onderwerp niet meer aan te snijden op de kansels. Laten we gevoeglijk de deksel maar op de bekende beerput houden.
1. Misschien mag ik u eerst Spr. 29:20 meegeven? Immers, uw antwoorden komen niet voort uit enige nadenkendheid (als ik het zo mag zeggen).
2. Ik wil op geen enkele manier zeggen dat zwart werken geen zonde is, of dat het in onze gezindte weinig gebeurt. Evenmin dat er niet over gepraat moet worden.
3. Uw suggesties in 'reactie 3' zijn echter op geen enkele manier een afdoend antwoord op mijn vraag 4a.
4. Het antwoord is daarentegen wel nogal suggestief: hoe komt het dat mensen behoren bij de (hogere) middenklasse: doordat ze zwart werken, frauderen etc. Zo'n generalisatie is pertinent onbijbels, en dus zondig. Daar wil ik werkelijk in alle oprechtheid tegen waarschuwen. Zwart werken is zonde, zwart maken evenzeer.
5. Om maar iets anders te noemen: ik ga toch ook niet antwoorden 'ik praat niet met accountant X, want accountants liegen altijd'? Of: 'niet-refo's behoren niet tot de (hogere) middenklasse omdat ze al hun geld altijd verbrassen'?