Het niet ergeren van de broeders
Buitenman | 17 reacties | 02-06-2014 | 09:36
Terecht wordt de draak gestoken met de ‘Barneveldse’ verontwaardiging over het woord ‘donders’. Heidense streken! En misschien ook burgerlijkheid: het streven naar zogenaamde beschaving vanuit –oorspronkelijk- de beter gesitueerden, een streven naar netheid met een accent op uiterlijkheden en vóórkomen. Ik heb daar altijd een flinke hekel aan gehad. Liever de ruwe bolster met –eventueel- de blanke pit, dan eindeloos gezeur. Je had (hebt) mensen die in plaats van ‘donders’ dan maar ‘bliksems’ zeiden (zeggen). Anderen vonden dat nog te grof en zeiden ‘weerlichts’. Wie dat nog te erg vond, gebruikte ‘weerlams’ als krachtterm, of ‘donderdags’. Nooit goed, nooit goed genoeg!
Onwillekeurig gaan mijn gedachten dan naar Paulus’ voorschrift uit Romeinen 14:13-23: de liefde vergt dat we ons, omwille van het niet-ergeren van de broeder die er strengere normen op na houdt, aan diens verwachtingen aanpassen. Maar is dat ook niet eindeloos? Altijd maar toegeven om de ander niet voor het hoofd te stoten? Krijgen de strengste broeders en zusters dan niet voortdurend gelijk omwille van de lieve vrede in de gemeente?
Toch weet ik het niet. Je ziet dat het eigenlijk nooit lang wordt volgehouden wanneer men zich omwille van de vrede en de liefde richt naar degenen die zich een strengere norm opleggen dan medechristenen in hun eigen milieu. Er is iets dat daartegen in opstand komt, vanbinnen. Het begrip ‘christelijke vrijheid’ valt. Mensen verlaten het milieu omdat het voor hen niet vol te houden is en zij ook geen onenigheid willen veroorzaken. Of men verandert collectief toch, langzamerhand.
Trouwens, gaat Romeinen 14:13-23 wel over het aanpassen aan het normenpatroon van de broeders om hen niet te ergeren? Behandelt Paulus hier niet zuiver en alleen de kwestie die maakte dat de christenen uit de Joden zich ergerden aan de christenen uit de heidenen, namelijk het eten van onreine dieren? Destijds een belangrijke vraag, voor ons vandaag niet zozeer.
Niet dat de tekst ons niets meer zou te zeggen zou hebben. Paulus wijst wel degelijk een weg, die van de liefde en de verdraagzaamheid. “Laat van het goede dat gij hebt, geen kwaad gezegd kunnen worden”, zo gaat hij verder. “Want het Koninkrijk Gods bestaat niet in eten en drinken, maar in rechtvaardigheid, vrede en blijdschap door de Heilige Geest. Want wie door deze Geest een dienstknecht is van Christus, is welgevallig bij God, en in achting bij de mensen” (NBG). “De mensen” moeten dus geen kwaad kunnen zeggen over wat in de gemeente voor goed wordt gehouden, waarbij het grotere kader bestaat uit rechtvaardigheid, vrede en blijdschap. Die aanwijzing helpt misschien. Netheid en vóórkomen? Jawel, maar in het kader van rechtvaardigheid, vrede en blijdschap - daarbuiten zijn zij van ondergeschikt belang.
Het wordt tijd dat het eens omgedraaid wordt: Laat al die mensen die regels buiten de Bijbel verzinnen, maar eens verdraagzaam worden naar degenen die de vrijmoedigheid hebben gekregen, om zich daar niet aan te hoeven houden.
Misschien nog even ter verduidelijking: het gaat niet eens om het gebruik van het woord 'donder' als zodanig. Een vergelijking: 'Geef ze op hun kop' vind ik niet zo netjes, hoewel ik op zich niets tegen heb op het gebruik van het woord 'kop' (maar dan gaat het om ledemaat van een varken, of om iets waar koffie in kan, o.i.d.). Zo is het hier. Al gebruik je in bepaalde gevallen het woord 'donder' wel, er valt iets voor te zeggen om het niet te gebruiken m.b.t. een menselijk hoofd. Dan is het weliswaar geen vloek, het heeft ook weinig in directe zin te maken met de god Donar, maar het is wel duidelijk een krachtterm.
Daar komt overigens iets bij. Het is niet verkeerd om een zeker respect te hebben voor grote woorden als donder en bliksem. Niet omdat die goddelijk zijn, maar wel omdat de Bijbel ons leert dat we daarin iets van Gods macht hebben te zien (Ps. 29).
Maar goed, moet je deze opvatting aan anderen opleggen, moet je anderen hiermee belemmeren in hun bewegingsvrijheid? Dat kan dan een vraag zijn, maar het is de vraag of het hier van toepassing is. Hebben Barnevelders gedreigd de Jumbo te boycotten? Heeft ds. J.R. of ds. D. de W. de banvloek uitgesproken over dhr. R. D.? Of... was het misschien simpelweg zo, dat een paar Barnevelders verzocht hebben aan de filiaalleider of het ook anders kan? En vinden zij gewoon, dat wat zij hun kinderen niet willen aanpraten, wellicht ook niet goed is voor de gemeenschap als geheel?
Het is natuurlijk lastig. De vrijheid van meningsuiting heeft altijd twee kanten. Wat X zegt betekent een zekere beperking van de vrijheid van Y. Dat werkt twee kanten op. Het zal altijd zoeken zijn wat de meest optimale verdeling is, zowel in de maatschappij als in de kerk. En ja, dat er in de kerk extra vragen bij komen, dat is waar. Soms wordt het probleem er groter van. Maar laten wij het nu niet groter maken dan het is.
Daarnaast, mensen hebben al snel de neiging om te dreigen met een (persoonlijke) boycot als ze hun zin niet krijgen. Orthodoxe christenen zijn in dat opzicht geen haar beter. Ik kan me voorstellen dat een ondernemer uit angst klandizie kwijt te raken, snel eieren voor z'n geld kiest.
Bovendien, als we steeds rekening moeten houden met de ontvanger, dan hebben we in eigen kring een nog veel groter probleem. De naam Jezus (de mooiste Naam aller namen) mag in zeer behoudende kringen niet gebruikt worden. Dat wordt als oneerbiedig of als 'evangelisch' beschouwd. Zelfs de toevoeging Heere (Jezus) is vaak niet voldoende. Dat moet alleen "Christus" of (liever nog) "die Ene Naam", "Gods Zoon" of "de Heere" worden. Ik kan me niet voorstellen dat @MvR zich deze Naam laat afnemen in zijn spraakgebruik ;-)
De meeste munitie wordt op refoweb uitgedeeld heb ik het idee. Bovendien geeft meneer Buitenman openlijk toe de woorden van Paulus niet zo serieus te nemen. Daarbij past hij het voorbeeld van het geen aanstoot geven fijntjes toe op zichzelf, alsof hij altijd zo op z'n passen moet letten om maar geen ergernis te geven, maar volgens mij is hijzelf één van degenen die zich het hardst ergeren. En waarom???
Je gaat totaal voorbij aan het punt wat ik wil maken: Maak je druk over zaken die er toe doen. En besef je wel hoe losgerukt van de werkelijkheid sommige mensen op de biblebelt leven. Ze hebben totaal geen idee hoe ze overkomen. Totaal niet. Ik heb zelf jarenlang in een achterstandswijk gewerkt... je zult verbijsterd zijn wat je daar tegenkomt aan ellende en aan gorigheid. Dan kan ik me echt niet meer druk maken om de gewraakte opmerking. Kom eens kijken zou ik zeggen en hou op met dit gezeur en jezelf belachelijk te maken voor de buitenwereld. We zullen verdrukking tegenkomen als we oprecht Christus willen volgen maar laat dat dan niet zijn door domme dingen tegen een verslaggever te zeggen als: Nou ik zou mijn naam laten veranderen hoor. Wat is dat nou voor raar getuigenis. Echt ik kan hier niet over uit. Ga dat nu aub niet zitten verdedigen.
Dat wereldvreemde valt ook vast wel mee. Ze zijn anders dan de massa, nou én!? En ja, er vallen wel eens domme opmerkingen, zoals in elke laag van de samenleving wel eens voorkomt..
Nou beste leene, weet je waar ik dan wel weer heel blij van wordt? Dat jij je in ieder geval wél druk maakt om dingen die er ECHT toe doen,,,, zoals om mensen die zich druk maken om kleine dingen…
Weet je, ik snap er ook echt NIETS meer van. Er is een dom toernooi in aantocht waarvoor een nog dommere slogan voor wordt bedacht, sommige mensen storen zich hieraan (omdat ze hun kinderen juist leren om niet zulk grof taalgebruik te oefenen bijvoorbeeld) en maken dit kenbaar bij de filiaalmanager van de supermarkt. Deze geeft hier gehoor aan en verwijderd de slogan uit zijn winkel. Meneer Donders geeft zelfs nog even aan het niet erg te vinden. Klaar, niets meer aan het handje toch?? Wíé maken zich hier nu het drukst om onnozele zaken?? En ga dat aub niet zitten verdedigen!!
@Omega: nee, het gaat niet om het verschil tussen grote teen en hoofd. Het gaat er om, dat je in elk geval in sommige contreien van het land nogal grof in de mond bent als je zegt: 'geef ze op hun donder'. Het is geen vloeken, het gaat niet om de duivel, maar het is gewoon buitengewoon onbeschofte praat. Oftewel: het gaat om de context van een woord, om te zien wat dit woord betekent.
Verder: is er hier gedreigd met een boycot? Dat kun je wel veronderstellen, maar is dat ook historisch juist? Het is uitermate goed mogelijk dat men gewoon een klacht heeft geuit, zonder er direct een dreigement aan toe te voegen. Waarom moeten we gelijk het ergste veronderstellen?
Wat je laatste punt betreft: uiteraard moet je rekening houden met de ontvanger. Maar de ene keer is dat minder moeilijk dan de ander. Misschien kun je hier het woord wel toepassen: 'men moet Gode meer gehoorzaam zijn dan mensen'. Als je de Naam Jezus van de ontvanger niet mag gebruiken, dan behoeft dat nog geen reden te zijn om het niet te doen. (Nee, ik laat me die Naam niet afnemen.) Overigens is het wel verstandig, om door de manier waarop je Zijn Naam gebruikt niet nodeloos de kloof te vergroten. Maar da's een heel ander verhaal.
Dan schrijf je ook nog wij zijn anders dan de rest. ... hmm daar kun je nog een hele discussie over opzetten. ik denk dat wij refo"s niet zo veel verschillen van de buitenwacht. Waren we op alle punten maar echt anders en liefdevoller met name. Dan komt het ook anders over als je wat zegt over een uitspraak.. En verder ben ik het wel met u eens hoor... je moet zeker als christen niet grof in de mond zijn en dat leer ik óók aan mijn kinderen ( dan doen echt de Barnevelders niet alleen) en ik kijk echt niet naar het WK en al helemaal niet in zo'n belachelijk oranje trainingspak.
Het lijkt erop dat je precies doorhebt waar het bij je medechristenen aan schort. En ik zeg niet dat je helemaal geen gelijk hebt, sterker nog, ik maak me ook wel eens zorgen. “Maar hier ga je niet op in” zeg je. Inderdaad, want daar gaat deze discussie helemaal niet over. Ja ik zie die onbegrip en haat wel hoor, en ik zeg niet dat ik daar lak aan heb, maar wat mij wel zorgen baart is dat veel christenen hun uiterste best doen om de buitenwacht in hun onbegrip en haat te evenaren en onderwijl het hardst roepen dat het om de liefde gaat.
Verder neem ik bijna nooit deel aan discussies op het internet en ik weet nu weer waarom. Dit heeft geen zin.. dan kun je beter elkaar recht in het gezicht kijken dan je gelijk proberen te halen op forums. Ga gerust je gang als je dit wil maar ik kap. Gegroet.
Groetjes uit de Biblebelt (niet uit Barneveld hoor ;-) )
Met de twee eerste zinnen van het stukje zat ik duidelijk nog teveel in de sfeer van de column van Reformator, die met enige absurde humor erover schreef - dat had ik tevoren juist gelezen. Het spijt me wanneer deze zinnen en dan vooral de tweede (feitelijk ook niet serieus bedoelde) zin, anderen op het verkeerde been hebben gezet.