Is dat nou zo?

Buitenman | 8 reacties | 28-10-2014 | 09:02

Ik heb mijn hersens afgepijnigd: wat kon die man nou toch tegen Wim hebben? Helemaal onbedoeld hoorde ik, buiten op het land, flarden van een gesprek tussen twee mannen. De ene was héél erg duidelijk over Wim: dat was een waardeloze kerel waaraan werkelijk niets goeds te ontdekken was. Tot mijn grote verbazing: ik ken Wim als een nogal goedig iemand, tolerant en vriendelijk. Hadden die twee soms een conflict gehad waar ik niets van wist?


Dat moest haast wel zo zijn – de spreker van dat moment was nu ook de makkelijkste niet. Maar wel iemand met sociaal gevoel, die kameraadschappelijk omgaat met allerlei mensen en die zelf veel heeft meegemaakt. Wat kon er toch gebeurd zijn?
 
Ja, het moest wel teruggaan op een persoonlijke vete. Of zat het toch dieper? Had de afkeer van die ander misschien te maken met het feit dat Wim bij de bevindelijk-gereformeerde bevolkingsgroep hoort? Maar Wim kende ik als juist géén zwaartiller, tolerant, niet veroordelend en zeker niet eenkennig. Dus dat kon het niet zijn. Of toch?
 
Wanneer dat meespeelde -en ik ken de achtergrond van het conflict dus werkelijk niet- dan zou het misschien die combinatie kunnen zijn waarover ik me al eens meer heb verwonderd. Ik bedoel de combinatie van een zekere afzijdigheid van de rest van de samenleving met de drive om goed voor zichzelf te zorgen. Ook Wim heeft immers zijn schaapjes best op het droge – in tegenstelling tot de man die zich zo negatief over hem uitliet.
 
Let wel: dit verhaal over Wim en de man die zo’n hekel aan hem heeft, is maar een aanloop naar mijn diepere vraag. Het conflict tussen beiden zal wel teruggaan op een gebeurtenis waar beiden of misschien één van beiden iets zei wat hij beter niet had kunnen zeggen.
 
De diepere vraag is: kan het zijn dat er een tendens is, bij een deel van de bevolkingsgroep die zich laat leiden door Gods Woord aan de ‘rechterzijde’ van het Nederlands protestantisme, in de richting van deze combinatie? Het tegelijkertijd je in meerdere of mindere mate afzijdig houden van de samenleving én tegelijk goed voor jezelf zorgen?
 
Het laatste kan natuurlijk in het verlengde liggen van oude tradities, bijvoorbeeld die van het agrarische kleinbedrijf met zijn spaarzaamheid voor de lange termijn. Het eerste kun je misschien zelf helemaal niet in de gaten hebben, omdat je je bijvoorbeeld inzet voor vervolgde christenen elders in de wereld of voor arme mensen in Oost-Europa. Niettemin: de naasten zijn in de eerste plaats toch de mensen waartussen je leeft. En die nemen ook het gemakkelijkst nota van je gedrag, ook wanneer daarin de hiervoor genoemde combinatie eventueel tot uitdrukking komt.
 
Dit geldt natuurlijk niet voor de volledige bevolkingsgroep waar Refoweb zich op richt. Misschien voor de jongeren nog wel het minst. Maar zit er misschien iets in, wanneer ik deze combinatie signaleer? Beschuldig me alsjeblieft niet van het optrekken van een karikatuur van een bevolkingsgroep. Dat is helemaal de bedoeling niet. Het gaat erom de lezers aan het denken te zetten. Zij kunnen mij wijzer maken, ik heel af en toe misschien ook sommige van hen. Hoop ik toch. En anders kunt u deze vraag -en zeker het verhaal dat de aanleiding vormde- gevoeglijk vergeten.

Buitenman op 28-10-2014, 09:02
8 reacties
Arjan
28-10-2014 / 12:33
De vraag is dus: Is er een tendens dat refo's zich afwenden van de samenleving én goed voor zichzelf zorgen? Wat versta je dan onder "samenleving"? En wat versta je onder "goed voor zichzelf zorgen"? Je hebt me aan het denken gezet. Dus ik denk: Waar komt die fascinatie vandaan om deze bevolkingsgroep onder het vergrootglas te leggen? Wat is het doel? Is het sociologie? Is het antropologie? Is het wetenschappelijk? Of is het een neiging om vooral kritisch te zijn op wat je kent? Het 'narcisme van de kleine verschillen' noemde Freud dit verschijnsel. Het is een onverwoestbare trek van de menselijke natuur om verschillen te ontdekken en te benadrukken, schreef hij.
MvR
28-10-2014 / 15:57
De vraag van Arjan lijkt me in elk geval een zinvolle.
Zomaar een paar gedachten n.a.v. het verhaal van Buitenman:
1. Vanwaar moet hij per se weten wat er ten grondslag lag aan de negatieve opmerkingen?
2. Waarom maakt hij zich zo druk om wat er precies met Wim aan de hand was? Zou dhr. Buitenman ons niet beter deelgenoot kunnen maken van zijn zoektocht naar de psyche van de negatieveling daar op het land?
3. Wat is het verband tussen het verhaaltje en de vraagstelling? Het vermoeden dat de negatieve kijk op Wim te maken heeft met Buitenmans eigen visie is geheel op zand gebouwd, dunkt me.
4. Als je de vraagstelling nog enigszins zinvol en opbouwend wilt doen zijn, dan is een wat neutraler formulering wat beter, dunkt me. Wellicht kan ik Buitenman helpen met twee alternatieve vragen:
a. Hoe komt het dat refo's zich relatief vaak in de (hogere) middenklasse bevinden?
b. In welke mate houden zij zich afzijdig van (een bepaald deel van) de samenleving?
Maar goed, zoals Arjan al zei: dit komt niet veel verder dan wat sociologie, en het is de vraag wie je daarmee nu echt helpt.
Omega
28-10-2014 / 18:45
Vraag 4a kan de vragenrubriek wel voor je beantwoorden @MvR ;-)

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/14755/omgaan-met-fraude/
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/16285/niet-eerlijk-belastingformulier/
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/5579
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/5397
MvR
29-10-2014 / 09:23
@ Omega: Wat is dat nou voor manier van antwoorden!? Zwart werken mag niet, maar zwart maken zeker wel... Misschien is het goed om eens wat werk te maken van een ethische code voor medewerkers van Refoweb.
Omega
29-10-2014 / 10:41
@MvR Misschien moet je eens een half uurtje uittrekken voor een gesprek met accountant Van Rhee over dit onderwerp ;-)

Daarnaast neem ik je suggestie ter harte en zal ik de redactie van Refoweb mailen dat ze in het vervolg vragen over zwart werken in eigen kring maar moeten weigeren en predikanten adviseren dit onderwerp niet meer aan te snijden op de kansels. Laten we gevoeglijk de deksel maar op de bekende beerput houden.
MvR
29-10-2014 / 11:20
@Omega:
1. Misschien mag ik u eerst Spr. 29:20 meegeven? Immers, uw antwoorden komen niet voort uit enige nadenkendheid (als ik het zo mag zeggen).
2. Ik wil op geen enkele manier zeggen dat zwart werken geen zonde is, of dat het in onze gezindte weinig gebeurt. Evenmin dat er niet over gepraat moet worden.
3. Uw suggesties in 'reactie 3' zijn echter op geen enkele manier een afdoend antwoord op mijn vraag 4a.
4. Het antwoord is daarentegen wel nogal suggestief: hoe komt het dat mensen behoren bij de (hogere) middenklasse: doordat ze zwart werken, frauderen etc. Zo'n generalisatie is pertinent onbijbels, en dus zondig. Daar wil ik werkelijk in alle oprechtheid tegen waarschuwen. Zwart werken is zonde, zwart maken evenzeer.
5. Om maar iets anders te noemen: ik ga toch ook niet antwoorden 'ik praat niet met accountant X, want accountants liegen altijd'? Of: 'niet-refo's behoren niet tot de (hogere) middenklasse omdat ze al hun geld altijd verbrassen'?
Omega
29-10-2014 / 16:15
@MvR Excuses voor mijn socialistische opmerkingen. Maar mag ik dan wel weten hoe je aan de conclusie komt dat refo's zich relatief vaak in de hogere middenklasse bevinden? En je mag gewoon jij tegen me zeggen hoor. Ik ben nog niet oud genoeg voor u, noch bevind ik mij in de klasse die recht op deze aanspreektitel denkt te hebben ;-)
cees0102
01-11-2014 / 21:14
Ik denk dat we het beste het advies van Buitenman in zijn afsluitende zin van het artikel ter harte kunnen nemen. Als er geen feiten genoemd worden is alle informatie in dit artikel subjectief en suggestief. En dan is het zinloos om hier conclusies aan te verbinden. Persoonlijk vind ik het verhaal te vergelijken met een goedkope roman. In mijn optiek voegt het niets toe. De reacties hierboven van Omega en MvR zijn gebaseerd op een suggestief idee. Dan ligt luchtfietserij op de loer.
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Lees ook deze columns

Geen geloof zonder ratio

“Ons kennen is wel ten dele, maar de gedeeltelijke kennis die we hebben is wel ware kennis”, aldus Arie Geelhoed op zijn persoonlijke website. “God kennen betekent dat we allerlei dingen van Hem weten...
Geen reacties
23-10-2014

Jij schijnheilige refo (2)

Nog niet zo lang geleden begon een predikant uit de rechterflank van onze achterban zijn lezing op een jongerenavond met de woorden: “Jij schijnheilige refo.” Het werd doodstil in de zaal. Ademloos we...
7 reacties
21-10-2014

Westerse leegte baart Jihadisten

Behalve dat we in de media de krijgsverrichtingen van de Alliantie tegen ISIS dagelijks kunnen volgen, lezen we ook elke dag beschouwingen over hoe dit allemaal heeft kunnen gebeuren. Hoe is het ontst...
Geen reacties
16-10-2014
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering